Kæreste kysset og flirtet med andre – skal jeg blive eller gå?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg er en 18-årig pige, som har nogle store problemer i mit parforhold. Min kæreste og jeg har nu været sammen i snart 1,5 år, og han er min første rigtige kæreste.

Jeg har aldrig været særligt jaloux overfor min kæreste og har det helt fint med, at vi også snakker med andre piger/drenge. Men så her for godt 1 år siden var jeg til en fest, og der så jeg min kæreste kysse med en anden. Jeg følte mig totalt svigtet og tog hjem fra festen. Han startede med at benægte det, men til sidst indrømmede han det og undskyldte. Jeg ignorerede ham i et par dage, men blev enig med mig selv om, at jeg ikke ville gå fra ham. Jeg elskede ham for meget, og han var jo også meget fuld, da det skete – dog fik vores forhold et stort knæk.

Efter episoden begyndte jeg at have svært ved at stole på ham igen. Jeg stillede mig selv de spørgsmål: “Har han gjort det før?” og “Elsker han mig ikke nok til at kunne gøre sådan noget?” og “Er jeg ikke god nok, siden han havde behov for at kysse med en anden?”

Til en fest et par måneder efter blev han igen rigtig fuld og begyndte at flirte med både mine veninder og andre. Alle folk kunne se det til festen, inklusiv mig selv. Det endte med, at jeg tog hjem, og han undskyldte. Han følte ikke, at han havde flirtet. Jeg tilgav ham igen, men sagde, at nu skulle han virkelig begynde at bevise, at han ville ændre sig.

Lidt efter begyndte han og en pige fra hans klasse at snakke rigtig meget sammen. Hun ringede til ham om aftenen, og han gik ud af lokalet, mens jeg kunne høre, at han grinte. Jeg blev bange og mistroisk, men valgte at lægge det bag mig, da jeg blev nødt til prøve at stole på ham. Et par måneder efter var vi rigtig tæt på at slå op, fordi vi begge i en periode havde været usikre på hinanden og misfortolket hinanden. Det endte med, at vi slog op, men han kom så igen senere på aftenen og fortrød det hele. Jeg tog ham tilbage, da jeg inderst inde stadig elskede ham. Det endte med, at vi tog sammen hjem til ham som kærester.

Noget tid efter kom der en episode, som fik mig til at spørge ham, om han nogensinde havde gjort noget, som jeg ikke var klar over. Han var stille og sagde, at han havde kysset med hende fra hans klasse (hende han havde snakket i telefon med osv.), dengang vi ikke var kærester. Det hænger dog ikke helt sammen, da vi ikke var kærester i mere end et par timer ... Jeg blev rasende og såret og følte mig igen svigtet. Det endte med, at vi slog op og jeg ignorerede ham i omkring to uger. Men efter to uger tog jeg ham tilbage igen, da jeg jo stadig elskede ham og ville have kun ham.

Vi blev kærester igen, men jeg føler stadig svigtet hver dag og følelsen af, at jeg ikke er god nok. Jeg er blevet meget mistroisk og stoler overhovedet ikke på ham mere ... Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, da jeg stadig elsker ham, men jeg føler, at jeg psykisk går længere og længere ned.

Ville det bedste være at gå fra ham? Eller må jeg kæmpe med mig selv og håbe, at mistilliden og mit lave selvværd engang forsvinder med tiden? Jeg kan ikke finde ud af svaret selv, og nu er det efterhånden noget tid siden, at det hele skete, men jeg føler stadig, at hullet i mit hjerte aldrig vil hele ...

Anonym, 18 år

SVAR:

Kære sårede pige

Mange tak for dit brev, hvor du åbent og ærligt lukker os ind i dit dilemma og dine sårede følelser. Du har været igennem et følelsesmæssigt hårdt år, hvor du flere gange har følt dig svigtet af din kæreste, som har flirtet og kysset med andre piger. Det har lagt en dæmper på dit humør og dit selvværd, og nu ved du ikke, om du nogensinde får tillid til din kæreste igen.

Vil din kæreste DIG?

Du skriver ikke noget om, hvordan din kæreste efterfølgende har håndteret sine svigt, udover at han har sagt “undskyld”.

  • Hvordan behandler han dig i hverdagen?
  • Viser han dig hensyn og respekt?
  • Lytter han til dine sårede følelser og tager dig alvorligt, når du er ked af det?
  • Betyder det noget for ham, at han har såret dig, eller synes han, du “overreagerer”?
  • Ønsker han seriøst at ændre adfærd, fordi han elsker og VIL dig?

Det er altsammen væsentlige spørgsmål, som du skal stille dig selv. Svarene kan være med til at afgøre, om du skal satse på ham eller ej.

Afstemte forventninger

Du nævner en episode, hvor du oplevede, at din kæreste flirtede, men hvor han selv havde en anden opfattelse af situationen. Det bringer et andet vigtigt aspekt på banen! Har I fået talt sammen om hinandens forventninger, grænser, holdninger og værdier i/til parforholdet og livet generelt? Hvis disse er for langt fra hinanden, så tror jeg, at du ligeså godt først som sidst kan vælge din kæreste fra og komme videre med dit liv ...

Tryghed er afgørende

Kan din kæreste over tid bevise, at du kan stole på ham, så skal hullet i dit hjerte nok stille og roligt hele op. Så har du en kæreste med potentiale til at blive en god mand i dit liv. Modsat, hvis han igen og igen svigter dig, så bliver du nok aldrig tryg og glad sammen med ham.

Mærk efter og lyt til din egen grænse

Du ved bedst selv, hvornår nok er nok. Måske er det nu? Måske giver du ham en sidste chance? Forspilder han den, så skal du endegyldigt slå op med ham!! Så ikke noget med at tage ham tilbage, fordi du stadigvæk elsker ham. Du kan ikke holde til den usikkerhed og utryghed, som et uærligt forhold indebærer! Du fortjener bedre end det!!

Læs også denne artikel:
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Og her svar til andre i lidt samme situation:
Hvad gør jeg, når kæresten er utro og lyver?
Han flirter og har været utro – hvordan få ham til at stoppe?

Og her et svar til en, der har været utro
Kysset en anden – hvad skal jeg gøre?

Held og lykke med det hele! Jeg ønsker dig en fremtid med masser af tillid, ærlighed og respekt!!

Kærlige hilsner fra Gurli