Min kærste bliver slået - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg synes lige i skal læse det spørgsmål jeg skrev til jer tidligere: "Kæreste truer med selvmord – hvad gør jeg?" (link sat ind i svaret nedefor)

Nu er den bare helt gal. Jeg sidder med rystende hænder..

Jeg havde skrevet godmorgen, men ikke fået noget svar..Jeg fik en besked kl 12, hvor der stod, at hende og de gamle var blevet alvorlige uvenner, så hun vidste ikke, hvornår jeg vil høre fra hende igen.. Her kl 12:30 fik jeg en besked fra et ukendt nummer, som åbenbart var hendes mors nummer.

Hun havde skubbet til bordet, da de spiste morgenmad. Hendes stedfar svarede igen ved at slå hende et par gange.. Min kæreste gik ovenpå, og han kom brasende ind og tog hendes telefon. Hun fandt sit boldtræ, og gik nedenunder, for at prøve at komme ud.. Det tog de fra hende, og hun blev sendt ovenpå igen.. Senere kom hendes mor op og snakkede med hende.. Hun gav alt skylden til min kæreste.. Som sædvanligt.. Nu er de så kørt en tur, med min kærestes telefon i lommen..

Jeg er virkelig lost.. Jeg aner ikke, hvad i al verden jeg skal gøre.. Jeg håber på et hurtigt svar fra jer, som både kan hjælpe jer, hende og dem..

Kasper, 15 år

SVAR:

Kære Kasper.

Tak for endnu et vigtigt spørgsmål fra dig. Her kan du se tidligere spørgsmål og svar: Kæreste truer med selvmord – hvad gør jeg?

Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lost, din kærestes problemer er nemlig ikke sådan lige til at tackle.

Det, der sker, er slet ikke i orden

I Danmark er det forbudt at slå børn, så når du fortæller, at din kæreste bliver slået, ringer alarmklokkerne hos mig. Set i forhold til dit sidste brev, hvor du fortalte om, at din kæreste truede med selvmord, osv., tænker jeg, at der er noget, der ikke helt er okay hjemme i den familie.

Sidst skrev jeg følgende til dig: ”Du må sige til hende, at hendes problemer er alt for alvorlige til, at du kan rumme dem alene”. Gad vide om du har fået sagt det til hende? Jeg nævnte også for dig, at det er vigtigt, at din kæreste får talt med en voksen. Hendes problemer lyder til at være meget alvorlige, og hun skal derfor have hjælp.

Du bliver nødt til at gå til nogle voksne

Du fortæller, at du kommer til at ryste på hænderne og ikke ved, hvad du skal stille op, når hun skriver til dig om de oplevelser, hun har med sin stedfar og mor. Jeg synes ikke, at du skal stå alene med det, hun fortæller dig, - det er et alt for stort ansvar. Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre dig til at snakke med en voksen, som du har tillid til, fx dine forældre eller en lærer.

Jeg får også lyst til at sige til dig, at hvis du vil hjælpe din kæreste, så bliver du nødt til at fortælle nogle voksne i din nærhed, om det du oplever, så de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal stille op.

Søg hjælp

Hvis du her og nu vil have hjælp til, kan jeg henvise dig til Børnetelefonen, som er anonym rådgivning. Nummeret er 116 111. Det er helt gratis.

Send også linket til din kæreste og opfordre hende til at ringe til dem hurtigst muligt.

Jeg håber virkelig, du får fat på nogle voksne, som kan hjælpe dig og din kæreste.

Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen

Annette Hassingboe