Hvilken prævention giver ikke risiko for tidlig abort?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg skriver, fordi jeg har nogle spørgsmål om prævention og kristen tro.

Jeg har været gift et år, og sammen med min mand kom vi dengang frem til, at p-piller var den bedste prævention. Jeg er dog kommet rigtig meget i tvivl, om jeg kan forsvare at gøre det, da der jo desværre er en risiko (om end ret lille), for at det medfører en abort, da et æg kan blive befrugtet men så blive afstødt, da det ikke kan sætte sig fast.

Selvom jeg synes, det er meget svært at blive klog på, hvilke risici der er ved de forskellige præventionsformer, har jeg alligevel prøvet at undersøge nærmere og fundet frem til, at udover kondom er den eneste løsning, som er helt sikker, at bruge p-stav, men få den opereret ud allerede efter 1½ år. Er det rigtigt? Mange læger fraråder, at man får lagt en p-stav (og hvorfor gør de egentlig det?) og desuden kan den finde på at vandre, så man måske ikke kan få den ud, når man gerne vil have børn, og så har den nogle trælse bivirkninger som fx uren hud. Derfor har jeg indtil videre vurderet, at p-piller var den bedste løsning.

Jeg er dog pga. nogle samtaler med venner virkelig kommet i tvivl igen. Kan man som kristen forsvare at gøre noget, der har den mindste smule risiko for at dræbe et andet menneske? Og er det ikke det samme som at leve i synd at acceptere den risiko? I så fald har det jo ret store konsekvenser i et evighedsperspektiv.

På en måde virker den bedste løsning i så fald til at være p-staven.

En helt anden ting er: Hvorfor definerer de fleste kristne livet til at begynde ved sammensmeltning af sædcelle og æg? Er der et fysiologisk/bibelsk perspektiv på det? I Bibelen står der, at “livet er i blodet”, og så vidt jeg er orienteret, er det først, når fosteret er otte dage gammelt, at der er blod i det.

Ja, en hel masse tanker, som kværner i mit hoved for tiden. Håber I kan være behjælpelig med nogle svar, selvom jeg godt er klar over, at det er et etisk spørgsmål og dermed måske svært at give et enkelt svar på.

Vh. M, 26 år

(let forkortet af red.)

SVAR:

Kære M og din mand

Det er flot, I tager dette så alvorligt. Det er ikke alle, som gør det. Mange tænker: “Hvis lægen siger, det er den rigtige prævention for mig, så må det være det!” men sådan er det ikke altid.

Prævention og Bibelen

Jeg ville ønske, Gud havde skrevet om prævention i Bibelen, så vi havde nogle præcise svar, men det har vi ikke. Gud fortæller os dog nogle meget præcise ting, som vi indirekte kan bruge til at finde svar på dine spørgsmål. Jeg er ikke ét sekund i tvivl om, at Gud begynder at “forme barnet” fra det sekund, sædcellen trænger ind i ægget. Liv kan ikke bare sådan blive til af sig selv. Nogle siger, at livet først begynder, når det befrugtede æg sætter sig fast, men det mener jeg er forkert, fordi barnet er begyndt at blive formet, når sædcelle og æg møder hinanden, og det har stor betydning for vores valg af prævention.

P-piller og abort

Jeg er helt enig med dig i, at p-piller ikke er et godt valg, fordi denne medicin vil nogle gange være skyld i abort. Man siger, at hvis man tager p-piller i 100 år, vil man blive gravid fem gange. Dvs. der er fem gange, hvor der både er kommet ægløsning, befrugtning, og det begyndende barn har fået fat i livmoderslimhinden.

Det betyder også, at der vil være en hel del gange, hvor der trods p-piller er kommet ægløsning og befrugtning, men at det begyndende barn ikke får lov til at sætte sig fast, hvilket i mine øjne er en abort. Ingen ved med sikkerhed, hvor mange gange det vil ske, men hvis det er det samme antal som de graviditeter, der bliver opdaget, vil man forårsage én abort på denne måde, hvis man tager p-piller i 20 år! Det samme gælder for p-ring.

Minipiller er et godt alternativ

Et alternativ er minipiller, som virker på en anden måde: Deres virkning er, at de påvirker livmoderhalsens slimhinde til at producere et sejt sekret, så sæden ikke kommer op i livmoderen, og derfor kommer der ikke befrugtning. Slimhinden i livmoderen bliver påvirket i minimal grad, så teoretisk kunne en sædcelle, som alligevel kommer forbi, ramme et æg, og hvis de smelter sammen, og slimhinden er påvirket lige der, hvor det befrugtede æg kommer forbi, vil medicinen have gjort, at ægget ikke får mulighed for at sætte sig fast = tidlig abort. Men denne sandsynlighed er så lav, at den nærmest er teoretisk.

P-stav og dens komplikationer

P-staven virker med samme hormoner som minipiller og har dermed samme nærmest ikke-eksisterende risiko for at medføre en tidlig abort.

Grunden til, at nogle læger ikke kan lide p-stav er, at den kan være lidt svær at finde, når den skal ud, men det er meget, meget sjældent, vi ikke får den ud. (Jeg er en af de læger, som opererer dem ud, når de skal ud, og jeg har altid fundet dem igen OG fået dem ud.) Jeg kan ikke forstå, hvorfor nogle læger ikke synes, det er en god ide.

Hvis I tænker på at blive gravide på et tidspunkt, er p-stav ikke en god idé, da der ofte går mange måneder, før man kan blive gravid, efter p-staven er taget ud.

Liv og blod

Det med, at “livet er i blodet”, kan ikke bruges i denne sammenhæng. Vi ved, at selvom vi skifter al blodet ud på en person med blod fra fra en anden person, skifter personen jo ikke liv! Derfor kan man ikke sige, at livet først begynder, når der løber blod rundt i det lille barn.

Vores eget valg

Min kone og jeg valgte minipiller og accepterede den ekstremt lille teoretiske risiko for abort, som der er ved denne slags prævention. Når man ikke vil have flere børn, kan manden (eller kvinden) blive steriliseret, da man så ikke skal tænke på nogen af alle disse svære spørgsmål.

Venlig hilsen
Roland Knudsen