Kondomet gled af – kan jeg være gravid?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 15 år, som for nylig havde sex med min kæreste. Vi brugte et kondom til at beskytte os med, og det hele gik helt fint, indtil min kæreste dagen efter fortæller, at kondomet faldt af. Han siger dog, at det først faldt af, da han havde trukket sig ud, og vi var færdige, og der egentlig ikke burde være sket noget.

Men jeg er stadig utroligt bange for tanken om, at risikoen for graviditet stadig er der. Min menstruation er normalt uregelmæssig, og derfor føler jeg bare, at hvis ikke den kommer på det tidspunkt, jeg forventer den kommer på, så vil jeg gå med endnu flere tanker omkring graviditet, end jeg allerede gør og ikke kunne leve en optimal hverdag.

Jeg har snakket med min kæreste, og han fik købt en graviditetstest til mig, men da jeg først burde få min mens her i morgen, kan jeg ikke tage den endnu for at få dulmet nerverne. Jeg har også hørt, at hvis man bekymrer sig for meget omkring graviditet eller at få ens menstruation, kan den blive forsinket.

Jeg håber på at få svar på, om chancen for graviditet er der, og om den er stor.

Mvh. en nervøs pige.

SVAR:

Kære nervøse pige

Jeg kan forstå på dig, at du er i svær situation. En situation, som fylder for dig i en sådan grad, at du har svært ved at leve en normal hverdag. Det lyder ikke rart, og derfor er jeg særligt glad for, at du skriver og beder om hjælp til at få afklaret dine spørgsmål.

Sandsynligvis ikke gravid

Ud fra det, du beskriver – altså, at kondomet gled af, EFTER din kæreste trak sig ud og var færdig, vurderer jeg, at der er meget lille sandsynlighed for, at du er blevet gravid. En befrugtning sker som regel kun, når manden kommer inde i kvindens skede, eller hvis penis har været oppe i skeden, uden der er brugt nogen form for beskyttelse. Desuden kræver det, at man rammer tidspunktet for eller lige omkring kvindens ægløsning.

Når det er sagt, vil jeg også understrege, at enhver form for samleje, beskyttet eller ej, indebærer muligheden for en graviditet. Ingen beskyttelse er nemlig 100 % sikker! Jeg vil anbefale dig, at du bruger graviditetstesten, hvis din menstruation ikke kommer som forventet. Og jo, som du ganske rigtigt er inde på, kan ens menstruation godt blive forsinket af stress, bekymring for graviditet og lign. Jeg vil anbefale dig at dele dine bekymringer med din mor eller en anden voksen, du har tillid til. Det er nogle tunge og alvorlige bekymringer at gå alene med.

Stort ansvar at have samleje

At have sex/samleje er en stor beslutning og et stort ansvar. Både fordi man deler sit allerinderste – både bogstaveligt og følelsesmæssigt – med et andet menneske, men også fordi det kan føre til, at et nyt spirende menneskeliv begynder. Når man som du er 15 år, er det næppe drømmescenariet at blive mor. Verden ligger åben for dig. Livet er kun lige begyndt, og du har stadig alle muligheder for at forme og lade dig forme af livet. Du skal til at udvikle dig og lære dig selv at kende som ung og som voksen.

Et barn er en gave, men også en stor opgave. En opgave, som ikke nødvendigvis passer så godt med de ting, du ellers har lyst til der, hvor du, kæresten og veninderne er i livet lige nu. Hvis jeg forstår dit brev rigtigt, er en graviditet heller ikke det, du ønsker lige nu. Det er både forståeligt og klogt set af dig. Hver ting til sin tid.

Overvej at vente med sex

Mit bedste råd til dig er, at du overvejer nøje med dig selv og din kæreste, om I helt skal vente med at gå i seng med hinanden, fordi du ikke har det godt med risikoen for graviditet. Det kan måske være svært at lægge sex på hylden som en del af jeres forhold, men jeg tror, det kan være godt at gøre det alligevel. Sex kan let komme til at fylde meget i et forhold, især når man er nyforelsket. Nogle gange kan det endda tage så meget fokus, at man ikke får tid til at lære hinanden ordentligt at kende som mennesker.

Ved at vente med sex prioriterer man bl.a. at få lært hinanden godt at kende, finde fælles interesser, dyrke venskaber uden for forholdet, holde i hånd, kysse og kærtegne – og du passer samtidig på dig selv og din krop. Måske finder du ud af, at den kæreste, du er sammen med, alligevel ikke er den rigtige, eller måske du finder ud af, at han lige præcis er det menneske, som du har lyst at dele resten af livet med.

Sex er værd at vente på

At kende hinanden sådan virkelig godt skaber tryghed og fortrolighed, som jeg vil mene, er forudsætninger for et godt sexliv. Her på AdamogEva.dk mener vi, at sex er værd at vente på helt indtil den dag, man gifter sig. Hvis du vil, kan du læse meget mere om det i artikler på vores hjemmeside. Jeg vil især anbefale artikler og svar i vores tema Teenager og sex.

Håber, du fik svar på dine spørgsmål.

De bedste hilsner fra
Louise