Er P-stav en god ide og kan man have kønssygdomme som jomfru?
Min kæreste og jeg har overvejet, at jeg skulle have en p-stav. Vi har kigget nettet grundigt igennem, men er stadig ikke 100% sikre.
Hvad er risikoen?
Er det dumt som 15-årig?
Hvad koster den?
Vi har også snakket om kønssygdomme. Kan man have en kønssygdom, hvis man er jomfru?
Kan man få det, hvis man har sex, og ingen har en sygdom?
Løven, 15 år

SVAR:
Hej Løven
P-stav
Der findes en række hjemmesider, hvor man gennemgår præventionsformer grundigt. Du kan læse mere om p-stav på sundhed.dk: P-stav.
Og der er mere om øvrige præventionsformer i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? og på sundhed.dk: Prævention, forskellige præventionsmetoder.
P-stav kan være en god løsning, hvis man har tendens til at glemme at tage sin p-piller. Der er en meget lille risiko for infektion ved anlæggelsen. Nogle får bivirkninger (læs mere i ovenstående links) af at få implanteret en P-stav og skal efterfølgende have den fjernet igen.
Prisen ligger på omkring 1000 kr. Du skal have en recept på p-staven hos din egen læge, som også kan oplyse om prisen. Det ville også være en god idé at tage en snak med din egen læge om, hvilken præventionsform, der er bedst for dig.
Kønssygdomme
Nej, man kan i udgangspunktet ikke have en kønssygdom, hvis man er jomfru. Bortset fra HPV, som er et meget smitsomt virus, som man godt kan pådrage sig uden samleje. HPV kan forårsage kønsvorter og øge risikoen for livmoderhalskræft. Man kan vaccineres mod HPV, og det er bedst at gøre før sin seksuelle debut. Tal med din læge om det.
Man kan være blevet smittet med HIV, Hepatitis B eller Hepatitis C via blodet og stadig være jomfru. Smittevejen kan fx være ved fødslen, blodtransfusion (for mange år siden før man undersøgte blodet for disse sygdomme), intravenøs stofmisbrug, eller hvis man er blevet stukket med urene nåle på hospitaler i udlandet med lav hygiejnisk standard. Disse sygdomme kan også overføres seksuelt.
Teoretisk set kan man altså have en kønssygdom, hvis man er jomfru, men det forekommer meget sjældent, så det korte svar på dit spørgsmål er nej. Kønssygdomme som klamydia, gonorré og syfilis kræver seksuel kontakt.
Hvis begge partnere er raske, vil man ikke kunne smitte hinanden med kønssygdomme.
Du er stadig en ung pige. Så husk at overveje, hvornår og hvem du vil dyrke sex med. Og husk, at konsekvensen af et samleje kan være, at man bliver gravid.
Jeg vil opfordre dig til at læse artikler og svar til andre i vores tema Teenager og sex.
Mvh Boje