Hvordan kommer vi videre med vores forelskelse?
Hej. Jeg er en pige, der er forelsket i en dreng fra min klasse. Jeg ved, at han også er forelsket i mig, fordi han engang har sagt det til mig, og fordi næsten alle fra min klasse siger det.
Problemet er bare, at jeg ikke ved, hvordan det bliver til mere end bare flirt. Vi kan ikke rigtig komme videre og vi har været forelsket i et par år. Vi har sendt hjerter til hinanden et par gange, men det er aldrig blevet til mere. Jeg tør ikke at spørge ham, om vi skal være kærester. Jeg har aldrig haft en kæreste før, men han har haft mange.
Jeg er heller ikke kristen, men det er han, så jeg ved ikke rigtigt, hvad min familie vil sige til det, hvis de fandt ud af det. Hvad skal jeg gøre?
Pigen, 13 år

SVAR:
Hej Pigen
Tak for dit spørgsmål til Adam ogEva. Det er altid godt at få sat ord på det, man går og spekulerer på.
Tænker over det
Det er jo rigtig dejligt sådan at gå og være halvhemmeligt forelsket i en sød fyr. Det hører alderen til og er noget af det, der gør den alder, du er i, til en særlig tid.
Nu siger du, at ham, du er forelsket i, har haft mange kærester. Du har ikke haft nogen og været forelsket i den samme i lang tid. Det betyder, at du tænker meget over det og ikke bare er kæreste med den første den bedste.
Det lyder til, du har tænkt meget over det og mener det ret seriøst.
Mener han det lige så seriøst
Måske var det en god ide at få snakket med ham, så du kan få en fornemmelse af, om han mener det ligeså seriøst som dig. Du kunne måske invitere ham hjem til dig en dag efter skole og så få snakket om det.
En anden mulighed er jo at tage tingene lidt trin for trin og i første omgang satse på at få opbygget et godt venskab. Du nævner, at han er kristen, og det er du ikke, og det bekymrer dig lidt – måske mest i forhold til dine forældre. Hvis I bliver gode venner, får du også mulighed for at finde ud af, hvad det betyder, og om det vil påvirke jer i forhold til evt. senere at blive kærester.
Måske kan du få noget ud at læse artiklerne Gode venner og Pigevenner og drengevenner.
Mere forpligtende
Nogle gange er det også tanken om det at have en kæreste, der er mere spændende, end det i er virkeligheden. Har man først en kæreste, er det jo meget mere forpligtende: Så skal man hele tiden være sammen og har ikke så meget tid til sine veninder og fritidsinteresser. Der er også større risiko for, at man går og bliver jaloux på hinanden, bare den anden snakker med en anden pige/dreng.
Der er også det ved det, at hvis I bliver kærester, og det så ikke holder hele skoletiden ud, så er det lidt besværligt at være ekskærester og så gå i samme klasse og være tvungen til at se hinanden hver dag.
Nu lyder det så lyseslukker-agtigt, men husk at nyde din ”frihed”. Inden du ser dig om, har du en kæreste, og så kan du ikke lave alle de ting, du har tid til nu.
Hent også inspiration ved at læse andre svar her på siden. For eksempel:
Den eneste ene – hvordan kan jeg få hende?
Kan han lide mig og hvordan tagar jeg mig sammen?
Hvad skal jeg stille op med min forelskelse?
Jeg håber, mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen
Marianne