Hvad er chancen for at være gravid efter ubeskyttet sex?
Hej
Jeg skriver, da jeg er virkelig rædselsslagen for at være blevet gravid. Jeg var sammen med en dreng, en uge efter min menstruation stoppede, og det hele gik så stærkt, så vi brugte ikke noget.
Jeg er virkelig, virkelig bange for, at jeg kan være blevet gravid!! Jeg er kun 14 år, og han er trods alt også kun 18, så det ville være helt forfærdeligt. Hvad er chancen for det?
Mvh S

SVAR:
Kære S
Tak fordi du skriver til brevkassen. Dit spørgsmål går lige i hjertet på mig – både fordi din frygt er så tydelig, og fordi det rører mig, at du er endt i en situation, som du efter min bedste overbevisning er alt for ung til at være i. Jeg får lyst til at give dig et kram og fortælle dig, at det er vigtigt, du passer på dig selv, og at du er sammen med mennesker, som vil gøre det samme.
Gravid?
Du spørger, om du kan være blevet gravid efter at have haft ubeskyttet samleje en uge efter endt menstruation. Det korte svar er: Ja, det kan ikke udelukkes!
Man kan blive gravid, hvis der er sædceller i livmoderen omkring tidspunktet for ægløsning. Normalt siger man, at ægløsning finder sted midt i mellem to menstruationer. Hvis du er begyndt at have regelmæssige blødninger, og du har styr på, hvor langt der går imellem dem, så kan du regne dig frem til, om du havde ægløsning, da I var sammen. Da jeg ikke ved, hvor lang din menstruationscyklus er, kan jeg ikke svare dig på, om du havde ægløsning, da I havde sex. Som om det ikke er kompliceret nok, er fakta også, at mandens sæd kan overleve nogle dage inde i dig, og det er derfor ikke kun på selve dagen for ægløsning, man kan blive gravid.
Mit råd til dig er, at du hurtigst muligt får talt med din mor eller en anden kvinde, du er tryg ved og får fortalt om din frygt. Det er ikke noget, du på nogen måde kan eller skal stå med alene. Dernæst skal du tage en graviditetstest, hvis din menstruation ikke kommer som forventet. Er testen positiv, har du og dine nærmeste en meget vanskelig beslutning, der skal træffes.
At værne om sig selv og sin krop og sjæl
Efter at have svaret på dit konkrete spørgsmål vil jeg gerne dele lidt flere tanker med dig. Jeg håber, de kan være med til at sætte nogle vigtige overvejelser igang hos dig om det at have sex.
Sex er en stor ting! En stor ting af mange grunde, men bl.a. fordi vi giver en del af os selv til et andet menneske både kropsligt og følelsesmæssigt. Det gør os sårbare. Samtidig er det en handling, der kræver, at vi tager ansvar for os selv og den anden, og som kan få vidtrækkende konsekvenser i form af skabelsen af et nyt menneske, men også i kraft af de sygdomme et ubeskyttet samleje kan føre med sig. Sex er for mig at se derfor også noget, der hører voksenlivet til.
Sagt i bedste og mest omsorgsfulde mening mener jeg, du endnu er for ung til at dyrke sex. Jeg synes, det er ret alvorligt at dyrke ubeskyttet sex i din alder. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man i “kampens hede” kan lade sig rive med. Men lige i forhold til sex er der altså ikke rigtig plads til den slags fejltagelser. Når man er ung som dig, er det normalt ikke altid at tænke så meget over konsekvenserne af det man gør, og jeg synes du kraftigt skal overveje, om ikke du skal vente med at have sex, til du har fået noget mere livserfaring og dømmekraft.
Du kan få flere input til overvejelserne ved at læse artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.
Den seksuelle lavalder
I dit spørgsmål skriver du, at ham du havde sex med er 18 år. I Danmark har vi en lov, der skal beskytte børn og unge under 15 år mod at have sex med personer, der er ældre end dem selv. I princippet er det altså strafbart for ham, du havde sex med, at I var sammen. Du nævner ikke, om I er kærester, eller hvad jeres relation til hinanden er. Jeg håber i den grad, at det var frivilligt, du havde sex med ham, og at du ikke følte dig presset ud i noget, du ikke var klar til.
Jeg synes godt, man kan overveje om en mand på hans alder ikke bør være i stand til at tage ansvaret for at beskytte både sig selv og dig. Når det nu viser sig, at det ikke var et ansvar, han tog på sig, er det så er en fyr, du skal blive ved med at have en intim relation til?
Jeg håber, du kan bruge mit svar og mest af alt, at du kommer godt videre herfra, uanset om du er gravid eller ej.
De bedste hilsner
Louise