Hvad stiller jeg op med min seksuelle lyst til min kæreste?
Hey
Okay, det hele forholder sig sådan her: Jeg går lige nu på efterskole med min kæreste. Men jeg føler mig som en vildt dårlig kæreste, fordi jeg ubevidst gør ting, som ikke er okay, eller som ikke er okay over for hende.
Fx kommer jeg jævnligt til at bevæge min hånd mod hendes røv, og det gider hun sjældent. Det kan også være, at jeg ligger og putter med hende om aftenen med tøj på (når vi er hjemme i ferier), men jeg så spørger, om vi ikke bare skal sove sammen i stedet. Eller jeg generelt bare har lyst til at kysse hende 24-7.
Så kort sagt er mit problem, at jeg ikke kan lade være med at komme til at gøre ting, som hun ikke kan lide, og som heller ikke er okay. Og det gør så, at jeg bare har lyst til at forsvinde ud af hendes liv, så jeg ikke kan såre hende ...
Dreng, 17 år

SVAR:
Kære dreng
Du beskriver med forskellige eksempler, hvordan du har seksuelle lyster i forhold til din kæreste, men også, at det er noget, du har det svært med, og at du overvejer, om du skal forsvinde ud af hendes liv, så du ikke kommer til at såre hende.
Du beskriver din lyst som noget meget negativt, fordi lysten ubevidst får dig til at gøre noget, som du egentlig mener, er forkert, og derfor oplever du også dig selv som forkert. På baggrund af din beskrivelse forestiller jeg mig, at du er kristen og gerne vil gøre det rigtige, og det er et rigtig godt udgangspunkt, både generelt i livet og når det gælder det seksuelle.
Glæd dig over din seksualitet
Jeg ved ikke, hvorfor du har så negativt syn på din seksualitet, men jeg håber, du kan komme til at se, at det er Gud, som har skabt dine hormoner og din seksualitet, og at din lyst til at røre ved og kysse din kæreste er helt normal. Hold fast i det og glæd dig over det. Det er et udtryk for, at du er glad for din kæreste, at du glæder dig over hendes krop og gerne vil være tæt sammen med hende.
Når det er sagt, er det ikke ensbetydende med, at det er lysten, som skal bestemme over dig og dit samvær med din kæreste. Gud vil os det så godt, at han har givet os ægteskabet som ramme om det seksuelle samliv, og i ægteskabet forpligter vi os på at elske et andet menneske, som det er, med både krop, sind og ånd. At vente med sex til ægteskabet er en læring i at styre sine lyster, så det ikke kun handler om hormontvang.
Det er ikke forkert hverken at have lyst til at røre ved eller kysse din kæreste eller at gøre det, men hvis det er det, der fylder mest i samværet mellem kærester, kan det både betyde, at det hurtigt bliver rigtig svært at nøjes med det, og at man faktisk ikke lærer hinanden ordentligt at kende.
Lær hinanden bedre at kende
Så jeg vil meget anbefale, at du og din kæreste bruger god tid på at tale sammen – også om det seksuelle. Det er et rigtig fint udgangspunkt, at du ikke ønsker at såre din kæreste. Når du lærer hende bedre at kende, bliver det også nemmere for dig at vide, hvad du kan gøre for at undgå det. Piger har ofte helt andre behov fra en kæreste og samtidig en meget lille viden om, hvordan en dreng tænker og føler – og omvendt – så det er vigtigt, at I kan tale sammen om det og lære hinanden og jer selv bedre at kende.
Det er vigtigt at lære at være uenige på en ordentlig måde, og at I finder ud af, om I har fælles interesser og ønsker og drømme, så der er noget at bygge videre på. Samtidig er det godt, hvis I ikke isolerer jer, men stadig har andre venner og også gør noget sammen med dem.
De seksuelle lyster fylder meget i din alder, og det er normalt og helt i orden, men ved at fokusere på noget andet kan du undgå, at de kommer til at fylde alt for meget. Jeg vil anbefale dig at læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold. Det er en god idé, at din kæreste også læser artiklen, og at I sammen taler om, hvordan jeres kæresteforhold skal være.
Du kan også læse svaret Seksuel synd tynger mig – hvordan skal jeg komme videre?
Find flere artikler og svar til andre i vores tema Kæresteliv.
Jeg vil ønske dig alt godt fremover.
Mange hilsner
Inge