Hvordan kan jeg fortælle min kone, at jeg ser for meget porno?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har indset, at jeg ser for meget porno, og det tager for meget af min tid. Jeg har indset, at jeg skal gøre noget for at få det fortalt til min kone.

Hvordan skal jeg gøre det, når det er forbundet med skam, og jeg er bange for, hvad hun vil tænke om mig?

Mand, 27 år

SVAR:

Hej mand på 27 år

Først vil jeg gerne rose dig, fordi du tager dit pornoforbrug alvorligt og ser, det kan få betydning i forhold til din kone. Det er rigtigt godt, fordi det vil sandsynligvis påvirke jeres forhold negativt – hvis ikke allerede, så på længere sigt. Så fint, at du spørger om hjælp.

Vælg et godt tidspunkt

Hvad du konkret skal gøre i forhold til at fortælle din kone om det afhænger lidt af, hvordan hun er og har det, og hvordan jeres forhold kører for tiden. Hvis hun er belastet af andre problemer, eller hvis I har andre udfordringer i ægteskabet, er det måske ikke nu, du skal fortælle hende om det. Men du bør gøre det på et tidspunkt.

Jeg går ud fra, at I er gift, da du omtaler hende som “din kone”, og da kan det give frimodighed at minde dig selv om, at hun har lovet at elske og ære dig i medgang og modgang, indtil døden skiller jer ad. Men det betyder ikke, at hun skal finde sig i hvad som helst fra din side.

Grundlæggende tryghed

Jeg kan godt forstå, at du føler skam. Det er ofte forbundet med skam at skulle erkende vores svage punkter, og at der er områder, hvor vi ikke har styr på livet. Det har hun garanteret også. Hvis du tænker, at du skal være ‘den perfekte mand’ for at kunne leve op til hendes forventninger i ægteskabet, kan det blive ekstra svært for dig.

Er jeres forhold sådan, at I kan dele hinandens svagheder med tilgivelse og accept? Kan I løbende se hinanden i øjnene og sige til hinanden: ‘Jeg elsker dig!’ både på gode og dårlige dage? Ellers vil jeg anbefale, at du begynder med at arbejde på det, så I udvikler en grundlæggende atmosfære af tryghed og varme i forholdet.

Måske kan både du og din kone få noget ud af at læse vores artikel om skam: Jeg skammer mig over mig selv.

Konkrete råd

Det er et rigtigt godt udgangspunkt, at du vil ændre på dit forbrug af porno. Det er vigtigt, at din kone får indtryk af, at du seriøst vil gøre noget ved det, og derfor er mit råd, at du tager de nødvendige forholdsregler på området, inden du fortæller hende om det: Har du fået installeret filtre, der hvor du har adgang til internettet? Har du en fortrolig, som du løbende står til regnskab for om dit forbrug? Arbejder du med dig selv for at finde ud af, hvorfor du fristes til at se porno?

Hvis du kan fortælle hende om, hvordan du seriøst arbejder med at komme ud af det, tror jeg, det er nemmere for hende at rumme dine kampe. Det vil også gøre det mindre skamfuldt for dig. Måske kan I sammen arbejde med at se på, hvordan hun kan støtte dig i situationer, hvor du bliver fristet. Et varmt og tilgivende ægteskab uden krav og facade er en god basis for at komme ud af et usundt pornoforbrug.

Måske brug for mere hjælp

Når kvinder bliver konfronteret med, at deres partner ser porno, oplever en del af dem skam. Nogle af dem føler, at manden ser porno, fordi de ikke slår til på det seksuelle område.

Jeg går ud fra, du er enig i, at målet er, at hun skal være den eneste, som din seksualitet rettes imod. Derfor er det vigtigt, at du er i stand til løbende at vise hende ægte intimitet og seksuel interesse. Hvis du ikke kan det, vil jeg anbefale, at I søger rådgivning og måske terapi, for så kan din trang til porno stikke dybere, så professionel hjælp til at komme ud af forbruget kan være nødvendig.

Læs mere i artikler og svar til andre i vores tema om porno.

Tilgivelse kan sætte fri

Du skriver ikke, om du tror på Gud. Jeg er selv kristen, og jeg har oplevet en stor frihed i at kunne gå til Gud med min skam og synd og få tilgivelse af ham, der er som en far, som elsker mig, og som kan forny mit sind og mit liv.

Hvis du ikke regelmæssigt bekender dine synder over for Gud og oplever Guds tilgivelse ind i dit liv, vil jeg kraftigt anbefale dig at gøre det. Her kan skriftemål med en præst være en rigtig god ide til at få hjælp til at opleve det.

Må Gud være med dig og din kone i udviklingen af jeres forhold.

Bedste hilsner,
Peter