Hvordan kan jeg stoppe med at se porno og onanere?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er rigtig flov over at have set porno og onaneret.

Jeg kommer en gang imellem til at se porno igen. Og ret mange aftner, når jeg ligger i sengen, kommer jeg til at onanere. Selvom jeg ikke vil.

Jeg har gået med det i lang tid. Jeg synes, det er så pinligt, at jeg ikke tør snakke med nogen om det. Jeg vil gerne glemme, hvad jeg har gjort. Jeg vil også gerne af med den tankegang, jeg har, så jeg ikke vil kunne komme til at onanere igen.

Jeg vil også gerne høre, om man på en eller anden måde kan blokere hjemmesiden, så jeg ikke kan komme ind på den igen.

Hilsen pige, 15 år

SVAR:

Hej pige på 15 år

Du er kommet det rigtige sted med flovheden og problemerne. Jeg har selv været der, hvor du er, og følt det var enormt pinligt at tale med nogen om det. Første gang man lukker op om det, er nok den sværeste – så man skal gøre det overfor en, man er tryg ved – men så bliver det kun nemmere derefter, siger min erfaring.

Du er ikke den eneste

Først og fremmest: Jeg forstår godt din følelse af pinlighed, men vil også give dig lidt ro på ved at sige: Du er slet ikke alene! Ifølge vores undersøgelser blandt kristne unge har godt halvdelen af pigerne set porno, mens godt 1 ud af 4 af dem ser porno en gang om måneden eller oftere. Og 6 ud af 10 kristne kvinder har onaneret, mens 1 ud af 4 gør det en gang eller oftere i løbet af ugen. Du kan læse mere om alt det i vores undersøgelse fra 2016.

Lær dine følelser at kende

Men en ting er, hvad vi gør. Noget andet er, hvad vi bør gøre. Du giver udtryk for, at du er ked af, at du ofte kommer til at onanere – selvom du ikke vil. Gode spørgsmål at stille dig selv er:

  • Hvorfor vil du ikke?
  • Tænker du, at du ikke må onanere?
  • Kan du ikke lide det, som det gør ved dig?

Mit klare råd er, at du ikke skal gøre noget, der gør dig ked af det! Men du må heller ikke blive ked af noget uden god grund! Måske kan de her artikler give dig input til dine tanker om onani:
Er onani synd?
Om onani – mest for piger

Vær tålmodig med dig selv

Du skriver, at du gerne vil glemme, hvad du har gjort, og ændre din tankegang, så du ikke kommer til at onanere igen. Jeg tror, man sjældent helt kan glemme, hvad man har gjort, men af egen erfaring kan jeg sige: Man lærer at leve med det, og man bliver klogere af det – og nogle gange bliver man i stand til at grine af det på en god og befriende måde! Men det tager tid at nå dertil. .

Mit bedste råd er: Vær tålmodig med dig selv. Du er meget ung; de seksuelle følelser rører på sig for første gang, og ingen forventer af dig, at du har regnet dig selv og dine følelser ud allerede. Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Jeg skammer mig over mig selv.

Jeg har tidligere svaret på et spørgsmål, som minder om dit. Det var fra en dreng, der kæmpede med porno, og ligesom dig ville han gerne have kontrollen tilbage. Måske nogle af tankerne derfra også kan hjælpe dig: Hvordan kan jeg stoppe med at google pornoting?

Pornofilter

Du efterspørger også en mulighed for at sætte et filter op mod pornografiske hjemmesider. Jeg er ikke en ekspert, men dine muligheder afhænger af flere ting, fx hvilket device (mobiltype eller computer), du gerne vil sætte et filter på. Og om du selv gerne vil stå med muligheden for at slukke for filteret igen, eller om du vil betro kontrollen til en anden. Jeg kan anbefale den her artikel til en start: Filtre på netværk og smartphones.

Håber, noget af det her kan bruges. Skriv endelig igen, hvis du har behov for det.

Kh Kristoffer