Føler ikke jeg kan være sammen med ham mere - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg har været sammen med min kæreste i 5 år nu, vi har det både op og ned (hvilket er normalt jo), men her de sidste år har det bare gået rigtig dårligt.

Vi skændes hele tiden om ALT, jeg føler, det er ham, der er efter mig og han mener, jeg er sur hele tiden. Jeg har tit sagt, at jeg forlader ham, men kan aldrig stå ved min beslutning og det ender altid med, at vi ikke går fra hinanden. Når vi skændes, får han det altid drejet over på, at det er mig, der er problemet (og det er lige meget, hvad vi skændes om). Jeg føler ikke, at vi har et godt og sundt forhold. Jeg føler mig alene.

Han har flere gange skrevet med andre piger, sagt til folk at vi ikke er kærester og svinet mig til, når han kommer hjem fra byen.

Det skal dog siges, at han også kan være utrolig sød ved mig! Det har jo ikke altid gået dårligt og jeg elsker ham rigtig meget.

Vi bor i hus sammen og har en hund. Hvis vi går fra hinanden, så har jeg ingenting. Ved godt man ikke skal tænke på de materielle ting, men jeg står jo med intet. Jeg føler lidt, vi bare er sammen for tryghedens skyld.

Vi har tit snakket om alt det her og kommer frem til, at nu skal det blive bedre. Så går der bare lidt tid, inden vi er tilbage til det gamle igen. Jeg har snart givet op.

Samtidig har jeg lyst til andre mænd. Føler mig konstant ked af det og kan ikke overskue små daglige ting længere.

Skal jeg gøre det forbi med ham og så tage det derfra? Aner bare ikke helt, hvordan man gør. Jeg er kun 22 og har været sammen med ham i 5 år. Jeg føler mig så fortabt!

Med venlig hilsen

Dybt fortvivlede mig! 22 år

SVAR:

Kære fortvivlede

Jeg føler virkelig med dig, for det er en rigtig svær situation, som du står i.

Der er ingen let løsning

Det virker, som om at lige meget, hvad du gør, vil det være hårdt for dig. Og så kan det virke som det letteste at lade være med at gøre noget. Men den hverdag, som du beskriver, skal du ikke blive ved med at leve i. Det er ikke værdigt at blive behandlet, som du skriver og den følelse, du har af, at det ikke er godt og sundt, lyder rigtig. Derfor er du nødt til at handle på det. Det betyder ikke, at du bare skal forlade ham og dit hus og hjem. Det er heller ikke nok bare at sige, at du vil gøre det.

Søg hjælp og støtte fra andre

Jeg tror, at du har brug få talt med en i dit nærmiljø, som du kan have tillid til, og som kan være en støtte for dig. Det kan være en i din familie eller en veninde eller måske en hjælper i et rådgivningscenter. Når du har fået talt din situation godt igennem, kan du forhåbentlig få den fornødne styrke til at sætte din kæreste stolen for døren. Jeg synes, at han skal have muligheden for at give jeres forhold en chance, men sådan at han virkelig bliver klar over, at tingene skal forandres.

Gensidig tillid og respekt nødvendig

Du har tydeligvis stadig varme følelser for ham, og det vil være godt for jeres forhold, hvis han kan sætte ord på, hvad han føler for dig. Han kan jo være sød ved dig, men han er også nødt til at respektere dig og ikke bare give dig skylden, når der er en konflikt.

Hvis I begge gerne vil fortsætte jeres samliv, så er det også muligt at få hjælp via parterapi. Du kan evt. finde en her på siden ved at klikke på siden Tilbud om samtale.

Måske kan du eller i begge sammen have glæde af at læse mere om parforhold, konflikter og kommunikation her på siden:
At flytte sammen
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis

Når du føler dig mest fortabt, så husk, at Gud aldrig forlader dig. Han har skabt dig og elsker dig. Derfor kan du også hente hjælp og kraft ved at bede til Ham og det kan give dig klarhed over, hvad du skal gøre.

Kh. Brian Chr.