Kærestesorger
Jeg skriver, da min kæreste slog op med mig for små to uger siden og jeg savner hende helt sindssygt. Vi har været sammen i omkring 4 år og vi har fået en lille dreng sammen, som er 1 ½ år nu. Jeg føler det skete fra den ene dag til den anden grundet en misforståelse, som jeg ikke kunne få lov at forklare. Jeg er fuldstændig ødelagt og vil gøre alt hvad jeg kan for at få min familie tilbage på den ene eller den anden måde. Jeg blev smidt ud af vores fælles hjem og på de sidste 14 dage har jeg kun set vores dejlige dreng og hende for den sags skyld få gange. Jeg elsker hende overalt på jorden og er 100% sikker på at hun er den eneste ene og jeg vil gøre alt hvad der står i min magt for at blive sammen med dem. Men hun bliver ved med at sige til mig, at denne gang vil hun ikke tage mig tilbage. Hvis ikke hun ændrer sin beslutning, hvilket jeg håber. Jeg er max presset og vil høre, hvad jeg kan gøre? Hun siger, hun har brug for ro, hvilket jeg også respekterer og gerne vil give hende. Men, det er jo sådan at vi har vores lille dreng og er vi på en måde tvunget til at have kontakt med hinanden. Det gør mig så ondt hver gang jeg skal skrive til hende eller hun skriver til mig, da jeg tror det er en besked om: "Hey, kommer du ikke hjem igen?" Men, det er det ikke og det sårer mig så dybt for jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op?
Hun siger til mig, at hun ikke elsker mig og hun vil ikke være i nærheden af mig. Jeg er dog ret sikker på at hun stadigvæk elsker mig, men igen jeg ved det ikke. Hvad kan jeg gøre? Jeg er lidt desperat og jeg ved godt det ikke er nok bare at give tid og ro. Det kommer til at ødelægge mig indeni, for hun er og bliver den kvinde jeg vil være sammen med resten af mit liv 100%.
Jeg håber på at høre fra jer
Mange kærlige hilsner D., 29-årig

SVAR:
Kære D., 29 år
Du lyder virkelig til at være ramt på, at din kæreste har sagt dig fra. Jeg vil gerne give noget tilbage til dig, som jeg er kommet til at tænke på ved gennemlæsningen af dit brev.
Et bæger kan flyde over
Med det du skriver, lyder det til det er en misforståelse, der har gjort bruddet - du ikke fik talt færdigt. Jeg har lyst til at spørge dig, om der i virkeligheden er flere udfordringer end denne ene, som har hobet sig op, så at din kæreste har sagt til sig selv: Nu er det nok. Kan det være en mulighed, at bægeret er flydt over for hende, så at løbet er kørt?
Status nu
Du lyder virkelig overbevist om din kærlighed til hende. Du udtrykker, at du elsker hende 100%. Når der sker brud, kan der ske det, at man rigtigt kan se, at hun i virkeligheden betød SÅ meget. Har du undervejs igennem de 4 år været god til at udtrykke din kærlighed til hende? Din kæreste har tydeligt udtrykt, at hun IKKE elsker dig. Det betyder, at I er 2 forskellige steder. Hun siger nej til forholdet. Du siger ja til forholdet.
At drage konsekvenser
Når I står 2 forskellige steder, så er det en mulighed du skriver til hende.Ting som du ville have gjort anderledes og har fortrudt. Ex kan du foreslå I får nogle samtaler hos en parterapeut, hvis hun er med på at give kæresteforholdet en sidste chance? Det lyder til det er helt nødvendigt, at der bliver arbejdet med jeres forhold, hvis det skal have en mulig chance. Det kan være svært at forestille sig I bare lige kan finde sammen uden videre. Det er nok ikke en mulighed, når hun så tydeligt har sagt nej.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til at overveje, om du har mod på at kontakte hende i håb om, at hun vil være med til at se redningsmuligheder for jeres forhold. Hvis hun total lukker af for muligheden, så er det måske tiden til at sørge over det ikke kunne lykkes. Dog ønsker jeg I får nogle gode aftaler med hensyn til jeres lille dreng.
De bedste hilsener Hanne