Så hans sexprofil - hvordan slippe den nagende tvivl ?
Hejsa. Jeg bor sammen med en mand, jeg mødte over netdating. Vi har nu været sammen i godt 7 mdr.
Jeg fandt for nylig ud af, at han havde en sex-profil, hvor han søgte sexpartnere. Han nægtede til at starte med, men bekendte dog til sidst. Jeg fik adgang til profilen og kunne se, at det kun var i en 14 dages periode, der lå nogle måneder tilbage, og umiddelbart var der ikke noget "farligt" i de breve, der var skrevet.
Han forklarede, at det var en reklame, han havde set og var blevet fristet, og at han ikke havde regnet med at skulle møde nogle. Jeg er en meget udad vendt person, og han var blevet usikker på, om jeg virkelig ville ham.
Jeg tolker det lidt, som om han søgte noget bekræftigelse eller lign. Inderst inde tror jeg på, at han ikke har været eller tænker at være mig utro. Men denne lille episode nager frygtelig meget og kan ikke lade være med at tænke på, om jeg så igen om nogle år finder ud af, at han er den utro type.. hvordan kommer jeg af med denne nagen?
Nuller, 32 år

SVAR:
Kære Nuller
Tak for din henvendelse til AdamogEva.
Min kæreste har haft en sexprofil og jeg har mistet tilliden
Du fortæller, at din kæreste har haft en datingprofil på et site, hvor man søger sexpartnere. Du synes ikke, at der umiddelbart er foregået noget ’farligt’, som du skriver. Alligevel er du nu blevet i tvivl om, hvad han er for en type fyr. Om han er en, som du kan stole på eller en, der også senere kunne finde på at gøre noget lignende og dermed ende i utroskab. Denne tvivl nager dig og nu stiller du spørgsmålet: Hvordan kommer jeg af med denne nagen?
I har kendt hinanden i godt 7 måneder. På 7 måneder kan man nå at lære et andet menneske rigtig meget at kende, hvis man er åbne over for hinanden. Modsat kender vi alle til beretninger om mennesker, som nogen havde kendt i årevis og hvor der så pludselig viste sig en skyggeside, som fuldstændig væltede rundt på det, man troede var sandheden. Det rejser jo spørgsmålet: Hvornår kan man egentlig have tillid til et andet menneske? Skal der gå 7 måneder, 7 år eller en menneskealder?
Gå sammen ind i det, der før var hemmeligt og lukket land
Det findes der ingen endegyldige svar på og det er jo sådan set heller ikke det, som du spørger om. Det, der er sagen her, er, at han har svigtet din tillid og du har set en side af ham, som du ikke kendte til før. Denne nye indsigt kan bære jeres forhold i to forskellige retninger:
1. Du mister tilliden til ham og kan ikke genfinde den. Du bryder dig ikke om det, du har set og mister lysten til at være sammen med ham. Han lukker sig måske inde og ønsker ikke at komme ind til kernen i det, der er sket. Jeres forhold går i stykker.
2. I tager begge imod den nye viden, som nu er kommet frem. I ser det som en mulighed for, at I kan komme tættere på hinanden. I ved nu, at der er noget vigtigt, der skal tales om og som I nødvendigvis må helt ind til kernen i. Hvad var det, som fik ham til at gøre det? Hvad er det, han savner i sit liv, og som denne profil skulle være med til tilfredsstille? Er det et behov, som du kan være med til at tilfredsstille, når du får kendskab til, hvad det er? Er det et behov, som kommer af dybere ting, som han behøver hjælp til at komme videre med?
En række spørgsmål rejser sig og I kan i fællesskab beslutte jer for at gå ind i dem. Hvis I gør det, tænker jeg, at den afklaring, som vil følge, vil gøre det helt klart for dig, om han er den rette for dig.
Hvis du møder modstand og lukkethed, vil din tvivl blive større. Hvis du møder åbenhed og invitation ind i hans inderste tanker og følelser, vil din tvivl måske, hvis det, du møder, ikke skræmmer dig, blive mindre.
Åbenhed og ærlighed vil genskabe tilliden mellem jer
Mit råd til dig er, at du skal undersøge muligheden for at vælge nummer 2. Hvis han ikke er villig til at gå med, ser jeg ikke meget håb for, at du kan opnå fuld tillid til ham igen. Modsat, hvis han gerne går med, selv om det er svært for ham, tror jeg, at I sammen kan finde en vej videre, hvor din tillid opbygges igen. Tillid er noget, som man skal gøre sig fortjent til. Han har svigtet dig på dette område. Derfor er det nu op til ham, via hans åbenhed, om han kan genopbygge det, som han har ødelagt. Der tror jeg vejen er, for at I kan have en fælles fremtid og du kan genvinde den tabte tillid. Det kan være nødvendigt, at I får professionel hjælp i denne proces, hvis I kommer til at sidde fast.
Jeg tror at genopretningen af jeres tillidsforhold vil kræve følgende 3 trin:
• Hans sande erkendelse af, hvad der ser sket
• Hans sande fortrydelse over det, der er sket
• Din sande tilgivelse af det, der er sket
Jeg tror ikke, at det er en let proces, I skal igennem. Forvent, at det koster blod, sved, tårer og tid. Hvis du kan mærke, at han vil det og du selv vil det, så hæng i. Det er en klar forudsætning for, at det vil lykkes for jer. Jeg ønsker det bedste for jer og jeres fremtid.
Med venlig hilsen Benny