Kæresten vil ikke have, han onanerer
Hej Adam og Eva.
Jeg skriver for en af mine venner, da han syntes, det var pinligt at skrive herind.
Situationen er, at hans kæreste ikke vil have, han onanerer. Førhen onanerede han hver dag, men det må han ikke længere. Han ved ikke, om han skal lytte til hans kæreste, så derfor spørger jeg jer: Er det okay, at kæresten har det krav til ham, eller synes I, han skal sige fra og onanere?
K, 18 år

SVAR:
Hej K
Først og fremmest regner jeg med, at du videregiver dette svar. Og at du opfordrer din ven til at vise det til hans kæreste. For jeg tænker, der er to problemer, de to skal have arbejdet med. Det store problem er deres kommunikation. Det andet problem er det med onani.
Kommunikation
Det er super vigtigt i ethvert kæreste- og parforhold, at man er gode til at kommunikere. At man virkelig satser på at få snakket ærligt sammen. Det kræver tid. Det kræver mod. Det kræver åbenhed. Alt dette hører med til kærligheden. Når han oplever, at hun “kræver” noget af ham, er det en alvorlig sag. I et kærligt parforhold skulle man helst kunne snakke sammen om tingene. Det her lyder nærmest som et ultimatum: Enten stopper du med det svineri, eller også er vi to ikke sammen længere! Nu har du og jeg det kun fra hans side. Det kunne være rigtig spændende at høre sagen set fra hendes side!
Det kan være godt at snakke med en ven. Men det må ikke være sådan, at man så ikke snakker med sin kæreste om emnet. Han er simpelthen nødt til igen at snakke med hende. Stille og roligt og meget åbent. Valget er ikke, om det er ham eller hende, der skal vinde denne kamp. Valget skulle gerne være, at deres kæresteforhold vinder, så de gennem kommunikation får løst det her på en måde, de begge har det godt med. På den måde styrkes deres kærlighed. Så han skal hverken sige fra eller til – han skal sige: “Lad os sammen finde en god løsning på det her.”
Onani i parforhold
Når det gælder onani, vil den typiske dreng og den typiske pige opleve det totalt forskelligt. Hun vil opleve hans onani som en forkastelse af hende. “Jeg er åbenbart ikke smuk og god nok, siden han i tankerne har sex med alle de der duller!” Selv vil han nok sige, at det har overhovedet ingenting med hende at gøre. Det er bare noget, han er i vane med at gøre. Det betyder slet ikke, at han ikke synes, hun er den absolut dejligste! Prøv at se mit svar til et andet par: Han onanerer, selvom jeg er klar til sex – hvad gør jeg?
Din ven bliver nødt til at forstå, at for hende er det med onani noget helt andet, end det er for ham. Et kærligt kæresteforhold giver rigtig meget, men det kræver også, at man vil ofre noget. Her må de begge to prøve at ofte deres “ret”. Hun må ofre sin “ret” til selvfølgelig at betragte det som ene og alene noget svineri, der krænker og frastøder hende. Han må ofre sin “ret” til naturligvis at måtte rive den af, når han har lyst til det. Og så må de prøve at finde en fælles vej i det her.
Onani hver dag
Til sidst lidt til din ven alene. Det er ikke usædvanligt at onanere hver dag. Men der er så mange usunde ting, mange gør hver dag. Man vænner sig til, at en orgasme er lige så almindelig en ting som at børste tænder eller spise frokost. Det har flere uheldige virkninger. I forhold til sex i et ægteskab kan det nemt få den virkning, at man ikke går og opbygger en “sult” eller “spænding”, der så er med til at gøre det at have sex sammen til noget virkelig dejligt.
Jeg vil under alle omstændigheder råde ham til at prøve at begrænse sin onani, så en udløsning ikke bare er en selvfølgelighed og noget hverdagsagtigt. Endvidere vil en daglig seksuel vane altid præge en persons seksualitet meget dybt. Og det kan på sigt give en del problemer. Det kan føre til, at han vænner sig til kun at kunne få udløsning ved en bestemt påvirkning, fx nogle bestemte typer porno eller nogle bestemte fantasier eller nogle bestemte fysiske måder at udføre onanien på. Så længe han er ung og fuld af seksuel appetit, mærker han nok ingen problemer. Men med årene kan den slags ting gøre det svært at have et godt sexliv med sin ægtefælle, fordi man faktisk tænder mere på sin onani-sex end på naturlig sex.
Det har vi skrevet mere om i blandt andet artiklen Om onani – mest for drenge.
Jeg håber, de to kommer godt videre i deres liv og seksualitet.
Bedste hilsner
Sprint