Kan jeg have fået kønssygdomme efter sex uden kondom?
Jeg har haft samleje med en pige uden kondom og er lidt nervøs for, om jeg måske kan få noget af dette.
Det var i går og har vasket mig godt lige efter, men skal jeg bare afvente og se, om der kommer noget eller skal jeg tage til lægen og få lavet en test... kan jo være svært når jeg ikke aner, hvad hun kan bære på og om hun overhovedet gør det.
Steen, 25 år

SVAR:
Hej Steen
Det kort svar er ja, du kan få kønssygdomme af sex uden kondom. Du kan gå til din egen læge og blive testet. Det er klamydia, der er den mest udbredte kønssygdom. Man ved ikke helt hvor lang tid der går fra smitte til man kan påvise en evt smitte, men mange læger mener der skal gå 3 uger.
Du kan ikke afvente, om du får symptomer, for man kan sagtens have fx klamydia uden du får symptomer. Det har ikke nogen effekt, at du har vasket dig umiddelbart efter det ubeskyttede samleje.
Jeg vil selvfølgelig opfordre dig til at passe godt på dig selv og altid bruge kondom!
Mvh Mette