Rod i P-pillerne – er jeg nu sikker i den nye cyklus?
Hej. Jeg har taget p-piller i ca. 2 år nu, men lavede rod i det for nylig, så nu mangler jeg lidt hjælp.
Jeg havde glemt at tage mine p-piller til tiden i en cyklus, og da jeg så skulle holde pause, lod jeg være, fordi jeg skulle til en fest, og tog én uge mere af p-piller, altså 4 ugers "usikre" p-piller og så pause. Nu vil jeg så gerne vide, om jeg er sikker i den nye cyklus, som jeg starter på? På forhånd tak.
N, 17 år

SVAR:
Hej
Det har efterhånden i nogle år været kendt, at det er muligt at tage p-piller uden at holde de foreskrevne pauser. Nogle er for og andre imod, at man på den måde ændrer på kroppens naturlige rytme. Hvis du er interesseret, kan du søge en del mere information om det på nettet.
Men du spørger, om du er sikker i den nye cyklus – altså om den præventive virkning er intakt. Det afhænger af, hvor lang pause, du har holdt. Har pausen ikke været længere end 7 dage, burde du fortsat være dækket ind. Når først der er gået 7 dage uden p-piller, kan kroppen reagere ved igen at have ægløsning. Vores kroppe er meget forskellige, og nogle vil reagere hurtigere end andre. Derfor er der også nogle, der mener, at pausen ikke bør være mere end fx 4 dage. Det kan du også søge mere information om på internettet.
Alt i alt mener jeg dog, at du kan være sikker, hvis pausen ikke har været mere end de foreskrevne syv dage. Skulle du fortsat være i tvivl, skader det jo aldrig at supplere med kondom.
Det er også vigtigt at huske, at P-piller ikke beskytter mod kønssygdomme, så hvis du ikke har en fast partner, bør du under alle omstændigheder beskytte dig mod kønssygdomme ved at bruge kondom.
Et input til overvejelse
Du skriver ikke, om du er i et fast forhold. Men jeg vil alligevel sige, at jeg ikke håber, du går alene med de tanker om risiko for graviditet. I er to om det ansvar at have sex – og det ER et stort ansvar. Du skal ikke bære det ansvar, de tanker og den bekymring alene. Sex er fra vores skabers side givet os som et helt særligt kærlighedssprog. Det skal være med til at knytte to elskende sammen i en unik tryg enhed. Så hvis der er knyttet alt for megen usikkerhed, angst og bekymring til sex, skal du overveje, om du er i et forhold, der rummer optimale vilkår for et trygt sexliv.
Tryghed handler ikke kun om sikkerhed for at undgå graviditet. Vores holdning på AdamogEva.dk er, at forudsætningerne for et trygt sexliv først er tilstede, når man i et forhold er klar til at forpligtige sig på hinanden. Det skal lige være mit input til dig her til sidst at overveje. Læs evt. artiklen Værd at vente på.
Kærlig hilsen
Eva Fibiger Diemer