Hvorfor får jeg forskellige udmeldinger om hormonspiral?
Hej, min læge har anbefalet mig homonspiral, og da hun fortalte om den, tænkte jeg, at den da var helt perfekt til mig. Jeg blev dog i tvivl, da jeg læste jeres svar omkring hvordan den virker, da min fulde overbevisning er, at livet starter ved undfangelsen, og jeg derfor ikke vil bruge en prævention, hvor undfangelsen kan ske. Jeg valgte derfor ikke at få lagt en homonspiral.
Men da jeg så tog ind til lægen for at snakke om, hvilken anden prævention jeg kunne vælge, sagde hun, at der ikke kan ske nogen befrugtning ved homonspiral, og hun undersøgte det grundigt på preparatets hjemmeside for mig. Så nu er jeg jo forvirret, da jeg kan se, I skriver, at der godt kan ske en befrugtning af ægget. Kan der være forskel på hvilket mærke det er (den her hedder mirena) eller hvad er det, der gør, at jeg får forskellige udmeldinger?

SVAR:
Hej
Sådan virker hormonspiralen
En hormonspiral, eller Mirena-spiral, som mærket hedder (den eneste vi bruger i Danmark), virker primært ved at hæmme sædcellens vej til ægget, så det bliver umuligt for sæden at nå frem og befrugte ægget. Ifølge produktvejledningen sker det på følgende måder:
• Fortykker slimhinden i livmoderhalsen, så sæden ikke kan trænge ind i livmoderen
• Forhindrer sæden i at nå frem til ægget ved at hæmme sædcellens bevægelse
• Gør slimhinden i livmoderen tynd (hvilket bevirker at menstruationsmængden bliver meget reduceret)
Derudover kan Mirena hos nogle stoppe ægløsningen fra æggestokken, men det sker ikke hos alle, og det er ikke den primære virkemåde.
På hjemmesiden for produktet skriver de således intet om at forhindre et evt. befrugtet æg i at sætte sig fast i livmoderen. Det er heller ikke beskrevet som virkningsmekanisme i lægemiddelstyrelsens produktresume. Så der har din læge helt ret.
Der kan dog teoretisk være mulighed for, at et befrugtet æg udstødes.
Spiralen virker som minipiller
Mirena-spiral er ikke 100% sikker prævention, men tæt på (>99%). Eftersom der er en lille risiko for at blive gravid på trods af spiral, må man også regne med risikoen for, at et befrugtet æg udstødes. Som skrevet har mange stadig ægløsning ved brug af hormonspiral. Der er også risiko for, at nogle sædceller slipper forbi og når frem til ægget (eftersom enkelte bliver gravide). Da spiralen gør, at livmoderslimhinden er tynd, vil den ikke være parat til at modtage et evt. befrugtet æg. Det vil derfor lettere kunne udstødes. Det er ikke dokumenteret, hvor ofte det sker.
På flere andre hjemmesider, hvor hormonspiralen beskrives, skriver læger, at den også virker ved at udstøde et evt. befrugtet æg.
Det er altså den risiko, man må acceptere, hvis man vælger en Mirena-spiral. Man løber en lignende risiko ved andre typer hormonprævention som fx p-piller. Det sker bare så godt som aldrig, da p-pillen forhindrer ægløsning. Dog fortynder p-pillen også slimhinden i livmoderen, så skulle der alligevel ske en ægløsning, og dette æg befrugtes, har det sværere ved at sætte sig fast.
Jeg kan altså ikke fortælle dig, at spiralen bare er den perfekte løsning for dig. Hvis det drejer sig om at behandle endometriose eller voldsomme blødninger vil jeg klart anbefale Mirena-spiral. Hvis det er som prævention, må du gøre op med dig selv, om du vil løbe den lille risiko, der er for at udstøde et befrugtet æg.
Kærlig hilsen
Signe Engholt Andersen