Kan I hjælpe med flere spørgsmål vedr min tvivl?

Vis spørgsmål

Jeg har tidligere skrevet et brev til jer, som jeg også har fået svar på, hvilket jeg blev glad for. Skriver dette brev for at få lidt flere svar, da jeg ikke føler, der er meget i mit hoved, der giver mening. Brevet jeg tidligere skrev til jer handlede om min tvivl om min kæreste, som jeg elsker højt. Jeg forklarer, at jeg har været til lægen og psykolog, som hver især har prøvet at give mig nogle svar. I har kaldt det: ”Elsker min kæreste – hvorfor er jeg så i tvivl?”

Undskylder på forhånd for det lange brev.

(Redaktionen: Link til tidligere spørgsmål og svar nedenfor)

Jeg vil starte med at sige, at du Flemming Møller har ret, ang. at min tvivl ikke er kommet ud af konkrete ting i vores forhold. Jeg mener selv, at min kæreste er den bedste og vores forhold kunne ikke være bedre. (Hvis man ser bort fra min tvivl – som faktisk ødelægger rigtig meget). Ved derfor godt, at jeg skal finde grunden hos mig selv. Det er bare dét, der ikke giver mening.

I min 1-2 ugers gråd, græd jeg som en gal, fordi jeg var SÅ bange for at miste ham. Følte min verden ville gå under, og jeg ville simpelthen ikke leve uden ham (ikke på et selvskadende plan). Da han er min første kæreste, har jeg ikke andre at sammenligne med, hvilket bare gør alt endnu sværere. Jeg har ikke ligefrem lyst til at slå op med min kæreste, for at finde ud af mit næste forhold bliver ligesådan.

Delen med at knytte sig, forstår jeg godt – men bare ikke helt. Det, jeg tænker, er: Jeg føler da bare, jeg knytter mig mere til ham ved at fortælle og forklare mig selv (som også får mig til at tænke, at jeg udnytter ham, hans sympati og kærlighed til mig). Han har kun vist, at han er den største støtte, der findes. I mit hoved findes der ikke nogen mere dejlig end ham, men jeg ved, at hvis han begynder at behandle mig dårligt eller lign. så er jeg den, der er skredet.

Har været til psykologen 5-7 gange nu og jo, hun hjælper rigtig meget faktisk. Jeg forstår bare ikke, hvorfor den genvendende tanke, om at jeg burde slå op med ham, kommer tilbage?

Mine to ”hovedovervejelser”:

1) At jeg inderst inde vil af med ham? Men ikke kan klare tanken om, at den her dejlige person (der ikke har gjort noget galt) mister sin kæreste, og det har han ikke fortjent. Idet jeg skriver det, giver det ikke mening i mit hoved, men føler jeg burde se denne side af sagen an.

At jeg ikke vil være i et forhold – eller at mine følelser for ham faktisk er forsvundet?

(- Det skal nævnes, at mange at mine følelser ER forsvundet, fordi jeg ofte er mut og lignende, og ved ligesom ikke, hvad jeg skal føle)

2) At jeg elsker ham, men som du (og lægen) siger, er jeg bange for at knytte mig pga. tidligere erfaringer. At jeg et eller andet sted skubber ham væk, fordi han på ingen måder skal KUNNE såre mig? Men faktisk gerne vil være sammen med ham.

Jeg VIL rigtig gerne være sammen med ham, fordi han er fantastisk og han gør mig til verdens heldigste menneske. Forstår ikke, hvorfor mine tanker og tvivl ikke bare kan forsvinde, så jeg kan have en dejlig tid med ham her. Jeg kan ikke finde rundt i mine følelser, tanker eller noget andet, fordi jeg ANER IKKE, hvilken tanke, følelse eller andet, jeg skal lytte til??

Som jeg sidder nu, vil jeg være sammen med ham! Jeg elsker ham! Men samtidig tvivler jeg på, om det jeg siger, er sandt, fordi jeg i morges vågnede op og tænkte, vi burde slå op. Det er anden dag i træk, hvor jeg nærmest vågner op med ”NU skal vi slå op!” – Og det gør mig så ked af det! Vågner op med denne tanke og begynder at græde, fordi jeg virkelig ikke vil af med ham her.

Det får mig så bare til at tænke videre som en gal – Kan jeg ikke give slip? Er jeg ved at blive sindssyg? Hvad sker der?

Tvivlende, 20 år

SVAR:

Tak for din reaktion på det svar, jeg skrev til dig forleden.

(Tidligere spørgsmål og svar, kan ses her: Elsker min kæreste – hvorfor er jeg så i tvivl?

Det, du skriver, er meget præcist!

Jeg vil tage udgangspunkt i den anden af dine to ”hovedovervejelser”. Jeg tror, at det, du skriver der, beskriver din situation meget præcist. Som du selv skriver, så skubber du ham, du elsker – og som elsker dig – væk fra dig, så han på ingen måde skal kunne såre dig. Det er modsatrettede følelser, som du – bedre end de fleste – véd, er anstrengende for både dig selv, din kæreste og jeres forhold.

Jeg tror, at dine tidligere erfaringer (som du beskrev i dit første brev) har lært dig, at det er farligt at knytte sig til et andet menneske og på den måde gøre sig sårbar. Dine tidligere erfaringer har – naturligt nok – skabt en mistro i dit sind, - en mistro til, at et andet menneske vil dig det godt og altid vil være der for dig.

Jeg tror, at det, du ubevidst gør, er, at du - til dit forhold til din kæreste - overfører de besværlige ting, som dine tidligere erfaringer med mennesker, som du var knyttet til, har lært dig. Derfor er der noget i dig, som siger: ”Pas nu på! Knyt dig ikke for tæt til ham! Du ved jo aldrig, om han kunne finde på at gøre det samme imod dig, som andre har gjort mod dig!”.

Du kan ikke tænke dig ud af det, som er dit problem

Du skriver, at du tænker som en gal, og spørger, om du mon er ved at blive sindssyg.

Det er du helt sikkert ikke. Jeg ved ikke, hvilke temaer du taler med psykologen om, men jeg vil opfordre dig til – sammen med ham/hende – at sætte ord på, hvad dine tidligere erfaringer med mennesker, som du var knyttet tæt til, gjorde ved dig. Du kan ikke tænke dig ud af det, som er dit problem. Du er nød til – sammen med en anden – at finde ud af, og sætte ord på, hvad dine tidligere erfaringer har gjort ved dit sind.

At ”knytte sig til” på en sund måde

Du skriver, at du føler, du knytter dig mere til din kæreste ved at fortælle ham om din tvivl på, om du skal blive i forholdet. Det har du for så vidt ret i. Men I bliver ikke knyttet til hinanden på nogen god og sund måde ved, at du fortæller ham om din tvivl. Jeg tænker, at din tvivl på, om du skal blive i forholdet, kan være ret besværlig for din kæreste at forholde sig til. Han kan jo ikke gøre noget ved den – eller gøre noget, som får den til at forsvinde. Din tvivl skyldes jo ikke ham!

Din første tanke når du vågner op om morgenen

Det, at den tanke melder sig straks, du vågner op om morgenen, at ”nu skal vi slå op”, understreger for mig at se kun den følelsesmæssige modstand, som du har i dig, mod det at turde knytte dig til et andet menneske. Andet og mere, synes jeg ikke du skal lægge i det, selv om det kan gøre et stort indtryk, at det er den første tanke, som fylder dit hoved, straks du åbner øjnene.

Arbejd med dine problematikker nu!

Din første ”hovedtanke” (at du inderst inde vil af med ham), tror jeg, du rolig kan se bort fra. Det, du vil af med, er bestemt ikke, ham du elsker, men derimod de ting, som dine tidligere erfaringer, har gjort ved dit sind, og som er årsagen til din tvivl.

Du skriver, at du ikke synes, det giver mening for dig, at du skal finde grunden til din tvivl hos dig selv. Samtidig ved du godt, at det er sådan, det forholder sig. Jeg tror, at du dermed meget præcist udtrykker spændingen mellem, på den ene side, det du véd, og på den anden side, det du umiddelbart oplever som virkeligheden.

Du kan slippe af med din tvivl!

Du skriver, at du ikke kan finde rundt i dine følelser, tanker eller noget andet, fordi du ikke aner, hvilken tanke, følelse eller andet, du skal lytte til. Min opfordring er, at du lytter til alle dine tanker og følelser – og tager dem alvorligt. De fortæller dig nemlig alle sammen om, hvordan du har det. Men gør det ikke alene og ikke ved at snakke med din kæreste om det alt sammen. Han er jo din kæreste, og ikke din psykolog!

Jeg vil opfordre dig til, at tale med en psykolog/psykoterapeut - eventuelt hende/ham du allerede konsulterer, og få talt om, hvad dine tidligere erfaringer har gjort ved dit sind. Giv dig selv den tid, det vil tage. Jeg tror på, at du derigennem vil kunne opleve, at de ting, som giver næring til din tvivl, vil forsvinde, så at du bliver i stand til at knytte dig til et andet menneske, uden at tvivlen hele tiden forstyrrer dig.

Dit brev vidner om, at du er klar til at gøre en indsat for at kunne blive i stand til at knytte dig til andre mennesker / din kæreste. Jeg tror på, at du vil kunne opnå det, du gerne vil, nemlig at du i dit forhold til din kæreste, forholder dig til ham og alt det gode, han er for dig og som I har sammen, - og ikke mere bringer det, dine tidligere dårlige erfaringer har gjort ved dig, med ind i dit forhold til ham.

Flemming Harpøth Møller, præst og psykoterapeut