Min kæreste har været utro – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en 19-årig pige, som har en kæreste på 27. Vi har været sammen lidt over et år. Da vi begyndte at ses, var det mest for sjov. Jeg blev mere og mere vild med ham, jo længere tid jeg brugte på ham. Han blev ved med at sige, at jeg måtte gøre, hvad jeg havde lyst til. Jeg var på studietur med min klasse, hvor jeg var sammen med en, fordi jeg tænkte, at ham derhjemme ikke havde noget imod det. Men da jeg fortalte ham det, blev han meget meget ked af det, og vi fik snakket om, hvordan vi gerne ville have vores forhold fremover.

Vi har været sammen siden. Hans mor døde desværre i februar. Det var naturligvis en rigtig sørgelig tid for ham, hvor jeg bare var der for ham og hjalp med alt muligt. En måned efter fik jeg en besked fra en pige, som skrev, at hun følte, han datede os på samme tid. Jeg troede, det var en joke og viste ham beskeden. Han slog det bare hen som noget ligegyldigt og foreslog, at han blokerede hende på min telefon. Det så jeg som en god mulighed for at komme videre og sagde derfor ja. Men et halvt år efter tog nysgerrigheden over, og jeg valgte at skrive til hende. Det viser sig så, at de havde været sammen i fem måneder (halvdelen af den tid, jeg har været sammen med ham). De har mødtes nogle gange, og de har haft sex en enkelt gang.

Jeg blev utrolig chokeret og føler mig så naiv, godtroende og dum. Han fortalte mig, at han var sammen med hende, fordi han var så ulykkelig i den periode efter hans mors død, og at han bare havde brug for folk omkring ham. Jeg var åbenbart ikke god nok?

Alt det her tager virkelig tungt på mig. Jeg har kun haft tre kærester, men de har alle svigtet mig med utroskab. Det gør så ondt, og jeg elsker ham stadig uendelig højt og har lyst til stadig at være sammen med ham, men mine tidligere kærester tog bare for givet, at jeg tilgav, og derfor var de utro flere gange.

Jeg har det virkelig skidt, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg føler mig forrådt. Jeg går grædende i seng og ved slet ikke, hvad jeg skal stille op med mig selv. Og jeg ved heller ikke, om jeg kan komme til at stole på ham igen, eftersom han har fyret så mange løgne af omkring det. Jeg er sønderknust.

Jeg har desværre ikke rigtig nogle veninder, jeg har lyst til at dele det her med og har derfor også valgt at holde det lidt for mig selv. Derfor har jeg valgt at skrive til jer og håber på nogle gode råd til at komme videre, og en forståelse for alt det her. Det er nu en lille måned, siden jeg fandt ud af det, og jeg føler bare ikke, det bliver bedre ...

L, 19 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære L

Tak for dit lange brev, som giver mig et rigtig godt indblik i din situation og det, som ligger bagved.

Forventninger til parforhold

Et parforhold er sjældent ukompliceret. Der er tale om to forskellige mennesker med forskellig opvækst og forskellige forventninger og behov. I begyndelsen kan det handle om, at den ene er mere forelsket end den anden, og det giver ofte anledning til usikkerhed, utryghed og overvejelser for den, som er mest forelsket, om man skal forsøge at lade som ingenting, skjule det eller spille ligeglad.

Men det handler selvfølgelig endnu mere om, hvordan de to parter forholder sig til det “at være sammen”. Er det noget midlertidigt, indtil noget bedre eventuelt viser sig? Er det forpligtende i forhold til troskab, ærlighed, tillid og fremtid? Er det sex, som er det vigtigste, eller er det at lære hinanden bedre at kende?

Tale forbi hinanden

Jeg ved ikke, hvad din kæreste tænker om det, og om det er noget, I har talt dybere om, men jeg oplever, at selvom I taler meget sammen, så taler I måske forbi hinanden, fordi I har forskellige forventninger. Måske har aldersforskellen også noget at sige? Men det virker temmelig koldt og umodent at “bruge” dig – praktisk og følelsesmæssigt – i forbindelse med hans mors død, samtidig med at han begrunder sin utroskab med, at han var ulykkelig og havde brug for folk omkring ham.

Skal du blive?

Det er naturligt, at du stadig har følelser for din kæreste, selvom du har oplevet løgn og svigt. Og jeg forstår godt, at du er langt nede og fuld af tvivl i forhold til fremtiden. Skal du blive hos ham, du elsker, og samtidig leve med usikkerheden i forhold til, om du kan stole på ham fremover, eller skal du gå fra ham? Det er selvfølgelig helt din beslutning, men jeg vil foreslå to ting, du kan overveje:

1. Tag en pause

Tag en lang pause fra forholdet med din kæreste. Det vil give dig tid til at mærke efter – om du kan leve med savnet og tro på, at du senere finder en, du både kan elske og have tillid til. Og måske vil det også betyde, at din kæreste forstår, at han ikke bare kan behandle dig, som han har lyst til og brug for.

2. Lær dig selv at kende

Samtidig er tiden måske kommet til, at du skal lære at tage dig bedre af dig selv. At du tager dig tid til at blive klar over, hvem du er, og hvad dine behov er – og at du får mod til at stå fast på dem i stedet for at blive svigtet af kærester, som tager dig for givet.

Veninder er vigtige

Du skriver, at du ikke rigtig har nogle veninder, du har lyst til at dele din situation med, og det er måske, fordi du i de senere år i stedet har søgt nærhed og venskab med drenge/mænd. Veninder får man ikke bare – og somme tider er det sværere end at få en kæreste. Men langt de fleste kvinder har brug for en nær kvindelig ven, for der er mange tanker, som man har brug for at dele og afprøve for at finde ud af, hvem man er, og hvad man selv mener. Så jeg vil opfordre dig til at række ud til en eller flere af de piger/kvinder, som findes i dit nærmiljø, for at vise, at du har brug for en ven og fortrolig.

Prøv samtidig at fylde dit liv med noget nyt. Fx bøger, en fritidsinteresse, noget kreativt, aftenskole, sport osv. Det vil også være med til at styrke dig og dit selvværd. Du kan også overveje samtaler med en terapeut. Det kan måske hjælpe dig til at lære dig selv bedre at kende og at sætte grænser. Du er også meget velkommen til at kontakte mig igen, hvis du har brug for det.

Jeg håber for dig, at du kommer godt videre. På den ene eller anden måde.

Mange hilsner
Inge