Mine bryster har helt forskellig størrelse – er der noget galt?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 14 år. Mine bryster begyndte at vokse sådan ordentligt, da jeg var 13. Og nu bruger jeg str. B-D.

Jeg synes altså, det er rigtig underligt, at mit højre bryst kan nærmest passe en str. D, når mit venstre kun kan passe en B-skål. Mit højre bryst vokser og vokser, mens mit venstre har stået stille i godt og vel 6-7 måneder, hvilket jeg synes er underligt, og jeg er ved at være godt træt af ikke at kunne passe en bh, fordi mine bryster er SÅ forskellige.

Jeg har også lagt mærke til, at min venste brystvorte trækker sig indad. Men er der noget galt? Burde jeg søge læge? Er der noget jeg kan gøre? Min mor siger bare, det er helt normalt, men jeg er ret træt af at have to helt forskellige bryster, og jeg fik min menstruation for 8 måneder siden.

A

SVAR:

Kære A

Tak for dit spørgsmål til os. Det lyder, som om du bruger en del tankekraft til at spekulere på, om dine bryster ser ud, som de skal. Det fylder meget for mange piger, siger min erfaring. Jeg håber, at svaret her kan give dig lidt ro.

Brystvorter og BH-størrelser

En piges bryster begynder som regel at vokse, når vi er mellem 8 og 14 år. Det er mere normalt end unormalt, at brysterne ikke vokser helt ens, og at de stadig ikke er ens, når de er fuldt udvoksede. Dine bryster vokser nok videre i et par år, og det er svært at sige, om de bliver mere ens i størrelsen, eller om de fortsat vil være ret forskellige. Men det er helt normalt. Og vi kan ikke gøre meget til eller fra – det er simpelthen kodet ind i vores gener, hvordan vi skal se ud.

Det samme gælder for brystvorterne. Vi kan sagtens have ét bryst med en udadvendt brystvorte og det andet med en brystvorte, der er indadvendt. Det er helt naturligt og på ingen måde farligt. Hvis du en dag får børn og gerne vil amme, er det heller ikke en hindring at have en indadvendt brystvorte.

De forskellige bryster kan gøre det udfordrende at skulle finde en BH, som passer godt. Hvis det er meget generende for dig, kan du spørge i en undertøjsforretning, om de har et indlæg, du kan bruge.

Læs evt. svar til andre piger, som også har skrevet til os om uens bryster:
Er det normalt, at mine bryster vokser så forskelligt?
Hvad gør jeg, når mine bryster er uens i størrelsen?
Hvad kan jeg gøre ved mine anderledes brystvorter?

Du er skabt fantastisk

Jeg tror, det er meget få piger (og drenge for den sags skyld), som er 100% tilfredse med deres krop. Vi er enormt påvirkede af reklamebranchen og SoMe og tanken om “den perfekte krop”. Den eksisterer simpelthen ikke. Prøv at tænke på kroppene i en svømmehal. Ingen er ens. Jeg tror på, at vi er fantastisk og unikt skabt, lige som vi skal være.

Det kan godt være en svær øvelse at skulle hvile i den opfattelse af sin krop. Men jeg vil opmuntre dig til at prøve at være nådig i dit blik på dig selv. Tænk, hvis vi snakkede til andre, som vi nogle gange kan tænke om os selv. Så øv dig i at tænke gode ting om dig selv fra top til tå. For du er unikt og herligt skabt. Måske kan du bruge noget fra vores artikel Du er smuk som du er!

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

Alt det bedste til dig!
Vh Amalie