Følelserne er ændret – er det en fejl at slå op?

Vis spørgsmål

Jeg har en kæreste, som jeg nu har været sammen med i halvandet år. Det første år var jeg sådan utroligt forelsket i ham, og der var ingen tvivl overhovedet.
Nu er det en helt anden situation. Når jeg er sammen med ham alene, er det sådan lidt akavet, og jeg ved ikke, hvad jeg skal sige. Når vi er sammen med venner, er vi nærmest på ingen måder kærester men blot venner.

Jeg er nok nået dertil, hvor jeg ikke rigtigt kan magte at blive ved med at være i det her forhold. Engang var han sød til både at skrive sms og breve til mig og bedre med komplimenter. Nu er jeg næsten nødt til at rive de søde ord af ham.

Mit spørgsmål er så: Hvordan kan jeg være sikker på, at jeg ikke begår mit livs største fejl, ved at slå op med ham? Og hvad kan man ellers gøre i et forhold, hvor man ikke helt føler, at den anden kan leve op til ens forventninger? (Er det bare mig der er lidt for krævende måske?)

S, 20 år

SVAR:

Kære S!

Tak for din mail til AdamogEva.dk, hvor du skriver om dine overvejelser om at slå op med din kæreste, fordi du føler, I er mere venner end kærester. Til at begynde med vil jeg sige, at du bestemt ikke står alene med det, du oplever. Jeg vil faktisk vove at påstå, at alle, der vælger at blive i et forhold, oplever netop de ændringer, som du oplever lige nu. Vi har også tidligere besvaret spørgsmål, der minder om dit, og mit svar vil derfor henvise til nogle af disse svar.

Når forelskelsen lægger sig

Du skriver, at du har været utroligt forelsket i din kæreste i det første år, I var sammen, og det må have været rigtig dejligt at opleve. Som du selv har lagt mærke til, er det hele så lige til, når man er forelsket, og man føler sig ikke rigtig i tvivl, fordi det hele føles rigtigt og rart. Netop fordi det hele er let og fantastisk i begyndelsen, kan man komme til at tænke, at der er noget galt, når man oplever, at det hele ikke er let og ikke er helt så fantastisk. Måske begynder man at blive i tvivl, sådan som du oplever, og så tænker man for alvor, at der må være noget galt, siden man tænker den slags tanker.

Jeg tror nu nærmere, at det, du oplever, er, at forelskelsen har lagt sig, og nogle af de stærke følelser, som forelskelse er forbundet med, falmer, og det hele bliver sådan lidt mere ’hverdagsagtigt’. Man siger, at en forelskelse i gennemsnit varer ni måneder, og det passer jo meget fint med, at du fortæller, at jeres forhold begyndte at ændre sig efter cirka et år.
I dette svar kan du læse om en pige på din alder, som oplever nogle af de samme udfordringer, som du gør:
Kan ikke finde ud af mine følelser for ham – hvorfor tvivler jeg?
I svaret kan du også klikke dig videre til andre artikler og svar, som er relevante for dig.

Hvad betyder det for dig, at man er kærester?

Når du skriver, det kan føles akavet at være sammen alene, tænker jeg, det måske kan have noget at gøre med, at du tror, der er noget i vejen. Hvis du tænker meget over, hvordan det var tidligere, eller hvad du følte tidligere, kan du måske komme til at fokusere mere på, hvad I havde engang, end hvad I har nu.
Jeg vil opfordre dig til at prøve at være 100 % nærværende næste gang, I er sammen alene. Prøv at glemme, hvordan det plejede at være, og prøv i stedet at nyde, hvordan I har det nu. Er I fortrolige? Kender I hinanden godt? Stoler I på hinanden? Er I gode venner?

Du skriver også, at du oplever, I nærmest ikke er kærester, når I er sammen med andre. Hvad betyder det for dig at være kærester? Og ved din kæreste det? Betyder det, at han skal tage din hånd af og til, eller betyder det, at han skal holde om dig? Betyder det, at han skal huske at hviske til dig, at du ser godt ud, eller betyder det, at han skal være mere sammen med dig end med de andre gæster?

Alt for ofte tror man, at ens partner kan læse ens tanker, og at det er uromantisk, hvis man bliver nødt til at sætte ord på, hvad der betyder noget for én. Sagen er bare, at vi altså ikke kan læse hinandens tanker, og vi bliver derfor nødt til at snakke om, hvad der gør én glad, og hvad der betyder noget for én.
Prøv at tage en snak med din kæreste om, hvordan du godt kunne tænke dig, I er ’mere kærester’ og husk også at lytte til, hvilke tanker han gør sig. Måske har han gjort sig nogle af de samme tanker og har nogle behov, som han ikke har turdet sætte ord på.

Forventninger i et parforhold

Opfordringen til at snakke med din kæreste om, hvordan I skal være kærester hænger også tæt sammen med den sidste del af din mail, som handler om forventninger i et forhold. Det er et meget vigtigt emne at få taget fat på, for man kan blive så skuffet, hvis ens forventninger ikke bliver opfyldt. Derfor bliver I også nødt til at tage en snak om netop de ting, du nævner i dit brev, som du godt kunne tænke dig, at din kæreste var bedre til.

Det lyder til, at et af dine kærlighedssprog (den måde, du føler dig elsket på) er igennem anerkendende ord. Du kommer i hvert fald med flere eksempler på det, nemlig sms’er, breve, komplimenter og søde ord. Hvis din kæreste ikke ved det og derfor ikke er opmærksom på det, er det klart, du ikke får dit behov dækket.
Du spørger, om dine forventninger er for høje, men det tror jeg såmænd ikke er tilfældet. Jeg tror derimod, du kommer til at gå i den samme fælde som mange andre, nemlig at fokusere på, hvad din kæreste kan gøre for dig og ikke omvendt.

Min opfordring til parterne i et forhold er at fokusere på, hvad de hver især kan gøre for den anden og ikke så meget, hvad den anden kan gøre for dem. Hvis begge holder fokus på, hvad de kan gøre for den anden, vil de opleve, at de bliver mødt i deres behov. Desuden oplever mange, at deres egne kærlige handlinger bevirker kærlige handlinger fra deres partner, så det på den måde kan fungere som en opadgående spiral. Ved at fokusere på det, ens partner bør gøre (og måske ikke gør), kan man miste lysten til selv at gøre søde ting for den anden, så det kommer til at virke som en nedadgående spiral.
At elske en anden vil sige at se den andens behov og sætte dem før sine egne. Men for at man kan det, er det vigtigt at få snakket om, hvilke behov I hver især har.

Du kan læse mere om kærlighedssprog og kærlighedshandlinger i artiklen
Kærlighed i praksis

Begår du en fejl?

Til sidst spørger du, hvordan du kan være sikker på, at du ikke begår dit livs største fejl, hvis du vælger at slå op med din kæreste. Det korte svar er: Det kan du ikke.

Hvis man slår op med sin kæreste, vil det altid være forbundet med en masse usikkerhed og en masse tanker om, hvordan det kunne være gået, hvis man ikke havde valgt at slå op. At slå op med nogen er et valg man træffer, fordi man tror på, at det er det bedste. Ligeledes er det at blive sammen med nogen, et valg man træffer, fordi man tror på, at det er det bedste. Tiden som kærester er netop til for at finde ud af, om man skal være mere end bare kærester.

Vær hinandens bedste venner

Jeg er engang blevet givet et råd, som jeg vil give videre til dig, nemlig at man skal gifte sig med sin bedste ven. Det kan måske lyde mærkeligt, men det er sagt i erkendelse af, at en stor del af det nye og spændende en dag vil fylde meget mindre. Og når det sker, er det altafgørende, at man har valgt en partner, som man er rigtig gode venner med, for dét holder i længden. Forelskelse varer ikke ved, men vi har mulighed for at udvikle et livslangt venskab med vores ægtefælle. Heldigvis oplever de fleste dog, at forelskelsen af og til blomstrer op igen i deres forhold, men det er sjældent en konstant følelse. På den måde sætter man også mere pris på det, når man oplever det. Rådet fortæller også noget om, hvad kærestetiden er til for. Den er nemlig til for at lære hinanden rigtig godt at kende og blive hinandens bedste venner.

Du kan læse mere i artiklen Kærlighed og forelskelse.

Jeg vil ønske dig held og lykke med dine overvejelser.

Kærlig hilsen
Niels Peter Nielsen