Hvordan kommer jeg over mit crush?
Jeg går på gymnasiet og har snakket med en pige, som jeg kørte i bus med sidste skoleår og begyndte at få nogle følelser for hende. Ikke nødvendigvis super stærke, men de var der.
Et års tid senere er vi begyndt at snappe sammen dagligt. Ikke noget seriøst. Men for et par måneder siden til en drukfest holdt vi i hånd. Lige dér klikkede det for mig. Jeg lagde mærke til, hvor meget jeg har kunnet lide hende og blev lige pludselig ekstremt ked af det, da jeg ikke kan være sammen med hende pga. min religion. Siden da har jeg haft den forfærdelige følelse af, at den perfekte pige kan lide mig, og jeg kan lide hende, men vi kan ikke være sammen på grund af en grundlæggende ting, nemlig religion.
Jeg har ikke kunnet fungere ordenligt i min hverdag i lang tid efter. Alt i alt er jeg fortabt i hende, men jeg ved, det ikke bliver til noget. Vi har aftalt med hinanden, at vi ikke bliver kærester, men stadig kan jeg ikke holde op med dagligt at tænke på hende. Hvordan kommer jeg over hende? Den daglige kontakt gør ikke noget godt, men jeg vil – og kan heller ikke – miste kontakten til hende, da hun stadig er en god ven.
Tak.
Dreng, 17 år

SVAR:
Kære Dreng
Tak for dit spørgsmål til os på AdamogEva.dk. Jeg skal give dig et par gode råd og overvejelser vedrørende din situation.
Det er hårdt og tager tid
Du spørger om, hvordan du kommer over dit crush. Det er hårdt. Det tager noget tid. Jeg kan desværre ikke skrive andet. Der er ingen fixeknap omkring forelskelse, som kan få det hele til at gå væk i et splitsekund. Når det er sagt, vil jeg gerne give dig et par overvejelser og råd.
Valg har konsekvenser
Du har truffet et valg – et svært et af slagsen. Det er helt sikkert ikke enkelt eller let at være i din situation. Ved at blive ved at holde fast i dit valg kan det blive en fantastisk måde at lære troskab på – at lære at være tro mod dig selv og din overbevisning, som siger dig, at du ikke kan være sammen med hende på grund af din tro.
Valg har altid konsekvenser og kræver – når det er store beslutninger – næsten overmenneskelig styrke. Lige nu er du udfordret på forelskelsesfølelsen, som du ikke kan forene med din tro. Det er hårdt, og måske skal du overveje at få personlig hjælp, hvis du kan mærke, at det tager for hårdt på dine kræfter.
Forelskelse og venskab
Du fortæller, at I har daglig kontakt, og det gør det svært for dig. Det har jeg stor forståelse for. Samtidig vil du gerne beholde venskabet med hende. I den situation skal du være opmærksom på følgende:
Forelskelse og venskab er to forskellige relationer. Der kan dog være ligheder i den måde, vi er sammen med hinanden på. Du vil formentlig mærke, at du skal have evnen til at sætte grænser for dig selv i mødet med hende. Det kan være svært at være for tæt eller alene med hende. Overvej hvad du kan holde til.
Forelskelsesfølelser er fantastiske, og de kan være skønne at få aktiveret, og de kan være skønne at dyrke. Overvej hvad forskellen på dine forelskelsesfølelser og venskabsfølelser er for dig. Det er dine venskabsfølelser, du skal have aktiveret i mødet med den her pige – ikke dine forelskelsesfølelser. Du skal være ærlig overfor dig selv og kunne skelne, og du vil formentlig opleve at skulle lægge bånd på dig selv. Det er en del af det hårde arbejde, som du må holde fast ved, hvis du har valgt at være venner med hende.
Find en at tale med
Tanker og følelser kan vi ikke kommandere med, for de forsvinder ikke af den grund. Vi kan vedkende os dem og erkende, at de er en del af vores liv. Lige nu står du i et spændingsfelt mellem varme følelser for den her pige og tanker om hende, som du dagligt møder, og som du må leve med. Noget andet er aktivt at søge disse følelser og tanker, som gør det svært for dig at holde fast i dit valg.
Det er svært at skelne mellem det, der kommer, og så vores aktive søgen hen mod følelser og tanker, som forstyrrer os, og som vi ikke har glæde af. Mit bedste råd er få snakket om de tanker og følelser med en (måske) lidt ældre person, som du har tillid til.
Du kan måske også få noget ud af at læse svar til andre i en situation, der ligner din – surf på siden og se, hvad du finder. Jeg har fundet nogle artikler, der kan give dig input:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Derfor lader jeg Gud bestemme
Lykken er at leve et begrænset liv
Jeg håber, du kan bruge lidt af det, jeg har skrevet, og jeg vil ønske dig alt godt fremover.
De bedste hilsener
Ulrik Buch