Hvad gør jeg når min kæreste lyver?
Hej jeg er en pige på 17 år. Jeg har haft min kæreste i 7 måneder. Vi mødte hinanden på efterskolen i 11/12. Han havde noget med en pige, men jeg blev forelsket og det endte så med at være ham og jeg.
For mange måneder siden (stadig da vi var kærester) kiggede jeg i hans sms'er, hvor jeg fand beskeder fra hans gamle flirt fra efterskolen. De skrev, de savnede hinanden og elskede hinanden. Efter den dag har jeg altid været bange for, der skulle komme følser mellem dem igen, og har været meget obs på, om de havde kontakt til hinanden.
Jeg fortalte ham, jeg var bange og jo mere han snakkede med hende og skrev med hende, jo mere skubber han også mig væk. Han sagde, han godt kunne forstå det og ville lade være, men jeg har efterfølgene set mere!
Han siger, han elsker mig, og vi har været på ferie sammen her i sommers og vi hygger os meget. For et par dage siden startede han på en ny efterskole, og det er jeg ikke glad for. Men lod det være og tænkte på noget andet. Men der fandt jeg ud af, at han igen havde haft kontakt til hende pigen fra efterskolen. Og jeg har bedt ham om at fortælle mig, hvis de skrev eller snakkede sammen, så jeg kunne følge med. Men han fortæller mig ingenting om det, kun hvis jeg selv spøger ind til det, men så er det eneste, han siger, at der ikke er noget og hun bare spurgte, hvordan han havde det. Men han roser hendes facebook billeder og han ved, jeg er bange og at jeg hader hende.
Hvad tænker han, og hvordan skal jeg takle det, når jeg føler, han er ligeglad med, hvad jeg føler og hvordan jeg har det.
Jeg er så bange for at miste ham. Han bliver rigtig sur og gal, når jeg snakker om det, eller hvis jeg bliver ked af det, jeg har fundet ud af.
Da det skete sidste gang, gik jeg, fordi han råbte, at han ikke ville snakke med mig og jeg var fucked i hovedet og jeg har ikke hørt fra ham i 2 dage.
Hilsen den forståelige pige, 17 år

SVAR:
Kære Den forståelige pige
Jeg kan forstå, at du føler, at din kærester lyver for dig. Du fortalte ham om dine følelser, at du føler dig bange, når han kommunikerer med hans eks. Det er rigtig godt, at du har kommunikeret dine følelser til ham, og at han var villig til at lytte til dig. Men så bagefter har han ikke altid været ærlig, omkring hvor meget han snakker/har kontakt med hans eks.
Tillid og gensidig respekt nødvendigt
Du spørger, hvad han tænker, når han ved, hvordan du har det, og alligevel vælger at have kontakt med hans eks. kæreste. Det kan være svært at forstå, hvorfor dem vi holder af ikke opfører sig, som vi synes, de burde, især når man har kommunikeret sine følelser lige ud. Men det er også vigtig at have tillid til hinanden, når man er i et forhold. Når du skriver, at du føler, at han lyver for dig, og at du føler, du er nødt til at kigge på hans SMS’er, så lyder det ikke som om, du har særlig meget tillid til ham. Det er svært at bygge eller bevare et forhold uden tillid til hinanden. Tillid kan tage noget tid til at bygge op, især efter du føler, at din kæreste ikke altid har været ærlig.
Forsøg at få talt sammen
Hvis du gerne vil arbejde på jeres forhold, og tillid til hinanden, er I nødt til at have en god snak. Hver person skal have lov til at tale om sine følelser, uden at den anden afbryder. Fra din side kunne du fortælle ham, at du ikke føler, at han lytter til dig og virker ligeglad med, at du synes, det er svært, når han snakker med hans eks. Det er godt at bruge ord som “jeg føler”, så at han ikke føler, at du anklager ham, men blot fortæller, hvordan du har det. Bagefter skal du give ham tid til at svare og fortælle, hvordan han føler. Hvis han bliver rigtig sur igen, og ikke er villig til at snakke, så er du måske nødt til at indrømme, at det bliver svært at opbygge en tillid. Hvis I kan får en god snak, så skal du prøve at stole på ham og se, hvordan det går.
Jeg håber, at I kan får en god snak og begynde at opbygge tillid og en god kommunikation i mellem jer.
Måske kan du have glæde af at læse nogle flere af vores svar til andre, som har problemer med tillid og brug for gode råd om kommunikation.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen