Forvirret efter kærestebrud - skal jeg glemme eller kæmpe?
Hej...; jeg har et lille problem. Min kæreste, nu exkæreste har desværre slået op med mig. Hun siger som undskyldning, at hun føler, hun ikke har tid til noget, hun føler, at hun er stresset og presset.
Vi har godt nok kun været kærester i 3 uger og jeg ved godt, det er næsten ingenting, men jeg elsker hende stadig og jeg føler, jeg stadig vil være sammen med hende og lære hende BEDERE at kende. Jeg er slet ikke færdig med hende. Hvordan vinder jeg hende tilbage.
Lige pt er vi venner. Hun ringer nogle gange, hvor vi kan snakke sammen i 1 time, som vi ofte gør, når hun ringer. Vi ses da også nogle gange, men det er sammen med venner, og vi er ikke alene sammen. Når vi er sammen med vores venner, føler jeg, hun ignorerer mi.g. Hun kan selv godt svare mig på nogle ting, men ofte snakker hun kun med min ven, jeg har med eller hendes veninde, når vi er sammen. Men når vi så snakker over telefonen, er hun glad og vi snakker og griner i laaaang tid. Jeg er rimelig forvirret. Vil hun også have mig tilbage eller ???
Hun prøver nogle gange, når vi snakker sammen i mobil, at gøre mig lidt jaloux ved at snakke meget om, at hun nu er single og hun måske også på et tidspunkt skal ses med sine xkæreste, som hun bestemt ved, jeg ikke kan lide. Men når jeg snakker om, jeg har snakket med en anden pige, skifter hun hurtig emne eller svarer bare slet ikke tilbage??
Jeg er rimelig forvirret i mit hovede. Og samtidig er der kun gået næsten 2 uger siden, hun slog op over en SMS, hun sendte til mig. Hvorfor er det, hun har den opførsel over for mig, når det var hende, der valgte at slå op ???
Er det fordi, hun inderst inde har fortrudt, hun slog op ??? Og hvad er det, jeg skal gøre nu ??? Skal jeg glemme hende eller skal jeg kæmpe videre ?? Ved godt der er 1 million spørgsmål i den her tekst, men håber I kan hjælpe mig ??
Dreng, 23 år

SVAR:
Kære Dreng, 23 år
Mange tak for din mail. Det er forståeligt, at det er en svær tid, du står i lige nu. Måske med en oplevelse af at være ked af det, være frustreret, vred eller måske en blanding af det hele. Det er en naturlig følge af at elske en anden og være svigtet af vedkommende. Du kan læse mere om kærestesorg i vores artikel Jalousi og kærestesorg.
Jeg kan læse ud fra mailen, at hun har slået op via sms. Har du efterfølgende snakket med hende om bruddet?
Undskyldning eller forklaring
Jeg tænker, når jeg læser det, du skriver: Når hun føler sig stresset og presset, og hun bruger det som undskyldning - Har du tænkt på at det ikke behøver at være en undskyldning, men at det rent faktisk kan være den følelse, hun har? Hvad ligger der i det, når hun siger, at hun er stresset og presset? Jeg ved ikke, om det forholder sig sådan. Hvis hun oplever dette, og du samtidig, som jo er naturligt, også ønsker tid sammen med hende, er det muligt, at hun oplever et yderigere pres. Det kan være en af årsagerne til, at hun bakker ud af forholdet.
Vigtigt at lytte og spørge til behov
Har I snakket om, hvad det vil sige, at hun føler sig presset - stresset? De fleste piger/kvinder har brug for en, der lytter. Ikke en, der finder løsninger, som vi som mænd tror, de kan bruge. For mange piger/kvinder er det ikke så meget det, at vi skal finde en løsning for dem, men mere det, at de selv arbejder med deres problem ved at fortælle om det, der er træls - det, der fylder for dem. Hvis du vil give et råd, et forslag til, hvad hun kan gøre, så spørg først, om hun ønsker det. Eller om hun blot ønsker, at du lytter.
Kender I hinandens følelser?
Har du fået sagt, hvad hun betyder for dig? At du elsker hende?
Kender du hendes følelser for dig? Er der sat konkret ord på?
Det kan være, hun elsker dig, men der er noget, der fylder så meget i hendes liv, at hun skubber dig væk. En anden mulighed kan også være, at hendes følelser har ændret sig i forhold til dig. At hendes følelser for dig mere er som ven til ven end som til en kæreste.
Hvis du ikke har været klar i din udmelding og fortalt konkret, hvad du føler, kan du ikke forvente, at hun kender dine følelser. Det vil da være en ide at forsøge at få hende det fortalt. Hvis du har svært ved at sige det, kunne det være en mulighed at skrive det til hende. Jeg vil i den forbindelse opfordre dig til at være sammen med hende, når hun læser det, så du kan se hendes umiddelbare reaktion. Det er ikke sikkert, det gør nogen forskel i forhold til hendes valg, men så kender hun dine følelser.
Dog skal du vide, at det også kan få den konsekvens, at hun trækker sig endnu mere væk. Ved at konfrontere er der mulighed for både at vinde hende og risiko for, at hun trækker sig mere, hvis hun ikke oplever at kunne gengælde dine følelser.
Jeres forhold
Du skriver, at hun nogle gange prøver at gøre dig jaloux. Er du jaloux? Hvilken grund har hun for at gøre dig jaloux?
Jeg ved ikke, hvordan I var sammen, da I var kærester. Hvis du ser tilbage på jeres forhold og prøver at sætte dig hendes situation, tror du så, hendes oplevelse er, at hun føler sig elsket af dig?
Hvis vi mennesker skal opbygge forhold, både et venskab, men endnu mere et kæresteforhold, handler det rigtig meget om at snakke med hinanden, altså kommunikation. At vi fortæller hinanden, hvordan vi har det og hvad vi er optaget af, og vi lytter til hinanden. Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Slip angsten - giv nærheden en chance.
Kun hun kender svaret
Du stiller spørgsmålstegn ved din ekskærestes måde at handle og reagere på; om hun har fortrudt, eller om hun ønsker at gøre dig jaloux. Hendes hensigt er det kun hende, der kender. Det er kun hende, der kender det rigtige svar. Vi kan gætte, men risikoen er, at vi gætter forkert, og på den måde kommer frem til, at hendes hensigt i virkeligheden er en hel anden, end den er. Derfor vil det være godt at spørge.
Hvis hun ikke gengælder dine følelser, kan det nogle gange lindre at holde afstand, idet det kan være meget smertefuldt at skulle omgives af en, man elsker, men hvor følelserne ikke bliver gengældt. Ikke at det er let at holde dig væk, men så bliver du ikke konfronteret med den, du elsker, som så sætter gang i følelserne. Hvis du elsker, og din kærlighed ikke er gengældt, er det altid forbundet med smerte.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen
Dennis Hansen