Min kæreste er ikke kristen – har I nogle gode råd?

Vis spørgsmål

Hej, adamogeva brevkasseredaktør.

Jeg fik for et par måneder siden en kæreste, som jeg er rigtig glad for. Problemet er bare, at jeg er kristen, og det er han ikke. Han er fuldt åben for kristendommen, men har ikke nogle umiddelbare intentioner om at begynde at tro. Vi beder endda nogle gange sammen.

Det er dog de sædvanlige spørgsmål: “Hvordan kan din Gud være kærlig, hvis ...”, og “Men evolutionsteorien ...”, og “Hvorfor ikke vælge buddhisme eller islam i stedet?” osv., der til tider skaber problemer.

Jeg er kommet til at holde rigtig meget af ham, og jeg ved egentlig efterhånden ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre uden ham. Men tanken om, at den her person, som jeg holder så meget af, måske ender i helvede, nager mig til tider rigtig meget. Har I nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre – eller ikke gøre?

Pige, 16 år

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål! Det kan man da kalde et dilemma.

Ingen nemme svar

Det lyder, som om du er stærk i din kristentro. Det er jeg – som præst – glad for at mærke. Der er ikke nogen nemme svar på dit spørgsmål! Det er hverken fedt at slå op med en kæreste, man er rigtig glad for, eller at være kæreste med en, som dybest set ikke forstår ens tro og overbevisning.

Når du skriver, at I sommertider beder sammen, lyder det, som om din kæreste gerne vil komme dig i møde og respekterer din tro. Det er et godt udgangspunkt. Jeg kan også godt forstå, at han stiller spørgsmål ved, om Gud er kærlig, og at han har svært ved at forlige skabelsesberetningen med evolutionsteorien. Det er der også kristne der stiller spørgsmålstegn ved.

På den anden side synes jeg ikke, det er særlig betænksomt af ham at sige, at du ligeså godt kunne vælge buddhisme eller islam frem for kristendommen. Det lyder tværtimod, som om han har en meget lille forståelse for din tro.

Forskelligheder

Når man vælger kæreste (og på sigt ægtefælle) så er det vigtigt, at man kan rumme hinandens forskelligheder. Hvis du har en forventning om, at han skal blive kristen, og han har en forventning om, at du skal være mindre troende, så kan det nemt gå hen og blive meget konfliktfyldt, og I kan såre hinanden rigtig meget.

Spørg dig selv, om du egentlig helst ville have, at han var på en anden måde? Det er vigtigt, I tager nogle dybe snakke om det her, så det ikke ender med, at I ikke kan tale om tro og kirke med hinanden. Det ville være meget ulykkeligt for jer begge.

Fortabelsen

Bibelen taler, som du også selv er inde på, om det evige liv og fortabelsen. Der er ingen, der har lyst til, at deres kære skal gå fortabt. Heldigvis er det ikke op til os at vurdere det. Det lægger vi over i Guds hænder. Han alene kender hjerterne. Når det er sagt, må jeg for mit eget vedkommende sige, at det giver mig en særlig glæde at vide, at jeg ikke kun skal tilbringe dette liv sammen med min hustru, men også det næste!

Tanker om ægteskab

Jeg var for nylig til et bryllup. Brudeparret havde valgt et vers, som talen skulle handle om: “Jeg forlover mig med dig for evigt; jeg forlover mig med dig i ret og retfærdighed, i godhed og barmhjertighed. Jeg forlover mig med dig i troskab, og du skal kende Herren.” (Hoseas' Bog kapitel 2 vers 21-22.) Det beskriver meget godt den kristnes fokus, at ægteskabet er for livet. Måske kan du læse dette vers fra Bibelen med din kæreste og tage en snak om dit og hans syn på ægteskabet.

Jeg vil også anbefale dig at læse nogle svar til andre: 
Kan jeg gifte mig med en ikke-kristen, hvis vi fravælger børn? 
Ikke-kristen kæreste – hvordan takle det?

Der er også et par artikler, du kan læse:
Tro og livssyn
Den eneste ene

Med kærlig hilsen
Morten Rugager Kristensen

Annoncer