13 år og lyst til en kæreste og sex – kan I hjælpe mig?
Hej Adam og Eva. Jeg er ret ny til alt det her, men jeg har haft trang til sex i et år, tror jeg nok, og indtil videre virker det som om, jeg er den eneste, der ikke har en kæreste, men jeg tør nu heller ikke spørge hende.
Hun er efter min mening smuk, men en anden grund til, jeg ikke tør spørge er, at for tre måneder siden kom min bedste ven til at fortælle det til en af mine andre venner, og han grinede og sagde: "Føj, hun er da mega klam!" og jeg følte mig ret såret, men så sagde jeg, at det var lang tid siden, jeg havde været forelsket i hende.
Vær sød at hjælpe mig, for jeg har stor trang til en kæreste og snart sex. Håber, I kan hjælpe mig.
Anonym, 13 år

SVAR:
Kære Anonym
Tak for dit brev og for dit spørgsmål. Jeg synes, det er godt, at du tager dig selv så alvorligt, at du forsøger at få svar på dine spørgsmål.
Og så vil jeg sige tillykke med, at din krop fungerer, som den skal! Du har trang og lyst til sex og det er jo selvfølgelig virkelig besværligt, men også virkelig skønt. Alt er som det skal være. Tillykke!
Sex er en gave, vi må værne om
En ting er kroppen og hvordan den fungerer, noget andet er alle de følelser, der også flyver rundt, og som måske ikke følger med i samme tempo som kroppen. Du skriver, at du er forelsket i en pige, som du selv synes er smuk. Da du så oplever, at en af dine venner siger, han ikke synes, hun er smuk, så bliver du alligevel i tvivl og tør ikke stå ved det, du selv føler. Måske ved du heller ikke helt, hvad du egentlig føler for hende. Og måske er det bare rigtig store spørgsmål at forholde sig til, når man er 13 år.
Læs mere om det med kærester i artiklerne Et trin ad gangen er det mest sikre og Jo tættere jo bedre – med omtanke.
At være klar til sex
Det er meget vigtigt for mig at fortælle dig, at vi i Danmark har en lovgivning, der siger, at det er forbudt at have sex med hinanden, før man er 15 år. Det vil altså simpelthen sige, at det er ulovligt for dig (og for de af dine kammerater som siger, at de har sex!) at gå i seng med nogen. Det er virkelig vigtigt at forholde sig til, for loven er lavet for at beskytte børn, da man ikke mener, børn i den alder er parat til at tage konsekvensen af at have sex. Det handler om graviditet – som jo er en reel mulighed, når man går i seng med hinanden – og det handler om at beskytte børn i forhold til de følelsesmæssige problemer, der kan opstå bagefter. At have sex med nogen sætter mere igang, end man lige forestiller sig, og det kræver, at man har en modenhed og en ansvarlighed, som er svær at opnå som 13-årig.
Sex er ikke kun krop – også følelser
Jeg tror, det kunne være virkelig godt for dig at tænke på, at der er forskel på det, der foregår i kroppen og det, der foregår i følelserne. Jeg synes ikke, man skal blive kæreste med en pige, fordi man har trang til sex. Man skal være kæreste med en, som man holder af, vil tale med, dele oplevelser med og være sammen med. Sex er selvfølgelig en stor del af kærlighed mellem mand og kvinde, men det skal ikke være en kæmpe trang til sex, der gør, at man bliver kærester. Hvis det er sådan, så tror jeg, at både pigen og du selv vil sidde tilbage med en tom og såret følelse bagefter.
Læs mere i artiklerne
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Det er dig, der skal tage ansvar og bestemme
Du er i puberteten, og din krop udvikler sig, men det er ikke det samme, som at du skal lade kroppen bestemme. Dine følelser og den udvikling, de også er i gang med, skal kunne følge med, ellers bliver det aldrig helt godt. Og derfor skal du ikke lade dig presse af, at de andre i din klasse måske har kærester og sex. For det første er det ikke dine kammerater, der skal tage dine beslutninger for dig, og for det andet er der god grund til at sætte spørgsmålstegn ved, om de fortæller sandheden, når de siger, at de har sex. Du skal tage dine egne beslutninger, når du er parat til det.
Det hjælper selvfølgelig ikke på din trang til sex lige her og nu, men den trang er en del af livet, og det er ikke den trang, der skal styre dig, men dig, der skal styre trangen, så du ikke går ud og sårer en pige, som du er blevet kæreste med af de forkerte grunde. Du har et ansvar både overfor dig selv og overfor pigen.
Prøv også at tage tid til at læse dette svar og de link, der er i teksten: Har lyst til sex med de fleste piger – har de også?
Jeg håber, det jeg har skrevet kan hjælpe dig og kan være med til at sætte dine tanker igang. Jeg håber også, du vil huske på, at lovgivningen på dette område er til for at beskytte dig, dine kammerater og ikke mindst de piger, I bliver eller er kærester med.
De bedste hilsner
Eva Rasmussen