Hvorfor har jeg udflåd?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 12 år. Jeg er den mindste, men mest modne i min klasse. Pigerne i min klasse spør mig hele tiden, om hvad udflåd er, hvorfor man får det og hvad man kan gøre ved det. Jeg har selv haft udflåd i ca. et halvt år og har endnu ikke fået menstruation.

Her i dag var vi hos skolesygeplejersken og pigerne fik en bog, der hedder pigernes lille rød og efter vi fik den, spør alle mig om puperteten. Jeg er træt af det. Hvad kan jeg gøre, for at kunne tage mig af mine pupertets problemer og ikke deres.

kh pige, 12 år

SVAR:

Kære Pige

Først vil jeg sige dig, at puberteten er en vanskelig tid. Det er rigtig svært for alle piger at gå en tid i møde, hvor kroppen forandrer sig og der sker ting med kroppen, som man ikke selv bestemmer over. Derfor melder der sig mange spørgsmål, som man søger svar på blandt dem, man har tillid til, så du må høre det, som et stort kompliment, at pigerne i din klasse har tillid til dig og spørger dig om ting, som de måske ikke tør spørge andre om. Men når du føler det belastende med alle de spørgsmål, må du sige fra. Sig til dem at de må spørge sundhedsplejersken, deres mor eller måske en lærer på skolen.

Udflåd er hvidligt sekret, som kommer fra skeden. Det er tegn på at kroppen er under udvikling, og at menstruationen er på vej, selvom der måske stadig er lang tid til.

Man kan ikke sige noget om, hvornår du får menstruation, udfra hvornår du begyndte at få udflåd, men det er et tegn på, at der er forvandlinger på vej i din krop.

Du kan læse mere om menstruation her

Udflåd

Den første menstruation

Og mere om pubertet her

Fra pige til kvinde

Pubertet - en ekstrem forvandling

Håber det var svar på dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen

Mvh Mette