Hvordan kan jeg lære at snakke med piger?
Hej adamogeva.
Jeg har meget svært ved at åbne en samtale med en pige til fx en fest. Jeg tror måske, det er, fordi jeg har et forskruet billede af, hvem der skal tage føringen, fordi jeg en gang blev spurgt af en pige, om jeg ville være kærester. Jeg tror ikke, jeg har fundet ud af det, selv om jeg har, (hvis du forstår).
Jeg har mange gange lyst til at starte, men jeg ved ikke, hvordan jeg begynder at komme ind på en pige, fordi jeg tror, jeg spørger på en måde, hvor jeg går en meget, meget lang vej hen til der, hvor jeg vil, og jeg er sikker på, der er en lettere vej. Og den meget lange vej giver jeg tit op på.
Jeg har meget svært ved at slippe en gammel veninde; vi blev aldrig mere end det, men jeg har stadig en drøm om, at hun en dag kommer, selv om jeg ved, at det ikke sker. Det kunne jeg også tænke mig at få væk.
J, 20 år

SVAR:
Hej J
Tak for din mail, hvor du beskriver dine frustrationer over det svære ved at tale med en pige. Det virker som nogle kaotiske overvejelser, du går med, som må være svære at finde vej i. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Til overvejelse
I din mail beskriver du lysten til at starte en samtale med en pige, men modet brister, og du kommer til at fortænke mulighederne. Måske får du også svært ved at opleve dig selv naturlig. Det kan være, du her har fat på sagens kerne: Den lange omvej du går i forsøget på at nå en pige. Brug lidt tid på at tænke efter:
• Hvorfor er det den vej, du vælger at gå?
• Er du usikker på, hvad hun vil tænke om dig, hvis du går til hende, som du er?
• Er du bange for, hvad der kan ske?
Til disse spørgsmål vil jeg gerne udfordre dig til at tænke: “Hvad er det værste, der kan ske?” Hvis pigen udviser signaler om, at hun ikke er interesseret, har både du og hende sparet tid på at undersøge hinanden nærmere.
Omvendt opstår mange forhold gennem venskaber. Venskabet udvikler sig, og fascinationen af den anden bliver større. Til sidst bliver fascinationen så stor, at man ikke kan få nok af den anden, og her bliver det nødvendigt at få afstemt forventningerne til hinanden. Det er faktisk først dér, det bliver nødvendigt at tage initiativ til at indlede et forhold.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre, fx det her: Jeg er meget asocial og genert – hjælp!
Din gamle veninde
Du beskriver i den forbindelse, hvor svært det er at slippe en gammel veninde, du har. Det gælder ikke mindst ønsket om, at det kunne være blevet til mere mellem jer, samtidig med at du ved, det ikke kan blive jer.
Det korte svar til dette er, at du enten må acceptere og affinde dig med, at det ikke bliver anderledes. Eller – hvis du ikke kan eller vil det – du må opsøge hende og få det afprøvet engang for alle ved at tale med hende om dine følelser.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Find en at tale med
Det er meget normalt at stå med den usikkerhed og de tanker, du har, nu hvor du er trådt ind i et begyndende voksenliv. Det kan være, du oplever det uoverskueligt selv at skabe den forandring, der skal til, før du tør tage initiativet til at tale med en pige. Derfor vil jeg opfordre dig til at overveje at vende dine tanker med en ven eller anden voksen, du tør betro dig til.
Hvis du ikke har mod på det, kan du kontakte en professionel terapeut eller psykolog, der kan hjælpe dig med at få sat flere ord på det, du går og kæmper med. Det kan meget vel være, at du er hjulpet godt på vej efter blot få samtaler. Brug evt. en af dem, du finder på vores ressourceside.
Uanset, hvordan du vælger at angribe din udfordring, håber jeg på at have inspireret dig til at handle på dine overvejelser, så det er dig, der tør tage handling på det, du ønsker.
De bedste hilsener
Filip Smidt