Kan jeg være gravid efter sex med tøj på?
Hej
Jeg er en pige på 14 år, som har været sammen med sin fyr. Jeg er bange for, at jeg er gravid. Det her kan godt lyde mærkeligt, men vi havde ikke sex på den måde men med tøj på. Jeg har kastet op igår og har ondt i maven. Er rigtig bange for, at jeg gravid, for jeg kan ikke rigtigt huske, om han kom.

SVAR:
Hej pige på 14 år
Tak fordi du skriver til os.
Ikke gravid
Du skriver, at I ikke har haft rigtig sex, fordi I havde tøj på. Jeg forstår det sådan, at I måske har kælet og kysset med hinanden, og at din kæreste måske har haft udløsning i sine bukser. Altså din kærestes penis har ikke været oppe i din skede.
Hvis det er sådan, kan jeg berolige dig med, at man kun kan blive gravid, hvis en drengs/mands sæd sprøjtes op i skeden. Hvis I havde tøj på, er det ikke sket. Og selvom hans bukser måske var gennemblødt af sæd, mens I lå oven på hinanden, er sandsynligheden for graviditet ekstremt lille. Så jeg tror bestemt ikke, du er gravid.
Du kan måske få noget ud af at læse vores artikel Samleje og befrugtning, der forklarer mere om, hvordan man kan blive gravid.
Graviditetstest
Hvis du alligevel er usikker og ønsker mere afklaring, kan du i de fleste supermarkeder købe en graviditetstest, så du kan teste dig selv derhjemme. Følg vejledningen, der ligger i pakken. Du kan tage testen allerede fra 14 dage efter sidste menstruations første dag.
Prævention
Når du nu har en kæreste, som du går i seng med, vil jeg kraftigt anbefale dig at bruge prævention. Det kan være p-piller eller lignende. Du kan snakke med din egen læge om det. Det er bedre at forebygge graviditet end at få en uønsket graviditet.
Og så vil jeg opfordre dig til at snakke med din mor eller en anden voksen om dine bekymringer. Det er store og tunge tanker at bære på helt alene.
Pas godt på dig selv
Jeg vil også anbefale dig at passe godt på dig selv og dit seksualliv. Det er en kostbar del af dig selv, som det er en god idé at tænke grundigt over, hvem du deler med. Vi har nogle artikler og svar til andre om emnet, som du kan læse i vores tema Teenager og sex. Især vil jeg anbefale:
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Mvh Morten Damm