Kan jeg have fået en sexsygdom?
Hej.
Jeg vil høre, om det er muligt, at jeg kan have en sexsygdom?
Jeg har haft sex med to. Den første var kun en enkelt gang og med kondom; han havde haft sex med flere før mig.
Den næste har jeg haft sex med uden kondom (fordi jeg bruger p-piller), men han har kun haft sex med mig. Kan jeg være smittet alligevel?
Pige, 17 år

SVAR:
Hej pige på 17
Sådan smitter sexsygdomme
Sexsygdomme overføres ved slimhindekontakt – altså hvor din slimhinde i skeden er i kontakt med hans glans (penishoved). Eller din mundslimhinde (ved oralsex) er i kontakt med hans glans.
Fnat (små mider, der bor i huden) kan overføres ved almindelig hudkontakt.
En fyr, som har haft sex med andre, kan videreføre smitte, hvis der har været slimhindekontakt, men da I har brugt kondom, er risikoen meget lille. Medmindre I har haft ubeskyttet oralsex, hvor fx herpes kan overføres.
En fyr, som ikke har haft sex med andre, kan ikke have sexsygdomme, som han viderefører. Det lyder altså til, at din risiko for at være smittet er meget lille.
Du kan læse mere om sexsygdomme i vores artikel Sikker sex og sexsygdomme og i vores leksikon
Nogle generelle råd
Jeg kan kun kraftigt anbefale, at du anvender prævention fremover. Mange er glade for p-piller eller minipiller, hvis de har en fast partner. Du kan tale med din egen læge om det. Hvis du ikke har en fast partner, vil jeg klart anbefale kondom, da du så også beskytter dig mod sexsygdomme.
Sexsygdomme kan heldigvis helbredes, hvis de opdages, men nogle kvinder opdager fx ikke klamydia og kan få kroniske skader på deres æggestokke, som kan gøre det svært at blive gravid senere i livet.
Til sidst vil jeg anbefale dig at værne om dit intim- og sexualliv. Overvej, om omkostningerne (fx frygt for sexsygdomme og graviditet) er for store i forhold til, hvad du får ud af det. Ingen tager skade af at vente med at dele sex, til de er i et trygt og forpligtet parforhold. Tværtimod oplever mange, at deres sexliv bliver bedre, når de kun deler det med en, de er fuldstændig trygge ved, og som har lovet at blive sammen med dem altid. Her på AdamogEva.dk har vi flere artikler om emnet, som du kan læse i vores tema om teenagere og sex
Jeg håber, du har fået nogle brugbare svar. Du er meget velkommen til at skrive til os igen.
Mvh Morten