Hvad skal jeg tænke om at kæresten ikke har lyst til sex?

Vis spørgsmål

Jeg mødte min kæreste for 4 måneder siden. Og det var, som det plejer at være, når 2 unge mennesker forelsker sig i hinanden.

Vi mødtes lige starten af min uddannelse, der gør, at jeg rejser til Afghanistan og muligvis ikke kommer hjem. Dette vidste hun fra starten af og har støttet mig i.

Men jeg føler, der er et problem. Min kæreste har ikke lyst til sex. Selvom det er et relativt nyt forhold. Og vi har også vores at arbejde med, når man indgår i et forhold.

Jeg ved, at min kæreste er stresset omkring nogle ting og jeg har altid givet hende plads og ro og for to uge siden snakkede vi en del om vores forhold og det, hun ikke har lyst til sex. Jeg ved, hun elsker mig. Hun har tilbudt at gå til lægen med det, grundet at hun aldrig har haft det sådan, og endvidere lovede hun at ville være en bedre kæreste overfor mig. Men jeg føler ikke, hun gør en indsats for vores forhold. Og jeg er efterhånden kommet i tvivl, grundet at jeg ikke føler, at hun bekræfter mig fysisk, psykisk...

Hun er 19 og jeg er 21

SVAR:

Kære 21årige

Jeg får indtryk af, ud fra det du skriver, at du egentlig er meget glad for dette forhold, men at den manglende sex gør dig i tvivl, dels om hvad hun egentlig vil og hvad du så vil.

Mulige årsager.

Du nævner, at du snart skal rejse til Afghanistan og muligvis ikke kommer hjem igen. Mener du dermed, at du kan blive dræbt dernede? Det er sådan, jeg læser det. Det, tænker jeg, må være meget skræmmende at høre. Hvis hun er glad for dig – og I lige har fundet hinanden, og så være nødt til forholde sig til, at du måske ikke kommer hjem. Umiddelbart vil jeg tro, at selvom din kæreste er ”indforstået” med dette, hvad det så end betyder, også oplever en form for angst og modstand imod sådan en præmis.

Jeg vil tro, at det kan gøre rigtig meget ved et nyt forhold. Selvom hun elsker dig, så vil jeg tro, hun kun vil knytte sig delvist til dig. Tænk hvis du ikke kommer hjem.

Vores seksualitet er det sted, hvor vi på den mest intime måde viser et andet mennesker, hvem vi er. Hvis hun skal forholde sig til, at du måske ikke kommer hjem, ja så vil det måske komme frem lige på det område. Så vil hun måske netop der trække sig og lade være at knytte sig alt for meget.

En anden meget velkendt årsag er stress. Når man er stresset, så går det meget hurtigt ud over sexlysten, især hos kvinder. Derudover må man sige, at det, at du skal rejse, formodentlig er meget stressende for hende. Så dette kan også være en mulig årsag.

Hun tilbyder at gå til læge. Nu er jeg ikke læge, men jeg er ret sikker på, at årsagen kan findes i ovenstående. Men hvis hun tror, der er noget andet galt, så skal hun selvfølgelig søge læge.

Hvad kan du gøre?

Jeg vil råde dig til at vise hende forståelse for disse svære ting. Måske betyder det konkret, at du ikke kan og skal forvente dig så meget sex, som tingene er.

Måske hun først rigtig vil kunne knytte sig til dig, når du kommer hjem igen (hvilket vi jo må håbe, du gør) og din opgave bliver så at kunne balancere i et forhold på disse præmisser.

Sex i dag

Vi lever i en kultur, hvor der er rigtig meget fokus på det seksuelle. Hvor der er fokus på, at disse behov kan og skal stilles, når vi har lyst og gerne vil.

I mange parforhold sker der det, du nævner, at den ene vil have disse behov opfyldt meget hurtigt, men den anden part måske gerne vil se tiden lidt an, måske vente og se om det nu er den rigtige, man har fundet.

Jeg kan høre, at du egentlig synes, I har et godt forhold på mange andre områder, men at dit ønske om sex, faktisk kan få dig til at overveje forholdet.

Jeg vil derfor opfordre dig til at overveje, at give hende den tid, hun har brug for og give hende forståelse på jeres svære situation lige nu.

Venlig hilsen

Steen Kruse