Kan jeg allerede være gravid efter ophør med p-piller?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg stoppede med at tage p-piller efter 6 piller fra pakken. Jeg tog den sidste pille i lørdags, og idag (onsdag) har jeg fået menstruationslignende blødninger.

Jeg valgte at stoppe med p-piller, da min kæreste og jeg nu ønsker at blive gravide. Så vil høre, om der er mulighed for, at jeg er gravid, da vi havde samleje fredag? Kan jeg blive gravid, selv om jeg bløder?

R, 19 år

SVAR:

Hej R

Mange tak for dit spørgsmål og tillykke med, at I har fået et ønske om at blive forældre!

Mulighed for graviditet

Som udgangspunkt er der mulighed for at blive gravid fra den dag, du stopper med p-pillerne. Det gælder også, når du stopper midt i en cyklus. Det er dog ikke muligt at vide, hvornår du har ægløsning, fordi hormonbalancen i kroppen skal “nulstilles”. Det betyder også, at den naturlige menstruationscyklus hos de fleste starter indenfor 1-2 måneder, efter de stopper med at tage p-piller.

Mit bedste bud er derfor, at din krop er ved at “nulstille” efter at have fået kunstige hormoner tilført igennem et stykke tid. Derfor tænker jeg, der er størst sandsynlighed for, at det er en reel menstruationsblødning, du har nu. Indenfor de næste måneder vil du formentlig opleve en naturlig cyklus, som måske ligner den, du havde inden, du startede på p-pillerne. Jeg tror altså, at chancen for, at du er gravid, er minimal lige nu, men hvis du fortsat er i tvivl, vil en graviditetstest kunne give dig et sikkert svar.

Læs mere i vores artikler
Info om p-piller
Rod med p-pillerne

Noget om følelser og forberedelser

Jeg har fundet denne artikel til jer, hvor jeg tror, I vil finde mange relevante svar til, hvor I er lige nu: Sådan bliver du gravid.

Derudover vil jeg opfordre jer til at nyde den tid, I har lige nu. Brug den her tid frem mod, at I skal være forældre, på at lære hinanden endnu bedre at kende. Tag hul på de store spørgsmål i livet og glæd jer sammen over det liv, I har nu, og som I forhåbentlig skal have sammen i jeres lille familie. Hvis det er svært at tage hul på de dybe samtaler, er der masser af inspiration her på siden. Jeg henviser til nogle artikler, I kan læse sammen og på den måde både blive klogere på hinanden og stå stærkere som par:
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Kærlighed i praksis
Ridderen på den hvide hest
Konflikter i parforholdet
Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA
Ægteskabet og Bibelen

Rigtig god fornøjelse med både at opbygge jeres parforhold og det at blive forældre!

Kh Anna