Hvad skal jeg gøre for at komme af med min jalousi?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg har været sammen med min kæreste i snart 8 måneder, og jeg er virkelig glad for ham. Der er opstået et problem, som jeg ikke vidste, jeg havde. Jeg er nemlig ekstrem jaloux, og bliver det over de mindste ting.

Fx nu her i eksamenstiden har han læst én dag sammen med en pige fra hans klasse, som jeg har kendt i mange år, og hun har også selv en kæreste. Jeg kunne bare mærke, at jeg fik en vildt dårlig fornemmelse i maven, og kunne slet ikke lide, at han skulle hen til hende. Han forsikrede mig dog om, at han kun elskede mig, og at han også selv kendte til disse følelser, jeg havde. Jeg havde det vildt dårligt med det, fordi jeg jo slet ikke selv kunne gøre for mine følelser. Jeg sagde til mig selv, at det var fuldstændig latterligt, for selvfølgelig stoler jeg fuldt ud på min kæreste, og jeg ved jo, at der ikke sker noget. De arbejder også tit sammen i timerne, og derfor er hun jo tit involveret, når han taler om skolen..

Der er også den her pige, som han har gået på efterskole med. Han har fortalt mig, at hun var forelsket i ham, da de gik på efterskole sammen. Og da hun fandt ud af, at han havde noget "kørende" med mig, så blev hun rigtig sur på ham, sikkert fordi hun jo var ked af det. Hun har senere undskyldt sig selv, og hun påstår, at hun ikke længere kan lide ham på den måde.

Hun skriver bare rigtig tit til ham "Hvordan har du det ven?" "Du er rigtig rar" osv, og jeg synes, det er lidt ubehageligt. Det kan godt være, han ikke tror, at hun er vild med ham, men jeg er ret sikker på, at hun i hvert fald godt kan lide ham lidt mere end andre drenge. Det er jo også synd for hende, at hun måske er forelsket i en, der allerede har en kæreste..

Hvad skal jeg gøre? Jeg føler mig som en dårlig kæreste, at jeg bliver jaloux over disse små ting, for jeg stoler jo 100 % på, at han aldrig kunne finde på at være mig utro.

Håber i kan hjælpe mig..

Johanne, 18 år

SVAR:

Hej Johanne 18 år

Allerførst tak for dit åbne og ærlige spørgsmål omkring problemet jalousi. Her til start vil jeg gerne fortælle dig, at du ikke er den eneste, der kan bøvle med dette problem.

Din kæreste vil dig

Efter at have læst din mail, er der noget, der er meget tydeligt for mig: Du er overbevist om, at din kæreste 100 procent vil dig. Han siger, at det kun er dig, han elsker. Han lyder også til at have forståelse for at kunne bøvle med jalousi. Han har selv prøvet det.

Problemet er dit eget

Du oplever, at det er dit eget problem, at du er jaloux. Du skriver, at det er latterligt. For du ved, at det kun er dig, han elsker. Samtidig skriver du, at du ikke kan gøre for, at du har disse følelser. Ud af det du skriver, bemærker jeg, at du ønsker det anderledes, men at problemet er der: Du bliver ekstrem jaloux over de mindste ting.

Hvad kan du gøre?

Du har allerede gjort noget. Du har henvendt dig til adamogeva.dk. Jeg tænker på, at du på den måde tager dig selv, dit problem og dit kæresteforhold alvorligt. Jeg får også tanken, at du ved at henvende dig, giver dig selv omsorg.

Noget andet, du også har gjort, er at tale med din kæreste om problemet.

Du har også gjort nogle overvejelser.

Fakta

Din kæreste samarbejder med en pige fra klassen, som også har en kæreste. Hun lyder til på efterskolen at have været forelsket i din kæreste engang. Hun blev sur, da I 2 blev kærester. Hende, som han samarbejder med, bruger at sende sms med eksempelvis følgende udtryk: Du er rar, min ven.

Hjælpesætninger imod dit problem.

  • Måske nogle af de følgende sætninger kan hjælpe dig:
  • Efterskoletiden er ikke nu.
  • Hende, min kæreste samarbejder med, HAR en kæreste.
  • At hun blev sur, da vi blev kærester, er hendes problem.
  • Min kæreste siger ja til MIG og siger nej til den anden.

2 mod problemet

Når den ene i et kæresteforhold bøvler med noget, kan det nogen gange være en stor hjælp at være 2, der står sammen imod problemet.

Du har allerede involveret din kæreste. Mon der er mulighed for at inddrage ham mere?

For det første tænker jeg på muligheden af, at du helt tydeligt fortæller ham, at du 100 procent ved, at han elsker dig, og at det er dig, der har problemet.

Derefter kan du spørge ham, om han vil prøve at lytte til, hvad der kunne betyde noget for dig. Her kan du så selv overveje, hvad der kunne betyde noget. Her lidt overvejelser fra mig.

F.eks.:

  • Det er rigtigt svært for mig, når hende du samarbejder med skriver ”min ven”.
  • Det er også svært, når hun skriver en masse anerkendende ord.
  • Spørg så din kæreste videre: Kunne det være en mulighed, at du siger til hende, at du har en kæreste og derfor ikke ønsker en masse anerkendelse og kontakt via sms.
  • Tænk selv videre, hvad der kunne være en hjælp for dig.

Kendskab til jalousi?

Jeg har spekuleret på, om du kender til jalousi i en eller anden forbindelse fra tidligere. Hvordan var dine forældres forhold? Var du bange for, at den ene skulle finde en anden?

Eller har du været tæt på, at nogen har svigtet hinanden med utroskab. Eller kender du til at være jaloux, når nogle veninder er sammen uden dig.

Det er slet ikke sikkert, at du kan genkende eller kommer til at tænke på noget fra tidligere. Når jeg spørger, er det, fordi jeg nogen gange har oplevet, at mennesker har fået hjælp ved at finde ud af, hvor disse tanker måske kommer fra. På den måde kan det blive lettere at forstå sig selv, og kæresten har mulighed for at forstå, at det ikke er ham, det handler om.

Fremtiden

At se sit problem i øjnene er meget positivt. Det giver nemlig mulighed for at gøre noget ved det. Hvis du oplever, at du bliver ved med at bøvle med det, er det også en mulighed at henvende dig til en psykolog eller terapeut for sammen at se på det, der driller dig. Det er netop deres arbejde at følges med mennesker i det, der bøvler.

Læs evt. mere om jalousi - du kan klikke ind på ordet jalousi i kolonnen her til venstre og der vil komme en liste frem på artikler og svar og du kan se, hvad der er relevnt for dig.

Hanne Esmarch