Jeg vil gerne have sex men vil ikke blive gravid

Vis spørgsmål

Hej

Jeg vil gerne have sex, selvom jeg er 16, men jeg vil ikke blive gravid.

Jeg har heller ikke fået menstruation overhovedet.

Hvad skal jeg gøre?

I, 16 år

SVAR:

Hej I

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg tænker, det kan deles op i tre:

Du har ikke endnu ikke fået din menstruation

Det er godt, du stiller spørgsmål om det. Mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med din læge. Har du en god læge, som du har lyst til at tale med? Hvis ikke, kan du spørge lægesekretæren, når du ringer for at bestille en tid, om det kan være muligt at tale med en af de andre læger i lægehuset eller evt. en af sygeplejerskerne.

Har du mulighed for at tale med din mor om det? Spørg, hvornår hun fik sin menstruation. Ofte kan det hænge sammen med, hvornår man selv får det første gang. Det kan også være en god ide for dig, hvis hun eller en god veninde tager med dig til lægen. Så er du ikke alene, og det kan være rart. Men det kommer jo an på, om du har lyst og mulighed for at have en med.

Du kan også læse mere i vores artikel Den første menstruation.

Du vil ikke være gravid

Når du så er hos lægen, kan du spørge ind til, hvilke præventionsformer der findes. For hvis du har sex med en dreng og ikke ønsker at blive gravid, så er det vigtigt, at I beskytter jer. Det bedste jeg vil foreslå er at bruge kondom. Det beskytter mod både graviditet og kønssygdomme, som kan overføres, når man er seksuelt aktiv og har samleje.

Men kondomer kan gå i stykker, eller man kan glemme at bruge dem, så der er også ulemper. Derfor kan du også beskytte dig med p-piller, men det skal du snakke med lægen om, da det er lægen, der skal skrive en recept til dig. P-piller, tænker jeg, er en lidt større ting, og ofte er det, hvis man har en fast kæreste, at man vælger p-piller. Det lyder ikke, som om det er sådan for dig.

I vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? kan du læse om nogle forskellige former for prævention, så du også selv kan danne dig en mening om det, inden du taler med lægen.

Du vil gerne have sex

Det allervigtigste synes jeg faktisk er, at du spørger dig selv, hvorfor du gerne vil have sex. Er det, fordi alle dine venner siger, at de har prøvet det? Fordi du føler dig unormal, når du endnu ikke har prøvet at have sex? Jeg kan fortælle dig, at du slet ikke er unormal. Rigtig mange mennesker har ikke haft sex, når de er 16 år, og det gør slet ikke noget at vente med det, til man er blevet meget ældre.

Faktisk er det rigtig godt at vente, fordi sex er noget ganske særligt og meget følsomt, og derfor hører det også bedst hjemme i et forhold, hvor man er tryg og ved, at man vil hinanden. Der er så meget, der er vigtigt at få på plads i et forhold, før man har sex. Det er vigtigt at være gode venner, at kunne lide at lave ting sammen, at kunne grine sammen, at være 100% trygge ved hinanden. Alle disse ting og mange flere er med til at gøre sex til en meget bedre oplevelse. Det er vigtigt, tror jeg, at være i et fast forhold med en sød og rar kæreste, som du ved, du gerne vil blive ved med at se, og hvor du føler du kan være dig. Det kan tage lang tid at finde, men det er bestemt værd at vente på.

Her kan du finde lidt inspiration til dine overvejelser:
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Schyy ... jeg er jomfru!
17 år og aldrig kæreste eller sex – er det ikke ok?

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej med dine spørgsmål og ønsker dig det allerbedste.

De bedste hilsner fra
Bente Mathiesen