Er hun den rigtige?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva.dk

Lige til at starte med: Respekt for det arbejde, I laver. Det er en fornøjelse at se så mange mennesker, som dedikerer noget af deres tid til at hjælpe andre.

Jeg kommer ugentligt i et kristent fællesskab, og der er en af pigerne, som jeg tænker meget på. Jeg har kendt hende i mange år. Jeg har tænkt på hende i lang tid (lidt over et år), og på en eller anden måde har jeg i denne uge tænkt på hende næsten hele tiden.

Jeg har ikke snakket med hende, hvor det bare var hende og jeg, fordi hun nærmest hele tiden er sammen med nogle af hendes tidligere klassekammerater. Dog på en eller anden måde er der bare en glæde, når jeg møder hende i vores kristne fællesskab. Bare det at se hende. Er hun den rette for mig, eller hvad er den bedste måde at finde ud af det på? Og hvis hun er den rette, hvordan kan jeg finde ud af, om hun tænker det samme om mig, uden det bliver akavet og mærkeligt?

På en eller anden måde kan jeg sige, at jeg er splittet. Den ene halvdel af mig siger: “Det er hende!” mens den anden halvdel siger: “Hvad er Guds plan for mig?” “Hvad hvis du får afslag? Hvad vil andre så tænke om dig?” “Du kan ødelægge alle dine chancer!”

Jeg ved godt, jeg ikke kan kræve, at Gud giver mig et svar, når jeg har bedt ham hjælpe mig i denne situation. Hvad vil I sige, er det bedste at gøre?

De bedste hilsner,
EKAD – En Kristen Anonym Dansker, 17 år

SVAR:

Kære EKAD

Tak for dine pæne ord om AdamogEva.dk; det er dejligt, at det arbejde, vi gør, bliver værdsat og forhåbentlig også er til hjælp for mange.

Du fortæller, at der er en kristen pige i dit fællesskab, som du har set dig glad på, og nu er du i tvivl, om du skal tage initiativ for at finde ud af, om hun også er interesseret i dig. Du har talt med Gud om dine tanker og følelser, men er alligevel i tvivl om, hvad du skal gøre.

Godt udgangspunkt

Dit udgangspunkt er rigtig godt! Du er kristen, og det er hun også. I sig selv er det ikke en garanti for, at hun er den rette for dig, men at være sammen om troen i et forhold er både en god begyndelse og en hjælp i mange situationer.

Du har bedt om Guds hjælp til at gøre det rigtige, og selvom du ikke får et konkret svar, som kan redde dig fra alle problemer og fejltagelser, så er det godt, at du ønsker at have Gud med i de valg, du træffer i livet.

Hvem er “den rette” for dig?

Jeg kan heller ikke give dig et svar, som garanterer, at alt bliver godt for dig. Men jeg vil gerne prøve at hjælpe dig til at se din situation fra flere vinkler.

Når du tænker på pigen, går dine overvejelser på, om hun er den rette for dig. Det er rigtig fint, at der heri også ligger, at det for dig ikke bare handler om at finde en kæreste (for en tid), men at det skal være den, du skal dele livet med. Spørgsmålet er, hvad du lægger i ordene “den rette”?

Jeg tror ikke på tanken om “den eneste ene”, når det handler om at finde en ægtefælle. Men jeg er overbevist om, at der er nogle, man passer bedre sammen med end andre, og at det er vigtigt at finde en, man kan dele tro og livsværdier med. Temperament, familiebaggrund og interesser kan være en udfordring i et forhold, men hvis man kan tale sammen og begge er villige til at sætte sig selv til side, når det er nødvendigt for det fælles bedste, så er det en fin grobund for et godt forhold.

Det er sjældent, man kan vide så meget om hinanden, inden man bliver kærester, men det er det, som kæreste- og evt. forlovelsestiden skal bruges til at finde ud af. Her kan forlovelsessamtaler eller kurset Parat til start også være en god hjælp.

Hvis man i kærestetiden finder ud af, at man er for forskellige og har for mange konflikter, kan det være bedre at afbryde forholdet, selvom det gør ondt. Men hvis man bliver enige om, at man gerne vil være sammen resten af livet og bliver gift, så er man gift med “den rette” og “den eneste ene”, og så tager man de kampe i ægteskabet, der måtte kræves for at blive sammen.

Er der nogle tegn?

Du ved ikke, om pigen er interesseret i dig, og det kan være svært at afkode, når du aldrig har talt med hende alene. Alligevel kan der måske være små tegn, som kan give dig en fornemmelse: Oplever du, at hun ser på dig tværs gennem et lokale? Smiler hun til dig? Tager hun kontakt til dig, selvom hendes veninder er i nærheden?

Hvis du ikke har oplevet noget af det, er det ikke sikkert, hun ser dig som andet end én, der er med i jeres kristne fællesskab. Men det betyder ikke, at det ikke kan blive anderledes i fremtiden. Så i første omgang er du nødt til at forsøge at nærme dig hende, selvom det kan være svært på grund af veninderne. Der skal mod til, når man er forelsket; også mod til at blive afvist, men hvis du ikke tager initiativ, bliver hun ikke klar over, at du er interesseret i hende, og så ender det måske med, at der er en anden, der “nupper” hende.

Vis din interesse

Så opsøg hende og stil spørgsmål, der viser, at du gerne vil vide mere om hende. Sæt dig i nærheden af hende, og prøv at komme i gruppe med hende, hvis I har gruppedrøftelser i jeres fællesskab. Tal om din tro med hende og spørg til hendes. Undersøg, om I kan tage på en lejr sammen. Det kan godt være, du oplever det lidt akavet, men vær mand nok til at kunne klare det. Hvis du oplever, at hun tager godt imod dine initiativer, kan du rykke nærmere: Bliv ven med hende på FB eller Snapchat, skriv en mail, inviter hende i biografen.

Hvis hun er uimodtagelig for din interesse, må du tage det som et tegn på, at hun ikke bliver “den rette” for dig, og så er det bedre at lægge tankerne om hende fra dig og koncentrere dig om noget andet: Venner, uddannelse, fritidsinteresser osv. Det kan være med til at forberede dig til et godt samliv med den, du finder senere.

Prøv at læse artiklen Den eneste ene og flere artikler og svar i vores tema At finde den rigtige. Her kan du måske også finde noget hjælp.

Jeg ønsker dig alt godt fremover.

Mange hilsner
Inge