Kan jeg spørge, om hun vil have sex?
En studiekammerat har skrevet en opgave om at arrangere en festival for singler. Hun fortæller ofte, at hun er single. Det afsnit, hun skrev opgave om, handler om det at være single og ønsket om at lave en event eller et weekendophold for singler.
Vi har siddet tæt på hinanden, når vi er mødtes for at hjælpe med hinandens opgaver. Jeg blev lidt paf, da jeg så hendes emne.
Kan jeg tillade mig at sige til hende, jeg gerne vil have samleje med hende og spørge hende, om hun har lyst? For med det emne, hun har valgt, er hun vel interesseret i et omfang?
L, 23 år

SVAR:
Hej L
Måske en glad single
Du skriver, du blev lidt paf, da du så din studiekammerats emne. Jeg blev også lidt paf, da jeg så dit spørgsmål! Nu kan der selvfølgelig være ting, du ikke fortæller om i spørgsmålet. Ting, der kunne forklare, hvorfor du spørger, som du gør. Men ellers vil jeg sige: Det er langt fra altid, singler mest savner one-night-sex – måske i virkeligheden tværtimod!
Du observerer, at hun er meget tydelig med, at hun er single. Jeg læser ud af det, du skriver, at du tolker det som et nødråb: “Er der ikke nogen, der kan hjælpe mig til ikke at være single længere!?” Måske er det sådan. Eller måske er hun bare glad for at være single og nyder den frihed og den styrke, et selvvalgt singleliv kan signalere.
Jeg ved ikke, om festivalen primært er en slags dating-event eller mere er et arrangement, hvor man kan hygge sig uden at skulle tænke på alt det der med pardannelser. Mit spørgsmål til dig er under alle omstændigheder: Er du sikker på, hun er meget desperat efter at holde op med at være single? Jeg ville ikke være så sikker ud fra det, du skriver.
Sex er ingen løsning
Men lad os nu antage, at hun længes efter at holde op med at være single. De fleste, der har det sådan, får ikke opfyldt det behov ved at have samleje med en studiekammerat. Morgenen efter et one-night-knald kan være noget af det mest ensomme, man kan opleve …
Langt de fleste ønsker en kæreste. En, de kan dele mere end lige sengelagen med. Så hvis hun nu længes efter noget andet end at være single, tror jeg overhovedet ikke, det vil hjælpe hende at få et tilbud om lidt sex. Det er nok mere kærlighed, hun så længes efter.
Svaret er nej
Så efter min mening kan du ikke tillade dig at tilbyde hende sex. Jeg synes for det første slet ikke, hendes emnevalg for opgaven signalerer, at hun skulle have behov i den retning. Og for det andet ville hendes behov så være kærlighed og ikke bare løse samlejer.
Må jeg være så fræk her til sidst at slippe en tanke løs: Det er vel ikke dit eget behov, der titter frem her? At du er til uforpligtende sex og derfor regner med, at det er alle andre nok også? Og så kunne dit forslag jo være en win-win situation for dig. Jeg tror i hvert fald, I har siddet tæt på hinanden for sidste gang, hvis du stiller hende dit forslag ...
Hvis du vil vide mere om, hvad vi på AdamogEva.dk tænker om god sex og kærlighed, kan du læse artiklerne
Sex og følelser
Vejen til god sex
Sex i Bibelen – stærke sager
Kærlighed i praksis
De bedste hilsner
Sprint