Mine forældre gav ham ingen chance - er han min eneste ene?
Kære brevkasse
Jeg har været sammen med en fyr i snart et år. Han er den fuldstændige modsætning af mig. Han har været lidt af en "bad boy", inden han startede i gymnasiet (det var der, vi lærte hinanden at kende, vi går nu på sidste år). Men i gymnasiet har han altid været kendt som en af de flotte, charmerende og populære drenge, ikke nogen "hård type". Jeg forstår ærligt ikke, hvordan det lykkedes mig at få fat i ham - hvorfor han forelskede sig i mig.
Han forelskede sig i mig, mens han stadig havde noget med sin eks. Jeg var selv ikke klar over, at han var sammen med en anden og naiv, som jeg var, gav jeg mig fuldstændigt hen ti ham, da han tog kontakt til mig. Jeg fandt derefter ud af, at han stadig sås med sin eks, efter vi havde haft noget i 1-2 måneder. Vi gjorde det forbi, og jeg var såret, men ok. Forelsken var fra min side af ikke så dyb endnu, mere blot en fascination. Men han var hårdere ramt, end jeg troede.
Mine far og papmor (bor hos dem) havde i lang tid ikke kunnet lide ham - snakkede altid grimt om ham, selvom han altid havde været flink overfor dem. Ja, jeg havde grædt og være ked af det i nogle dage, efter vi gik fra hinanden første gang, men hvilken pige græder på et tidspunkt ikke over en fyr, uden at han nødvendigvis er et mareridt? Jeg gad ikke forsvare ham, for det var alligevel slut, tænkte jeg.
Men efter 2 måneders pause fandt vi sammen igen. Han havde afsluttet det med sin eks, fortalt hende om mig, fortalt alle om mig - sin familie, venner, endda kontaktet mine veninder og sagt, han var helt vild med mig. Han opsøgte mig konstant og fortalte mig, hvor dejlig jeg var og hvor ked af det, han havde været - det gav pote. Vi kom sammen på min fødselsdag, og jeg har aldrig været lykkeligere, end da jeg kunne gå med ham i hånden hver morgen på vej til gymnasiet. Vi elskede hinanden - og vi gav os 100% hen til hinanden, brugte måske endda for meget tid sammen.
Men mine far og papmor accepterede ham aldrig - de ville ikke engang lukke ham ind i mit hus, selvom vi var sammen i et år - sagde han havde en grim attitude, og at de ikke kunne forstå, hvad jeg så i ham. Jeg skændtes med dem stort set hver dag, hvor de sagde, han trak mig ned fagligt og socialt. Hvad de ikke forstod var, at grunden til, jeg ikke lavede mine lektier, var fordi jeg skulle skændes med dem hver dag og derfor altid gik grædende i seng efter aftensmaden. Min mor derimod kunne rigtigt godt lide min kæreste, og det var som om, det gjorde min far endnu surere - min mor og far har ikke kunnet enes, siden de blev skilt, da jeg var 2 år gammel.
Mine forældres indstilling til mit forhold ødelagde det stortset. Min kæreste var dybt ulykkelig over ikke at kunne snakke med min far, papmor eller brødre. Han følte aldrig, han havde fået en chance, men min far gad ikke engang kigge på ham, hvis de stødte ind i hinanden. (Vi bor ret tæt på hinanden). Samtidigt elskede min kærestes forældre mig så højt og behandlede mig som deres egen datter, og det gjorde bare, jeg blev så indebrændt overfor mine forældre og følte sådan en stor dårlig samvittighed overfor min kæreste, at jeg ikke kunne tænke på andet. Han var det dejligste menneske i mine øjne, og de gad ikke engang se på ham.
Til sidst skændtes jeg med alle - min papmor og far, fordi de ikke ville give min kæreste en chance, min mor, fordi jeg følte, hun gjorde mit forhold til en undskyldning for at kunne skændes med min far, og min kæreste fordi jeg begyndte at lægge mærke til alle fejlene, han havde, der gjorde mine forældre ikke gad snakke med ham. Mit liv blev stort set et helvede.
Til sidst endte det med, at min kæreste og jeg skændtes hver dag, og til en fest med alle vores venner, var vi begge rigtig fulde. Det endte med et kæmpe drama, hvor min kæreste forsøger at holde mig fast og snakke mig til fornuft, mens jeg prøver at komme væk. Han har hænderne rundt om halsen på mig og udefra ser det sikkert rigtigt grovt ud. En fyr træder til og siger, min kæreste skal lade mig være, og pludselig er der slagsmål. Vi slår op samme aften, min kæreste ulykkelig og med et sæbeøje, og jeg arrig og hævntørstig.
Alle på gymnasiet begyndte derefter at snakke om min (eks)kæreste som voldspsykopat, fordi folk havde set, han havde taget "kvælertag" på mig og derefter kommet op og slås med en anden fyr. Ham fyren her så meget værre ud end min (eks)kæreste, og det gjorde bare, at rygterne blev endnu være og lød på, at min kæreste her var skurken. Mine forældre bliver informeret af skolen om episoden, og de forbyder mig at se ham igen. Både mig og min eks(kæreste) holdte afstand, men indimellem ringede vi sammen og græd og fortalte, hvor meget vi savnede hinanden og hvor kede af det, vi var. På vores studieture, en måned efter vi er gået fra hinanden, kammer det over. Jeg finder ud af, min kæreste har været sammen med en anden, og han finder ud af, at jeg har kysset med en af hans tidligere venner.
I lang tid hader vi hinanden, og han truer mig og min familie (især min far, fordi de aldrig har givet ham en chance, altid behandlet ham rigtigt dårligt osv.) Han truer også mig med tæv for at vælge at kysse med en af hans venner, og fordi han stadig er sur over, jeg valgte ham fra til fordel for min familie (som i hans øjne, ikke er noget værd at samle på, hvilket man godt kan forstå). Mine forældre bliver også informeret om dette, og de overvejer at politianmelde ham.
Det hele var selvfølgelig tomme trusler og skrevet i aggression og sorg over, hvad der er sket. Men alt dette bekræftede bare mine forældre i, at han aldrig havde været en god fyr, selvom alt dette (i mine øjne) også er deres skyld.
Min (eks)kæreste er i dag rigtig ked af det, savner mig, fortæller mig at han ikke kan leve uden mig og kontakter mig hver dag, hvor det ender med, at han græder i telefonen. Han siger, han vil leve resten af sit liv med mig, og at jeg er hans sande kærlighed - og jeg tror virkelig på ham. Jeg ved, at jeg er den, han elsker allermest i hele verden. Men jeg ved bare ikke, om det er nok, når mine forældre, hans venner, mine venner alle er imod dette.
Hvad skal jeg gøre? Min far græder om natten, fordi han ved, jeg stadig har kontakt til min eks(kæreste), og det er i hans øjne den værste person, jeg kunne ende sammen med. De har fået et eller andet helt forskruet billede af ham som en voldspsykopat. Min (eks)kæreste græder også hver dag og siger, han vil have mig tilbage, og at han vil gøre alt. Det ved jeg, han vil. Men er bange for, min familie slår hånden af mig, hvis jeg vælger at se ham igen. Jeg er faktisk ret sikker på, de smider mig ud.
Er det urealistisk at have fundet den eneste ene i alderen af 19 år?

SVAR:
Kære dig på 19!
Tak for din mail til Adam og Eva. Sikke en svær situation, du står i, og hvor er det synd, at det er endt der, hvor det er. Jeg vil med det samme sige, at jeg desværre ikke kan give dig et svar på, hvad du skal gøre. Der er simpelthen for meget på spil, så jeg synes, at det er meget vigtigt, at du selv kommer frem til den bedste løsning, så du altid vil kunne se tilbage og vide, at du selv traf beslutningen. Jeg er klar over, at det nok ikke er det, du havde håbet på, at jeg skrev, men nogle beslutninger er bare for store til, at man skal lade andre træffe dem for sig. Når det så er sagt, så vil jeg rigtig gerne komme med nogle refleksioner over din svære situation, som måske kan hjælpe dig til at få lidt perspektiv.
Alle fortjener en chance
For det første vil sige, at jeg virkelig synes, at det er ærgerligt, at situationen er spidset sådan til. Det er en skam, at dit forhold til din (eks)kæreste er kommet i mellem dig og dine forældre – sådan burde det ikke være. Du giver udtryk for, at du føler, at du bliver nødt til at vælge mellem at finde sammen med din (eks)kæreste igen eller at beholde din familie, og det er et valg, som er urimeligt svært at stå i. Hvor er det også synd, at dine forældre aldrig har givet din (eks)kæreste en chance. Lige meget hvilken omtale han måtte have haft, så har han fortjent en chance, og det lyder det ikke til, at han har fået.
Forsvar ikke din (eks)kæreste ud over det rimelige
Noget af det, jeg lægger mærke til, når jeg læser dit brev, er, at du forsvarer din (eks)kæreste meget. Du forklarer mange af de ting, der er sket, på en måde så han ikke får skylden for dem. F.eks. skriver du, at han kun er kommet med trusler om tæv til dig og din familie, fordi han var i sorg. Jeg tror, at du har helt ret i, at han har reageret sådan i afmagt, men det gør det stadig ikke i orden. Det andet eksempel, jeg tænker på, er, at du i begyndelsen af dit brev forklarer, hvordan du efter 1-2 måneder finder ud af, at han stadig har et forhold til en anden pige, mens han ser dig. Du skriver, at du blev såret, efter I gjorde det forbi, men at du var ok, og så skriver du, at han var hårdere ramt, end du troede. Her lægger jeg mærke til, at du skifter fokus fra dig selv (selvom du var i din fulde ret til at være såret og vred og alt muligt andet) og så til din (eks)kæreste. Der er ikke noget at sige til, at du forsvarer din (eks)kæreste, da det er tydeligt at mærke, at du er rigtig glad for ham. Det er en naturlig reaktion at forsvare dem, man holder af. Min bekymring kunne bare være, at du kan have svært ved at vurdere, hvad der er rimeligt og ikke er rimeligt. F.eks. er det ikke rimeligt at være uærlig overfor dig om en anden pige eller at true dig med tæsk. Vær ærlig over for dig selv og glem ikke, at du skal behandles godt.
Hvilken rolle spiller dit selvværd?
Noget andet, jeg bider mærke i, når jeg læser dit brev, er, at du skriver, at du ikke kan forstå, hvorfor din (eks)kæreste forelskede sig i dig. Jeg er nysgerrig på hvilke overvejelser, der ligger bag sådan en udtalelse. Føler du dig ikke god nok/spændende nok/smuk nok til ham? Har du ikke fortjent ham? Hvis der ligger sådan nogle tanker bag, kan det måske også påvirke din evne til at vurdere, hvad der er bedst at gøre i denne situation, og hvem der er bedst for dig som partner. Føler du, at du fortjener en fantastisk mand, som behandler dig godt og værdigt? Det er ikke sikkert, at disse overvejelser taler ind i din situation, men det er nogle af de tanker dit brev sætter i gang i mig.
Du kan læse mere om selvværd i denne artikel: Hvad er jeg værd?
Dine forældre træffer også et valg
Desuden sætter dit brev tanker i gang ift. dit forhold til dine forældre. Som jeg skrev indledningsvist, så kunne jeg forestille mig, at det må føles, som om du skal vælge mellem dine forældre og din (eks)kæreste, men sådan ser jeg faktisk ikke på det. Jeg synes, at det lyder som om, at dine forældre har valgt din (eks)kæreste fra og at der er en chance for, at de vælger dig fra, hvis du vælger din (eks)kæreste. Kan du se forskellen? Det er jo ikke sådan, at hvis du finder sammen med din (eks)kæreste igen, så vælger du samtidig, at du ikke ønsker at se dine forældre igen. Det er deres valg, og derfor må de også tage ansvaret for den beslutning, de træffer.
Den eneste ene
Til sidst i dit brev spørger du, om det er urealistisk at have fundet den eneste ene i en alder af 19 år. Jeg vil sige det sådan, at det bestemt ikke er urealistisk at finde en partner, som man kan holde sammen med resten af livet i en alder af 19 år. Dermed ikke sagt, at der ikke også er andre, man ville kunne holde sammen med resten af livet. At finde den man skal være sammen med, er ikke et spørgsmål om at finde den ene person et sted derude, som bare passer perfekt til én. Det er et spørgsmål om at finde én, som man er virkelig glad for, og som man er virkelig gode venner med og så beslutte sig for, at vedkommende er den eneste ene.
Afslutningsvist vil jeg sige, at du ikke er den eneste, der oplever denne problemstilling. Her kan du f.eks. læse om en anden, der oplever noget lignende. Jeg er sikker på, at du også vil kunne finde hjælp i svaret her: Kan ikke vælge mellem kæreste og forældre  - hvad gør jeg?
Jeg håber, at disse refleksioner kan hjælpe dig lidt, og jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke med det hele.
Kærlig hilsen Niels Peter