Glemt at tage p-piller i to dage
Hej.
Jeg er lidt bange for, at jeg måske kan risikere at blive gravid, da jeg har haft sex med min kæreste, hvor kondomet sprang, efter han var kommet. Næste dag opdager jeg, at jeg ikke havde taget min p-pille i to dage, og jeg var i den sidste uge med pillerne.
Skal jeg tage en graviditetstest eller hvordan? Håber jeg kan få nogle råd til, hvad jeg skal gøre.
Venlig hilsen V, 16 år

SVAR:
Kære V
Jeg kan godt forstå, du er lidt bange. Det er en skræmmende tanke at skulle være gravid som 16-årig. Der må være en del tanker, der er gået igennem dit hoved de sidste dage, og jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe med at få ro på tankerne.
Glemte p-piller i 3. uge af cyklus
Som du ved, skal p-piller tages hver dag i tre uger, hvorefter man holder pause i én uge. Når du nu har glemt to p-piller i sidste uge af pakken, vil jeg anbefale dig at fortsætte med at tage p-pillerne, til pakken er færdig og gå direkte videre til næste pakke uden pause. Først efter den næste pakke er færdig, kan du holde en uges pause. Hvis du gør dette, er din sikkerhed ikke ændret sammenlignet med, når du normalt tager p-piller.
Hvis du vil være helt sikker på, at du ikke er blevet gravid, kan du efter næste pakke p-piller holde øje med, om du får menstruation. Hvis ikke du gør, kan du tage en graviditetstest for at tjekke, om du er blevet gravid. Hvis din menstruation kommer som normalt, er du ikke blevet gravid. Jeg kan altså ikke fortælle dig med 100% sikkerhed, om du er gravid eller ej. Du må følge rådet her og så se efter næste pakke p-piller.
Læs mere i vores artikel Rod med p-pillerne.
Sex og ansvar
Måske har tankerne de sidste dage kørt rundt i hovedet på dig omkring graviditet og følgerne af det. Det er alvorlige tanker. Og derfor vil jeg også gerne skrive lidt om sex og ansvar:
Du har mulighed for graviditet, når du har samleje, uanset hvilken præventionsmetode du bruger. Selv med dobbelt sikring (p-piller og kondom), som jeg kan læse, du og din kæreste bruger. Derfor vil jeg opfordre dig til at tænke lidt over det ansvar, det er at have sex. Både når det gælder graviditet, og når det gælder at dele det mest intime med et andet menneske.
Sex er fantastisk inden for de gode, trygge rammer, hvor du ved, at ham, du deler sex med, elsker dig og vil binde sig til dig. At han vil være trofast mod dig, og at han vil passe på dig og din seksualitet. Og han har faktisk også bedst af at være sammen med en, som har det på samme måde over for ham. Fordi sex er så intimt, kan det medføre dyb glæde og tryghed men også dyb smerte og usikkerhed. Og så kan det føre til, at I får ansvaret for et lille nyt menneske, der er helt afhængigt af jeres valg.
Så mit råd vil være at tænke godt over din seksualitet. Du har ansvaret for den. Og du har valget om at passe godt på dig selv. Tag en snak med din kæreste om jeres tanker om seksualitet og det ansvar, det fører med sig. Måske kan det være, du skal vente med at have sex, til du er klar til at tage det ansvar, det er at blive gravid? Det kan være svært, når man først er begyndt at have sex, men det kan være med til at passe godt på dig.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om seksualitet og om at passe på sig selv, kan jeg anbefale følgende artikler:
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Hvis din kæreste og du gerne vil gøre jeres kæresteforhold endnu dybere og stærkere, kan I måske bruge tips og gode ideer fra artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.
Jeg håber, du har fået et svar, du kan bruge. Og jeg håber, du passer godt på dig og din seksualitet. Skriv endelig til os igen, hvis du har andre spørgsmål.
De bedste hilsner
Amalie