Hvad gør jeg, når mine bryster er uens i størrelsen?
Kære Adamogeva.
Læge Else Refsgaard Iversen skriver, brysterne er fuldt udviklede i 12-18 års alderen. Så er jeg da virkeligt på den med de bryster, jeg har, når jeg er 20 år. Når jeg kigger ned af mig selv, ligner det, at jeg kigger på mit ene bryst på flere meters afstand i forhold til det andet. Der er en skålstørrelse i forskel.
Jeg synes virkelig, det er pinligt. Er der kun operation (hvilket jeg absolut ikke vil have) og flere puder i bh’en? Når jeg bare har en t-shirt på, kan man se, at det går indad ved det mindste bryst. Jeg vil tro, der en 1-1½ cm forskel!
Jeg fik menstruation sidst i ottende klasse/starten af niende (er det ikke sent?)
Hilsen M

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål – rigtig fint, at du siger til, når du ikke finder svar på dit spørgsmål på AdamogEva.dk. Jeg kan godt forstå din bekymring. Det betyder meget for en kvinde at kunne føle sig smuk. Men der skal desværre heller ikke meget til, før vi bliver utilfredse og frustrerede over, hvordan vores krop ser ud. Men det er meget sjældent, at brysterne er 100% ens; der vil som oftest være en forskel.
Jeg ved ikke helt præcis, hvad der kan hjælp dig videre, måske kan du få hjælp ved at læse artiklerne Hvad er jeg værd? og Du er smuk som du er!
Der er håb endnu
Mere konkret vil jeg gerne støtte dig i at afstå fra operation. Jeg tænker, at fordi du fik din menstruation lidt sent, er det bestemt ikke umuligt, at du fortsat vil udvikle dig.
Jeg kan ikke helt læse mig til, om du har forsøgt med indlæg i bh’en ved det ene bryst for at se, om det kan udligne forskellen, men det er en mulighed at få hjælp i en god undertøjsforretning.
Jeg vil meget gerne kunne sige nogle ord til dig om at acceptere den krop, du er skabt med og begynde at holde af den i stedet for at fokusere på det negative. Du er skabt af Gud, og han har skabt dig lige præcis sådan, som han gerne vil have, du skal se ud. Prøv at tænke på din krop som Guds vidunderlige skaberværk.
Håber at svaret hjælper dig videre. Ellers er du velkommen til at skrive tilbage.
Kærlig hilsen
Else