Hvorfor er mine bryster så små?
Hej, jeg er en pige på 15 år, som virkelig har brug for nogle gode råd.
Jeg har virkelig næsten ingen bryster, og det går mig meget på. Alle mine veninder har store bryster, selvom de er yngre end mig. Jeg ved godt, at det er forskelligt, hvordan ens bryster vokser. Men jeg har haft min menstruation i et år og har også meget hår på kroppen.
Ingen i min familie har haft problemer med små bryster, som jeg har. Selv min tvillingesøster har store bryster. Kan ikke forstå, hvorfor mine ikke vokser?? Det går mig meget på, og både drenge og piger kommenterer på det fra min klasse (som en joke). Men er bare ved at være træt af det.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre; håber I vil hjælpe.
Hilsen anonym pige :((

SVAR:
Hej anonyme pige
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk; det er rigtig godt at få sat ord på det, der fylder.
Det lyder til, at du er helt almindeligt udviklet og har fået menstruation og det hele, så der er ikke noget galt med dig. Du er bare en af dem, der har små bryster.
Ikke den eneste
Selvom du har haft menstruation i et år, så er det ikke ensbetydende med, at dine bryster er færdigudviklede. De udvikler sig faktisk livet igennem. Der sker selvfølgelig også en masse med dem, hvis du en dag bliver gravid. Lige nu kan du ikke gøre så meget fra eller til for at ændre på størrelsen. Jeg vil i stedet opfordre dig til at begynde at acceptere din krop, som den er.
Hvis man døjer med et problem, kan man godt få følelsen af, at man er den eneste, og at alle andre har fx de “perfekte bryster” med den “rigtige størrelse”, men der er næsten lige så mange størrelser og former på bryster, som der er kvinder. Tag fx et kig på denne side, hvor der er rigtig mange billeder af helt normale bryster i alle mulige forskellige størrelser og faconer.
Du skal ikke lade din tillid til dig selv afhænge af størrelsen på dine bryster. Jo mere du accepterer HELE dig selv, jo mere er det også det, du udstråler til andre omkring dig.
En lille ting du kan gøre
Du kan evt sammen med din mor – eller en anden du har tillid til – tage til en god undertøjsforretning og købe en rigtig pæn BH med ekstra fyld i; man kan få mange slags.
Hvis du slår op på bryster i vores leksikon, kan du se svar til mange andre piger, der bøvler med de samme tanker som dig.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt.
Kærlig hilsen
Marianne