Hvordan takler vi på 11-12 år de store følelser?

Vis spørgsmål

Spørgsmål 1: Hej Adam og Eva. To af mine veninder er vild med den samme og nu er den ene lige blevet inviteret til skolebal, og da vi holdt klassefest her for en uge siden, var det den anden, der dansede med ham. Og nu vil de næsten ikke snakke til hinanden, og hvis jeg er sammen med den ene, snakker hun grimt om den anden og omvendt. Hvad skal jeg sige til dem, for at de bliver gode venner igen?

Håber I kan hjælpe mig.

Pige, 11 år

Spørgsmål 2: Hej A&E. Først vil jeg lige sige, at denne hjemmeside er rigtig hjælpsom, og håber I svarer hurtigst muligt. Jeg er en dreng på 12 år, og jeg er helt vildt forelsket i en pige, der er en måneds tid ældre end mig. Vi er rigtig gode venner, men jeg er i tvivl, om hun kan lide mig. Jeg har sagt det til hende og spurgt hende, om hun kunne lide mig som kæreste eller som ven, og hun svarede, at hun ikke var klar til at få en kæreste, men gav mig ikke noget direkte svar. Så skal jeg bare vente nogle måneder og spørge igen?

Jeg ville blive rigtig glad, hvis jeg fik svar :-)

Den forelskede dreng, 12 år

SVAR:

Hej med jer!

Her på AdamogEva.dk får vi rigtig mange gode spørgsmål. Nogle gange er spørgsmålene lette at svare direkte på, andre gange er der brug for lidt længere forklaringer og henvisninger til andre svar på siden.

Denne gang vil jeg kæde to spørgsmål sammen. Jeg gør det, fordi begge handler om følelser, og fordi aldersgruppen er den samme.

Så her er svaret til jer mellem 11 og 12 år, der går og tumler med, hvordan I skal hjælpe jeres veninder, og hvordan I skal få andre til at forstå jeres følelser.

Fortæl hvordan du har det

Allerførst vil jeg sige til jer: I kan ikke tage ansvaret for, om vennerne omkring jer kan finde ud af at tale sammen og være gode ved hinanden. Det eneste, I kan gøre, er at fortælle, hvordan I har det.

Så til dig pige på 11 år vil jeg sige: Fortæl, hvad det gør ved dig, at dine to veninder bagtaler hinanden i dit selskab. Fortæl, at du bliver ked af det og ikke kan finde ud af, hvad du skal tro, og hvad du skal gøre. Sig til dem, at de skal tale sammen og tilbyd, at du kan være med til samtalen, så de ikke river håret af hinanden.

Det er dine veninder selv, der skal sørge for at blive gode venner igen. Du kan kun hjælpe ved at sige, hvad du har brug for, for du kan ikke vide, hvad der hjælper dem.

Hvis man skal løse problemer og især problemer, hvor der er følelser i klemme, er man nødt til at tale sammen. Det hjælper ikke at gætte eller prøve at glemme. Hvis alle, der er med i problemet, fortæller, hvad de selv tænker, og hvordan de har det, kan problemet komme ud af hovedet, frem på bordet og blive løst. Så længe det er inde i jeres hoveder hver især, får I bare ondt i maven og forestiller jer alt muligt om, hvad de andre tænker eller gør.

Du kan ikke altid få, hvad du ønsker

Når I så er blevet gode til at sige, hvordan I har det, hvad I tænker eller har brug for, kan I selvfølgelig ikke forvente, at I får alt, hvad I mener, I har brug for.

Alle har ret til at ønske, og alle har ret til at sige, hvad de har brug for. Men alle har også ret til at sige fra eller til ikke at opfylde dine ønsker.

Så selvom du, forelskede dreng på 12, fortæller pigen, at du har følelser for hende, og at du forestiller dig, I kunne blive et godt kærestepar, så har hun ret til at synes noget andet. Hun har ret til ikke at være forelsket i dig, ret til ikke at være klar til at have en kæreste og ret til ikke at give dig det, du ønsker.

Om du så har lyst til at vende tilbage senere og sige dit ønske igen, er op til dig. Hvis du kan fornemme, at noget har ændret sig imellem jer, så du måske kan mærke en gengældelse, kan der være god grund til at undersøge, om det er rigtigt. Men hvis hun, du drømmer om, stadig bare opfører sig som ven, er det måske at lægge for meget pres på, hvis du spørger igen.

Her på siden er der en del svar til drenge og piger, som er forelskede og ikke ved, om det er gengældt, eller de er forelsket i den samme.

Jeg håber, I vil blive ved med at bruge AdamogEva.dk. Bliv ved med at søge efter svar og bliv ved med at skrive spørgsmål. Jeg er sikker på, at lige præcis dét, I går og spekulerer over, er der også et andet menneske, der tumler med, men måske ikke tør at få spurgt om. Så hjælp hinanden med at få bekymringer frem på siden, så vi kan skrive til jer og forhåbentlig hjælpe jer med at have en dejlig teenagetid.

Jeg vil også anbefale at læse artiklerne
Hvem er jeg?
Er der nogen, der kan li' mig?
Barn eller voksen
Pubertet – en ekstrem forvandling
Gode venner

Mange tanker fra
Anja