Hvorfor er min pung så hævet og øm?
Hej Adam og Eva
Jeg har lige haft min kæreste på hyggeweekend, det var rigtigt hyggeligt. Vi mødte hinanden på en kristen lejr og har nu været kærester i snart to måneder.
Vi kysser, krammer, putter og nusser, når vi er sammen, men ikke noget sexuelt, og det er vi helt enige om at vente med til ægteskabet. Men fordi hun er min kæreste, så tænder jeg på hende, og jeg får rejsning. Og når jeg er så meget sammen med hende en hel weekend og stort set har rejsning hele tiden, så bliver jeg hævet i pungen i det, jeg vil gætte på, er sædstrengene. Og det gør rimelig ondt.
Jeg har været til lægen med det, men han sagde, det bare var en hævelse, der ville gå over. Men det gør stadig ret ondt. Hvad kan jeg gøre?
Mvh. Dreng på 14

SVAR:
Hej dreng på 14
Tak fordi du skriver til os. Og tillykke med din kæreste. Det er skønt at være forelsket og at blive elsket.
Udfordringer ved fysisk intimitet
Du skriver, at du gennem en hel weekend nærmest har haft rejsning hele tiden. Jeg tillader mig at tolke ud af det, at I har brugt meget tid på at være intime med hinanden med kys og nussen. Jeg er glad for at læse, at I begge ønsker at vente med det seksuelle til ægteskabet. Jeg er overbevist om, at du ikke vil fortryde den beslutning. Sex og intim seksuel kælen er en intim gave, som gør én sårbar, og som derfor bedst hører til i ægteskabets trygge og forpligtende rammer. Og som kristne er vi jo også forpligtede af Guds rammer. Men det er også en kæmpe og svær udfordring.
Den seksuelle drift og lyst er meget kraftig, som du allerede har mærket på egen krop. Det kræver stor disciplin at holde sig på måtten. Det kan derfor være en god idé at begrænse, hvor meget og hvor ofte I er fysisk tæt på hinanden. Kys og nussen er naturligt og hører til, når man er kærester, men det kan meget nemt eskalere, og fornuften kan hurtigt blive sat ud af kraft, så man får gjort intime ting med hinanden, som man siden fortryder, når man har valgt at vente til ægteskabet med det seksuelle.
En god idé er også at undgå at være helt alene – eller altid have døren på klem. Prøv også at bruge mere tid på sjove aktiviteter sammen, som i mindre grad involverer den intime nussen og krammen. Endelig kan I bruge Gud som jeres støtte ved at ofte at bede sammen om styrke til at modstå fristelserne. Det hjælper måske også, at I taler åbent om, hvor I hver især synes, grænserne går.
Jeg vil opfordre jer til at læse nogle af vores artikler og snakke om, hvordan jeres kæresteforhold skal være:
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
10 gode grunde til at vente med sex
Hvornår er sex sex – ifølge Bibelen?
I kan også snakke med jeres forældre og bede dem om hjælp til at holde de grænser, I gerne vil holde.
Smerter og hævelse i pungen
Jeg kan se, du har et konkret problem med hævelse af pungen. Jeg er glad for at høre, at du allerede har været til lægen. Han har lavet en konkret vurdering bl.a. baseret på en undersøgelse af dig (forhåbentlig). Det er svært for mig at gøre mig klogere på det, når jeg ikke kan undersøge dig. Det kan godt være, at vævet er lidt “overanstrengt” efter en lang periode med rejsning. Det vil gå i sig selv. Måske kan det hjælpe at køle det lidt ned med en stofindpakket ispose 2-3 gange dagligt i 10-15 minutter.
Hvis du fremover oplever hævelse af pungen, eller det ikke forsvinder i løbet af 3-4 dage, vil jeg anbefale, at du igen bliver undersøgt af lægen. Der findes en række sygdomme i pungen, der kan give hævelse – bl.a. sædbrok og vandbrok. Det skal undersøges, hvis du bliver ved at have ondt og opleve hævelse.
Jeg håber, du kan bruge mine råd. Og så vil jeg ønske dig god bedring og held og lykke med dit kæresteforhold.
Mvh Morten