Blødning midt i p-pille-periode. Er jeg gravid?

Vis spørgsmål

Hej med jer

Jeg har for første gang i de 4-5 år, jeg har været på p-piller, haft en gennembrudsblødning. Min mens startede en uge før tid som pletblødning og let blødning.

Jeg har næsten lige fået en ny sexpartner, og vi havde sex, der hvor jeg burde have haft ægløsning, hvis jeg ikke var på pillerne. Jeg har siden sex med ham for halvanden uge siden haft mange graviditetstegn som kvalme, ømme bryster og oppustethed, og er derfor bange for at være gravid. Har taget en test, som siger negativ, men er alligevel en smule nervøs.

Det skal dog siges, at jeg for nylig startede på ADHD-medicin, og har i denne måned skiftet over til depotpiller. Jeg er også den heldige vinder af en hård eksamensperiode, og jeg er begyndt at motionere meget og har ændret kost. Jeg er for to måneder siden blevet single og er begyndt på at tage mig mere af min krop.

Kan disse ting være grunden? Eller skal jeg være nervøs for evt. at være gravid? Det skal lige siges, at jeg aldrig glemmer en pille eller hopper en mens over.

MVH S, 21år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du reagerer på dine symptomer og din bekymring og spørger om hjælp. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.

Er jeg gravid?

Du beskriver, at du er bekymret for at være gravid, fordi du har oplevet ændring i din normale cyklus og har haft symptomer som kvalme, ømme bryster og oppustethed. Jeg tror, at muligheden for graviditet er meget lille på grund af følgende ting:

  1. Du er på p-piller og har taget dem, som du plejer. Som med al anden prævention er man aldrig 100% beskyttet mod graviditet, men hvis man tager dem fast specielt i den første uge af pille-pakken, er muligheden meget lille. Du kan evt. læse mere om p-piller i vores artikel Info om p-piller.
  2. Din graviditetstest var negativ. Der er altid en lille risiko for, at testen ikke er til at stole på, men langt, langt de fleste gange er den sand.
    Hvis du skal være helt sikker, bliver du nødt til at vente, til du skal have menstruation efter din normale cyklus og evt. tage en test der, hvis ikke du får menstruation, eller hvis din blødning inden p-pillepausen ikke minder om din almindelige menstruation. Hvis du får menstruation, behøver du ikke at tage en test mere, for så er du ikke gravid.
  3. Blødning før den planlagte p-pillepause er så vidt jeg ved ikke et tegn på graviditet. Tværtimod ville du ved graviditet opleve, at din menstruation udeblev, når du holdt pause med dine p-piller.
  4. De symptomer, du beskriver, er bortset fra brystømhed det, vi på lægesprog kalder “uspecifikke symptomer”. Det betyder, at man kan få kvalme og oppustethed af mange årsager. Som du beskriver, er der mange områder i dit liv, der har ændret sig for nylig.
    Motion og kostændringer kan i sig selv give både kvalme og oppustethed. Det samme kan stress på grund af eksamen. Det kan også være din medicin, der har ført til de nye signaler, din krop sender dig. Hvis symptomerne er opstået kort tid efter, at du er begyndt på medicinen, og de generer dig i din hverdag, vil jeg anbefale dig at gå til din læge og snakke med vedkommende om det.

Blødning midt i cyklus

Jeg har lidt svært ved at læse ud fra din beskrivelse, om du bare har haft et par enkelte pletblødninger eller en regulær gennembrudsblødning. Gennembrudsblødningen minder meget om en normal menstruation i styrke og antallet af dage, mens pletblødninger er mindre og ofte mere brunlige. Uanset hvilken type blødning, der er tale om, er det hverken farligt eller tegn på graviditet.

Tværtimod er der mange kvinder, der oplever både pletblødninger og gennembrudsblødninger, mens de er på p-piller. Jeg kan godt forstå, du er blevet forskrækket, fordi det er første gang, det er sket for dig. Men det er ikke noget, du behøver at være bekymret for. Hvis du oplever det flere gange i fremtiden, og det generer dig meget, kan du gå til din læge og se, om der er noget, der kan gøres.

Pas på din seksualitet

Til sidst har jeg lyst til at anbefale dig at passe på dig selv og din seksualitet. Du skriver, at du lige er kommet ud af et forhold og allerede har fået en ny sexpartner. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du har nået at mærke efter, hvad du egentlig har brug for lige nu. Sex er en fantastisk gave i de rigtige rammer, hvor der er tillid og kærlighed, men det kan også være meget sårbart, hvis ikke de rammer er tilstede.

Du har et ansvar overfor både dig selv og ham, du har sex med. Og så har du også et ansvar over for det barn, der kan blive skabt ved, at I har sex. Jeg skriver ikke dette for at være efter dig men for at prøve at få dig til at tænke over, om rammerne omkring dit sexliv faktisk er gode for dig lige nu?

Jeg vil anbefale dig at overveje dit sexliv og også at tage et kig på denne artikel: Værd at vente på.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

Venlig hilsen
Amalie