Ønsker at vente med sex, men er gået alt for langt - hvad gør vi?
Hej Adam og Eva. Vi er et kærestepar, der finder det rigtig svært med sexuelle grænser. Vi er begge to kristne, og ønsker begge at vente med sex til ægteskabet. Vi synes, det er rigtig svært, og det er gået rigtig hurtigt.
Vi har kælet meget for hinanden, og vi har gået til blowjob, "slikke" stadiet.
Vi er begge ret skuffede, kede af det over det kom dertil, da vi har snakket om, det ikke måtte ske før.
Vi har kunnet bearbejde det dårlige, fordi vi snakker meget åbent sammen og om alt. Vi elsker hinanden rigtig højt, og jeg er næsten sikker på, vi skal giftes, men der går nok noget tid, da vi kun har været sammen i 4,5 måneder.
Anonym, 17 år

SVAR:
Kære anonyme!
Det er dejligt at læse, at du og din kæreste elsker hinanden højt. Ærgerligt at I er gået længere seksuelt, end I havde aftalt og er blevet kede af det. Det, at I er blevet kede af det, fortæller noget om, at I har overskredet jeres egen grænse. Det fortæller også, at I tager jer selv alvorligt, bliv ved med det.
I er oppe imod stærke kræfter
Den seksuelle tiltrækningskraft er enorm og når I er enige om, at I ikke vil i seng sammen, er det også vigtigt at få sat jeres grænser, hvor langt I vil gå med jeres fysiske berøring. Det er vigtigt, at I sammen får talt det igennem. I bliver nødt til at være meget skarpe i jeres aftale, f.eks. hvor må I fysisk røre hinanden?
Støt hinanden
Fremover må I hjælpe hinanden med at overholde jeres aftale. Nu ved I, hvor kede I begge bliver, når I er gået for langt. Tænk evt. på denne måde: Jeg ønsker ikke at gøre min kæreste ked af det, derfor vil jeg sige stop eller selv vælge at stoppe, der hvor vi har aftalt.
Lav klare aftaler
For mig lyder det til, at I er gået meget langt seksuelt, når I er nået til blowjob og slikke. Jeg tror, I kan få lavet en aftale, da det lyder som om, I er enige om, at I ikke vil gå i seng sammen, før I er gift. Jeg tror, det er en stor udfordring for alle kærestepar, men rigtig dejligt, at I kan snakke om problemet, bliv ved med det.
I kan måske også have glæde af at læse svar til andre i samme situation - her er et eksempel og I kan selv finde flere:
Enige om at vente med sex - har I ideer til hvad der kan hjælpe os?
Tilgiv jer selv og hinanden
Vigtigt at I ikke forkaster jer selv, fordi I nu er gået for langt. Gud elsker jer nøjagtig lige så meget nu som inden. Hans kærlighed er meget større en vores fejltrin. Så løft jeres hoveder og tak Ham, fordi han har skabt kærligheden.
Jeg ved ikke, hvor I er i jeres åndelige liv, men jeg vil meget anbefale jer at bede alene og sammen også om hjælp til at takle den fysiske tiltrækning på den rigtige måde. Gud ønsker så meget at hjælpe jer, lige i de udfordringer I står i nu.
Kh
Jens Ole Clausen