Hvorfor svier det i skeden efter sex ?
Ja, som der står i overskriften, så svier min skede efter sex. Mig og min kæreste undrer os over, hvorfor det svier hver gang efter sex. Kan I ikke hjælpe mig/os.
Kærlig hilsen den forvirret pige på 15 år

SVAR:
Kære pige!
Tak for dit spørgsmål. Der kan være mange grunde til at have svie i skeden. Derfor kan jeg nok desværre ikke give dig et præcist svar, men jeg kan komme med nogle af de grunde, der kan være, og så må I jo overveje, om der er noget af det, der passer på dig/jer. Ellers vil jeg anbefale, at du går en tur til lægen – selvom det kan være rigtig svært at gå derhen med sådan et problem…
Hvad kan grunden være
• For det første kan det være fordi, at der er små rifter i skedeåbningen eller skeden. Fx hvis I lige er begyndt at have sex, og du ikke har haft sex tidligere, så vil jomfruhinden få små rifter den eller de første gange, I har sex. Det kan give lidt svie, når I har sex, indtil den er helet. Den heler dog ret hurtigt, så svie herfra vil ikke vare særligt længe – ca 1 uge.
• For det andet kan det være fordi, du ikke er helt våd nok, og slimhinden bliver irriteret, mens I har sex. Det er vigtigt at bruge god tid på forspil, så du er helt klar og evt supplere med glidecreme.
• For det tredje kan det være, at du har svamp. Det er en meget almindelig ting blandt kvinder og smitter ret sjældent manden. Andre symptomer kan være hvidligt, klumpet udflåd og evt kløe og svie i skridtet, også når I ikke har sex. Det vil være en rigtig god ide at blive undersøgt af din læge for at være sikker på, om det er det. Men du kan også købe en stikpille i håndkøb på apoteket.
• For det fjerde er der de seksuelt overførte sygdomme som klamydia, gonorré og herpes. Dog plejer klamydia og gonorré mest at give svie, når man tisser, og eventuelt ildelugtende puslignende udflåd. Og herpes giver små blæner, som er voldsomt ømme ved berøring, så jeg umiddelbart ikke ville tro, at I kunne have sex, hvis du havde det. Det er altså ikke særlig sandsynligt, at dine symptomer skyldes en seksuelt overført sygdom. Men hvis du har haft sex uden kondom, er der altid en risiko for at være smittet og man skal sagtens være smittet uden at have symptomer. Så hvis der er en risiko, er det altid en god ide at få taget en test hos lægen! Hvis ikke man får klamydia og gonorré behandlet, er der en risiko for, at man får svært ved at blive gravid senere hen.
Lægen kan give et mere præcist svar
Hvis du stadig er i tvivl efter at have læst mit svar, synes jeg som sagt, at du skal gå til lægen. Vedkommende kan give dig et meget mere præcist svar efter at have hørt hele din historie og evt. undersøgt dig.
Pas godt på dig selv!
Til sidst vil jeg gerne opfordre dig og din kæreste til at passe godt på jer selv og hinanden! Sex er ikke bare sex – der er mange ting at overveje, når man går i gang. Jeg håber, I vil læse et par af vores artikler om emnet og lade dem udfordre jer til at overveje, hvad der er bedst for jer.
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
I kan finde flere artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.
Kærligst Lotte