Hvilken type prævention vil etisk være bedst efter fødsel?
Nu er det ved at være 8 uger siden, jeg har født vores andet barn, og min mand og jeg vil gerne genoptage vores sexliv. Men vi er noget i tvivl om, hvilken type prævention der etisk vil være bedst.
Jeg har tidligere brugt p-piller, men i tiden mellem graviditeterne var det svært at finde et præparat, der fungerede for min krop.
Lægen ville meget gerne tilbyde spiral, men kunne ikke forklare om det udelukker befrugtning af ægget.
Vi ønsker ikke flere børn og især ikke på den noget overraskende måde, nr. 2 meldte sig på, men vi vil gerne kunne dyrke sex uden kondom. Hvad kan være en mulighed for os?
Mor til to, 26 år

SVAR:
Kære Mor til to
Tillykke med den lille ny verdensborger.
Otte uger efter fødslen skal du til lægeundersøgelse, og i den forbindelse tales der også om prævention.
Vigtigt I er trygge ved valg af prævention
I har begge gjort jer nogle modne overvejelser, og jeg vil forsøge at vejlede, så godt jeg kan, ud fra det etiske i brug af prævention.
Valget af prævention drejer sig i høj grad om livssituation og indstilling til prævention. Derudover skal et tilfredsstillende sexliv ikke give bekymringer for graviditet.
Du skriver, at kondom er udelukket, og p-piller har du brugt mellem de to graviditeter, du har haft, men det fungerede ikke for din krop. I ønsker ikke flere børn, i hvert fald ikke “uplanlagte”, og mellem linierne læser jeg, at det ikke er definitivt.
Spiral
Jeg synes, I skal læse vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? hvor spiralens virkning bliver beskrevet.
Derudover vil jeg blot tilføje nogle muligheder for prævention, og hvordan de virker.
Mini-piller
Hvis du ammer, er det muligt at bruge minipiller. Minipiller indeholder hormonet gestagen, der hæmmer ægløsning, og samtidig påvirker det livmoderslimhinden, så et æg ikke kan sætte sig fast. Gestagen danner også en slimprop ved livmodermunden, som forhindrer sædcellerne i at trænge op i livmoderen. Minipiller skal tages på samme tid hver dag.
P-ring
P-ringen er en ring af plast, som du placerer øverst i skeden. Den indeholder hormon, der langsomt frigives i løbet af de 21 dage, som p-ringen sidder i skeden. P-ringen er så blød, at hverken du eller din mand kan mærke den, når den sidder i skeden. Skulle p-ringen falde ud, er man beskyttet i tre timer efter. I praksis kan du tage p-ringen ud før samleje, bare du husker at sætte den op igen indenfor tre timer. Du skal sætte en ny p-ring op i skeden hver 28. dag. Efter 21 dage fjernes ringen, og så holder du 7 dages pause, før du sætter en ny ring op.
Pessar
Pessar er en præventionsform uden hormonelle bivirkninger. Pessaret er en lille kuppelformet skål, der er lavet af blødt gummi. Pessaret skal passe nøjagtig til den enkelte kvinde. Derfor skal du have taget mål til et pessar hos din læge. Pessaret smøres med sæddræbende creme og sættes op i skeden før samleje. Efter samleje skal det blive siddende i seks til otte timer, før det tages ud. Har I flere samlejer efter hinanden, skal I bruge ekstra sæddræbende creme, der indføres med en doseringssprøjte før hvert samleje.
Sterilisation
Der er præventionsformer, der passer bedre til nogle perioder i ens liv end andre. Har man fået de børn, man gerne vil have, er sterilisation en mulighed. Sterilisation påvirker hverken ens evner eller lyst til sex. Både mænd og kvinder kan blive steriliseret. Hos mænd foregår sterilisation i lokalbedøvelse, hos kvinder foregår det i fuld narkose.
Håber, I ud fra dette kan træffe en beslutning, som passer lige netop til jer. Held og lykke med et dejligt sexliv.
Kh Lise Thuesen