Hvorfor mister jeg så hurtigt følelser for en kæreste?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse

Skriver til jer, da jeg virkelig føler, jeg står med et problem med mine følelser. Jeg har en kæreste, som er super sød og god. Problemet er bare, at jeg pludselig har mistet alt, hvad der hedder følelser for ham og lyst til ham. Han irriterer mig, og jeg ønsker egentlig ikke at tilbringe tid sammen med ham, da det bare gør mig irriteret.

Jeg har haft det problem før, at jeg har fundet en sød fyr, og efter nogle måneder mister jeg alt, hvad der hedder følelser. Har dog en ekskæreste, hvor jeg tydeligt kan mærke, at hver gang jeg ser ham får jeg et sug i maven og savner ham meget. Problemet er dog lidt, at da vi var sammen, skændtes vi ufatteligt meget, men jeg elskede ham, selvom det var meget hårdt med alle de konflikter hele tiden. Når jeg snakker med nogle om det, får jeg svaret: “Du finder simpelthen ikke tilbage til din eks efter alt det, der er sket!”

Jeg føler virkelig, den er helt gal somme tider, for når jeg kigger på venner og veninder, står de jo ikke med problemet at miste følelser så hurtigt. Vil så gerne selv snart starte familie og falde på plads. Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen den uvisse, 23 år

SVAR:

Kære “uvisse”

Ja, hvad skal du gøre? Det må være vældig svært, når det er blevet tydeligt for dig, at der ikke er overensstemmelse mellem dine ønsker om “snart starte familie og falde på plads”, som du skriver – og samtidig opleve følelser, der er forduftet, så du næsten ikke kan rumme det. Oven i købet overvældes du af negative følelser og manglende lyst til at være sammen med din kæreste.

Følelser og virkeligheden

Måske passer de negative tanker ikke ind, når du samtidig beskriver, at din kæreste er “super sød og god” – eller er det netop sådan, virkeligheden er? Tilværelsen er sjældent sort/hvid.

Irritation er vrede i mild form – hvad er det der gør dig vred? Og er vrede en følelse, som er acceptabel i dit liv – dvs. har du lov at være vred? Alle mennesker har nogle grundlæggende følelser: kærlighed, glæde, vrede, seksuelle følelser, frygt, afsky og sorg. Er du vant til at mærke og genkende dine følelser – og giver du dem lov til at være der? Ud fra din beskrivelse tænker jeg på, om du har brug for dramatik, for at du kan mærke dine egne følelser?

Når du beskriver, at du pludselig har mistet alle følelser for din kæreste, tænker jeg, det handler om, at forelskelsen er forsvundet, og virkeligheden trænger sig på. Jeg ved ikke, hvor lang tid, han har været din kæreste, men masser af undersøgelser viser, at forelskelse højst varer 1-2 år og ofte kortere tid.

Forventninger til et forhold

Jeg får lyst til at spørge dig: Hvordan er I sammen? Hvad laver I? Hvilke interesser har I? Hvad er vigtigt for dig i et forhold? Du fortæller om et tidligere forhold, og det lyder til, der stadig er nogle følelser for din eks. Det lyder også til, der har været en del dramatik i forholdet. Et kæreste- eller parforhold er et fantastisk sted med mulighed for udvikling – her er det muligt at blive opmærksom på egne følelser i forhold til et andet menneske på en helt særlig måde end ellers mellem mennesker.

Men fantasien/forelskelsen hører på et tidspunkt op, og virkeligheden begynder. Hvis det skal gå godt, kræver det ærlighed. Ærlighed til at stå ved sig selv, indrømme egne fejl og mangler – og se sandt på den anden. Og det stemmer sjældent overens med det drømmebillede, der kan være i forelskelsesperioden. “At falde på plads i livet” er for mig at se at kende sig selv og stoppe alt skuespil og “laden som om”.

Vejen frem

Du kan begynde med at snakke med din kæreste om din manglende interesse for at være sammen med ham – stå ved dig selv og være ærlig omkring dig selv.

Og så tænker jeg, at du ikke skal kikke så meget på alle andre forhold – du ved nemlig, ikke hvad de har at arbejde med. Forelskelse er flygtig, så døm ikke dig selv for hårdt – også andre par må arbejde med deres forhold.

Vi har et tema om At finde den rigtige. Her er der mange artikler og svar til andre, hvor du kan hente mere stof til eftertanke og ideer til vejen frem. Jeg vil især anbefale dig at læse artiklen Kærlighed og forelskelse.

Jeg ønsker for dig, at du må finde ro med dine egne tanker og følelser, og at kærligheden – som ikke er det samme som forelskelse – må indfinde sig i dit liv, så dine ønsker om at falde på plads i livet og stifte familie bliver din virkelighed på et tidspunkt.

Mange kærlige hilsner
Else Ø. Andersen