Er jeg bagud og umoden i forhold til krop og sex?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Har to forskellige spørgsmål.

Det første er et ret teoretisk et. Jeg har haft menstruation i nogle år nu, men aldrig brugt en tampon. Jeg har faktisk aldrig haft noget som helst “oppe”. Det skræmmer mig helt vildt meget. Jeg er vildt bange for, at det vil gøre ondt, eller man kommer til at ødelægge noget. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg kunne godt tænke mig at bruge tampon på et tidspunkt, da det må være meget nemmere, men tanken om at skulle føre noget derop, skræmmer mig for meget. Hvad kan jeg gøre for at komme over den angst?

Mit andet spørgsmål er lidt mere følelsesmæssigt. Jeg føler, jeg er virkelig langt tilbage, hvad angår modenhed i forhold til mine klassekammerater. Her den sidste uge har jeg to gange siddet med en gruppe mennesker, hvor spørgsmålet om, hvor mange man har været sammen med, kysset og været kærester med, er blevet diskuteret, og jeg er så bange for, at de på et tidspunkt vil spørge mig, og jeg skal sidde foran en masse ansigter og fortælle, at jeg intet har prøvet.

Nogle af drengene bliver ved med at kalde mig for “søde ting” og siger konstant et eller andet lidt grænseoverskridende til mig eller rører ved mig, men jeg ved jo godt, at de kun gør det, fordi de synes det er sjovt at se min reaktion, nu når jeg er så meget bagud. Jeg tror aldrig nogensinde, en dreng virkelig vil kunne lide mig. Hvad kan jeg gøre for at blive mere selvsikker og ikke så tynget af min umodenhed? Og stoppe med at lægge følelser i det, drengene gør, for selvom jeg godt ved, de bare gør det for at drive mig langt ud, så rører det ved noget i mig.

Mvh M, 17 år

SVAR:

Kære M

Tak for dine gode spørgsmål til brevkassen. Særligt den sidste problemstilling tror jeg rigtig mange på din alder kan relatere til. Jeg vil forsøge at bidrage med nogle input, som jeg håber, du kan bruge.

Brug af tampon

Du fortæller, du gerne vil bruge tampon, men at du har angst for at føre noget op i skeden. Mit bedste råd i den forbindelse er, at du bliver fortrolig med din egen krop. Med det mener jeg, at du først undersøger dig selv med et spejl dernede, så du ved, hvordan du ser ud, og hvor du finder din skedeåbning. (Se evt. illustrationer i artiklen Pigens kønsorganer). Måske du herefter kan forsøge at eksperimentere med at indføre en finger i skeden.

En finger og en tampon fylder omtrent det samme, men jeg tænker, det kan være lettere at føle sig frem med fingeren, så du får en bedre fornemmelse, af hvor blød og eftergivelig skeden faktisk er. Du kan fx gøre det, mens du er i bad eller på et andet tidspunkt, hvor du har fred og ro omkring dig. Det er vigtigt, du slapper af og forsøger at bruge dybe vejrtrækninger til at afspænde i kroppen, mens du fører fingeren ind. Skedeåbningen er nemlig omgivet af muskler, som hvis du spænder, kan gøre det svært og smertefuldt at føre noget ind. Du kan ikke ødelægge noget dernede. Tværtimod er skeden skabt til at kunne rumme en baby, og i sammenligning hermed er en tampon meget lille.

I begyndelsen kan det være en fordel at bruge de såkaldte “mini-tamponer” med indføringshylster (fx den pink pakke fra Tampax), der dels er mindre end en standardtampon og dels hjælper tamponen til at komme langt nok op i skeden, så den ikke sidder og generer. Held og lykke med projektet!

Hvad er modenhed?

Nu til anden del af dit spørgsmål, som jeg synes indeholder mange vigtige emner: Spørgsmål om modenhed, konkurrence/sammenligningsmentalitet, grænser i forhold til det modsatte køn og ønsket om at passe ind i flokken og ikke “tabe ansigt”.

Jeg tænker, det er naturligt – særligt som teenager – at man gerne vil passe ind i flokken og være som ens kammerater. Det er derfor også helt normalt, at du kæmper med de ting, du gør. Virkeligheden er blot den, at ingen er som alle andre. Vi er alle forskellige, og det er faktisk sådan det er tænkt, det skal være. Vi oplever ting forskelligt, har forskellige personligheder, styrker og svagheder og tempo for vores mentale og fysiske udvikling. Ud fra det, du fortæller, tænker jeg bestemt ikke om dig, at du er umoden. Jeg synes, det vidner om modenhed og evne til at reflektere og tage dig selv alvorligt, at du søger råd og vejledning i en situation, hvor en lille hvid løgn vil kunne have virket som den lette løsning på kort sigt.

Hvad mon modenhed betyder for dig og for dine klassekammerater? Ud fra din beskrivelse får jeg den fornemmelse, at modenhed set med dine øjne handler om, hvor mange man har kysset eller været kæreste med. Hvis det er den forståelse, der gør sig gældende, så tænker jeg, der er grundlag for at genoverveje, hvad modenhed faktisk handler om. Du kan fx spørge dine forældre, hvad de forbinder med modenhed. Måske det vil være en hjælp til at få flere vinkler og nuancer på din forståelse af dig selv og det at være moden.

Du er ikke den eneste

Jeg er overbevist om, at du ikke er den eneste blandt dine kammerater, der endnu ikke har kysset med nogen eller haft en kæreste. Da jeg gik i gymnasiet, blev der også talt om erobringer i forbindelse med fester, og jeg kender til følelsen af frygt for at blive stillet de samme spørgsmål som du. Det blev jeg vel også en gang eller to – derefter var det ikke interessant længere.

Du skylder ingen at dele ud af dit privatliv, hvis du ikke har lyst. Du kan vælge at afvise spørgsmålene og sige, at det har du ikke lyst til at dele med andre eller skyde spørgsmålet tilbage med et nyt spørgsmål som fx nysgerrigt spørge vedkommende, hvorfor det er vigtigt for ham eller hende at vide det om dig. Vær stolt af den du er og hav tillid til, at dine kammerater i udgangspunktet vil dig det bedste. Jeg tror faktisk, at folk har mest respekt for mennesker, som er ærlige, tro mod sig selv og som tør stå ved hvem de er, fremfor dem som pynter på sandheden for ikke at falde ved siden af. Måske andre i din klasse har brug for, at du går foran og tør tale højt om endnu ikke at have gjort så mange erfaringer i praksis. Som nævnt kan jeg ikke tro du er den eneste, selvom det sikkert kan virke sådan af og til.

I vores artikler Schyy … jeg er jomfru! og 10 gode grunde til at vente med sex kan du finde gode argumenter og opbakning til at vente med at dele sex.

At gøre andre mennesker til genstand for konkurrence

Du fortæller, at I flere gange har diskuteret emnet om kærester og hvor mange, I har kysset med. For mig lyder det som næsten som en konkurrence. Den slags synes jeg grundlæggende man skal lade være med at sammenligne eller konkurrere om. Du kan spørge dig selv, hvorfor det skulle være vigtigt at have kysset med mange eller været i flere kæresteforhold? En kæreste får man forhåbentlig, fordi man er oprigtig interesseret i og glad for den anden og ikke blot fordi, man skal have endnu et navn og nogle erfaringer på sin liste. Når den slags bliver en konkurrence, tror jeg oftest det handler om netop umodenhed og usikkerhed.

Husk også på, at de personer på “listen” alle er mennesker med følelser, som man skal respektere og værne om. Jeg tvivler på, noget menneske har lyst til at figurere som et trofæ på en liste over erobringer eller ekskærester. Vi skylder at behandle hinanden ordentligt – også når det gælder ekskærester eller en flirt, der måske indebar et kys uden at blive til mere.

Elsk dig selv

Du skriver, at du er bange for, der aldrig vil være en dreng, som kan lide dig, og at du oplever, drengene i klassen kalder dig både søde og grænseoverskridende ting og rører ved dig på måder, som vækker følelser i dig. Som jeg læser det, tænker du, at de gør det, fordi de ved du er “bagud” og gerne vil drille dig lidt med det.

Selvom det kan være svært, tror jeg ikke, du har grund til at bekymre dig for, om en dreng en dag skal kunne lide dig. Tænk på hvor forskellige drenge og mænd er. Tænk på de par, du ser på gaden. Der findes en partner til de fleste, også dem vi ikke selv umiddelbart finder tiltrækkende. Du er først lige begyndt på den del af livet, hvor kærester og parforhold for alvor er interessant. Det er sandt, at det ikke er lige let for alle at finde en kæreste. For mange kræver det en god portion tålmodighed og tid. For nogle få lykkes det af forskellige årsager ikke. Jeg tror dog uden tvivl på, du er ligeså elskværdig som alle andre. Giv derfor ikke op på forhånd. Øv dig i at elske dig selv. Det er et godt sted at starte, hvis man ønsker, at andre også skal kunne lide en.

Respektér dine grænser og bed andre gøre det samme

At elske sig selv indebærer også, at man respekterer sine grænser og kræver, at andre gør det samme. Når du oplever, at drengene overskrider dine grænser, er det derfor vigtigt at få sagt fra. Det er ikke unaturligt, at du lægger følelser i de berøringer, du modtager fra drengene. Generelt set har kvinder en tendens til at koble berøring og følelser mere og hurtigere, end mænd har. Der er derfor også en sandsynlighed for, at drengene rører dig, fordi de kan, fordi de har lyst, og fordi du ikke beder dem lade være. Jeg tror ikke, de gør det for at såre dig bevidst, men det er muligt, de ikke er opmærksom på, hvad deres berøringer sætter i gang hos dig. I er alle i en periode af jeres liv, hvor det andet køn og seksualiteten udforskes, og grænser prøves af. Det er en spændende og til tider forvirrende og svær tid at være i for begge køn. Jeg tror, I hjælper hinanden bedst på vej ved at turde være ærlige og tydelige overfor hinanden, respektere hinanden og være åbne og nysgerrige på hinanden.

Jeg håber, du har fået noget brugbart med på din vej. Det kan også være, du har brug for at tale med en om nogle af de udfordringer, du står med. Måske du har en storesøster, kusine eller en anden voksen i dit liv, som du kan tale med. Det er ikke usandsynligt, at en anden vil kunne sætte sig ind i din situation og måske selv har stået i noget lignende tidligere.

De bedste hilsner
Louise