Kan hans følelser for mig komme tilbage?

Vis spørgsmål

Jeg har brug for hjælp. Mig og min kæreste slog op for nogle få dage siden, så det er meget nyt. Da vi valgte at slå op, fortalte han, at han havde mistet følelserne, men det føltes ikke sådan, og han blev ved at sige, at han godt tror, de kunne komme tilbage, hvis jeg lader være at være negativ. Det var jeg igennem det meste af tiden, fordi jeg nemlig har angst og ikke har fået noget hjælp til den. men det er jeg begyndt at få nu.

Han sagde også, jeg var alt for påtrængende. og det tror jeg, at jeg var, fordi jeg var nervøs for, at han skulle finde en anden. og fordi jeg gerne ville være sammen med ham hele tiden. Ved godt det heller ikke skal være på den måde, at vi skal være sammen hele tiden, men et par dage efter, vi slog op, sov jeg hos ham, hvor han var afvisende. Men dagen efter lagde han sig helt op af mig, og det gjorde han ikke dagen før; der lå han helt ude i den anden side af sengen med ryggen til.

Hvad skal jeg gøre? Og er der er chance for, at følelser kan komme tilbage? Og hvordan gør jeg, så han får følelserne igen?

Hilsen C, 17 år

SVAR:

Hej C

Tak for dit brev, som jo næsten er et nødråb! Hvad gør man, når den man elsker går sin vej?

I den rigtige retning

Det lyder, som om du er helt klar over din egen andel i det, der er sket, og nu er du også blevet motiveret for at få noget hjælp til dine problemer. Godt gået! Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning, at du selv tager ansvar for dine egne udfordringer.

Den eneste ene

Vi kan jo ikke vide, om du og din kæreste er de rigtige for hinanden, men i vores artikel Den eneste ene kan du blive klog på forelskelse og det at have en kæreste.

Her finder du også noget om at give og modtage. Et citat fra artiklen: “Hvis jeres forhold skal kunne holde på langt sigt, er det vigtigt, at du er villig til at give uden at forvente at få det samme igen. Din kæreste skal betyde så meget for dig, at du vil gøre noget for ham/hende, ofre noget og måske undvære at få opfyldt alle dine ønsker og behov, fordi du ser, at du på den måde kan gøre det godt for ham/hende. Villighed til at give uden at kræve at få det samme igen giver energi i et forhold.

Måske kan du allerede nu se, hvordan dine store behov slider på jeres indbyrdes kærlighed.

Respekter grænser

Jeg tror, han er vild med dig, men når du beskriver, hvordan han ligger helt ude i den anden side af sengen, så er det, fordi han har brug for at lade op og være lidt i fred. Det er faktisk hans måde at passe på sig selv, så jeres forhold kan blive ved med at holde.

Her er det vigtigt, du giver ham plads og respekterer hans grænser.

Kærlighed har flere sprog

Det kan være meget skræmmende, at man selv i et kæresteforhold skal være omhyggelig og opmærksom på den andens behov. En af de ting, der kan få det til at gå galt er, at vi ofte taler forskellige kærlighedssprog.

I artiklen Kærlighed i praksis kan du læse om det og måske lære, hvordan du når ind til din kærestes hjerte ved at tale hans kærlighedssprog.

Det er arbejdet værd

I hvert fald vil du opleve, at det at tage ansvar for dine egne udfordringer og gøre noget ved dem, er hele besværet værd. For du vil finde nye veje til at blive et lykkeligere menneske. Det kan være en skræmmende proces, men gennem dette arbejde vil du helt sikkert finde frem til nogle sande værdier, som du kan bygge dit liv på.

Herfra skal bare lyde de varmeste ønsker for et rigt og lykkeligt liv!

Tove Larsen