Kan jeg være blevet gravid lige inden menstruationen?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har to spørgsmål omkring graviditet.

Jeg har været på p-piller knap halvandet år. Min kæreste og jeg havde sex en lørdag, samme dag som jeg skal have min menstruation. Jeg har fået menstruation og har altid taget alle mine p-piller korrekt. Men kan jeg være gravid? Jeg er i tvivl, fordi jeg blødte meget mere “let” de første dage, hvor jeg plejer at bløde mere. Jeg har lidt ondt i maven og kan ikke finde ud af, om det bare skyldes mine tanker og nervøsitet.

Mit andet spørgsmål: Hvis det evt. er nødvendigt at jeg skal tage en graviditetstest, får man så det korrekte resultat, hvis man gør det, mens man tager p-piller – altså de dage hvor man ikke har en uges pause?

Mvh I, 22 år

SVAR:

Kære I

Tak for dit spørgsmål.

Usandsynligt at du er gravid

Du skriver, du har taget dine p-piller korrekt. Så er sandsynligheden for at du er gravid uendelig lille. P-pillerne virker sådan, at de hæmmer din produktion af æg. Men dine inderste slimhinder i livmoderen vokser stadig i din cyklus, og det er dem, du bløder ud, når du har menstruation. Nogle oplever at have mindre kraftig menstruation, når de tager p-piller, fordi deres slimhinder ikke vokser så meget.

Læs mere i vores artikler Info om p-piller og Sådan bliver du gravid.

Samleje lige før menstruation

Du skriver også, at I har samleje samme dag, som du skal have din menstruation. I en cyklus, hvor man ikke tager p-piller, har man ofte ægløsning på ca 14.-dagen efter sidste menstruations første dag. Derfor er sandsynligheden for graviditet endnu mindre ved, at du har sex på 28.-dagen.

Anderledes menstruation

Hormoner og følelser hænger meget sammen, så stress, tanker og nervøsitet kan påvirke, hvor meget eller lidt vi bløder. Det kan også udskyde ens menstruation. Derfor kan det godt svinge meget, hvor meget vi bløder ved hver menstruation. Forskellige former for medicin kan også påvirke det, at man tager p-piller. Så hvis du tager noget specielt medicin, skal du tale med din læge om det.

Graviditetstest og p-piller

Svar på dit andet spørgsmål: Man kan godt tage en graviditetstest, mens man tager p-piller, men man kan ikke være helt sikker på, om den svarer korrekt, da man ikke kan vide hvor lang man er gravid og derfor bør tage den igen. Jeg tænker ikke, at du skal tage nogen graviditetstest. Hvis din menstruation udebliver i lang tid, kan du overveje det, men en lille blødning i én menstruation ville jeg slet ikke bekymre mig om.

Lidt til overvejelse

Jeg tænker, det kan være en god overvejelse for dig, om du er klar til at have sex nu. Med sex kan følge store konsekvenser, hvilket du måske ikke er klar til i dit liv nu. Har du og din kæreste talt om, hvad I vil gøre, hvis jeres sexliv fører til en graviditet? Det er vigtigt, at I begge er trygge i jeres forhold og ved, hvor I har hinanden – det giver nemlig det bedst mulige sexliv og parforhold.

Læs evt. mere i vores artikler Vejen til god sex og At flytte sammen.

Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål eller ikke syntes, du fik svar nok på dette.

Kærlig hilsen
Hannah